Zoals reeds gesteld. Eerste weken is er dringender werk hier.
Maar dit staat hoog op mij "belangrijk" lijstje.
Met vriendelijke groet
Jantje
Zoals reeds gesteld. Eerste weken is er dringender werk hier.
Maar dit staat hoog op mij "belangrijk" lijstje.
Met vriendelijke groet
Jantje
Ik ben hier aan het einde aan het komen van de dringende werken. Dus effe weer dit opgenomen.
De installatie is deze veronderstel ik
Binutils GCC libc GDB Download link
2.24 5.2.0 Newlib 2.0.0 7.11 esp8266-gcc5.2.0-r8.exe
EDIT: Ik vermoed dat dit niet de juiste is want ik vind de bestanden uit stap 4 niet.
Ik heb het zojuist de toolchain gedownload (Newlib 2.0.0 7.11 esp8266-gcc5.2.0-r8.exe) en gecontroleerd; de files staan onder directory C:\SysGCC\esp8266\esp8266-bsp\GDBStub
succes.
Ha de verwarring is rond wat de bron en het doel is en ook omdat jij 1.6.5-947-g39819f0 geinstalleerd hebt en ik 2.3.0
Bij mij staat corebits.h in de parent van de folder waar core-isa.h en specreg.h staan (D:\embedded\eclipse\arduinoPlugin\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.3.0\libraries\GDBStub\src\xtensa\config)
Ik denk dat het beter is dat jij 2.3 probeert te installeren. Als dat niet lukt creeer dan een issue op github zodat ik je daar verder kan helpen.
Best is om direct te proberen in V4.0 (bijnaam Berillyum) daarvoor kan je best de nightly product versie downloaden.
Vanaf mijn huidige locatie kan ik het niet definitief bevestigen wat 2.3.0 betreft. Ik heb 1.6.5 geinstalleerd omdat in deze eclipse-versie in de debugconfiguratie (tab connection) optie "serial debugging" mogelijk is, in de latere versies was alleen de optie tcp/ip mogelijk.
Of moet ik daartoe in 2.3.0 een extra plugin installeren?
Hier heerst verwarring
1.6.5 is de toolchain en borden van esp
2.3.0 is de toolchain en borden van esp
Beiden staan los van de eclipse versie en van Sloeber versie
De debug configuratie hangt alleen af van de eclipse versie. Om precies te zijn de cdt versie.
Sloeber V4 product en Sloeber V3.1 product zijn alle twee met eclipse neon. Dus dat zou (min of meer -bug fixes-) dezelfde eclipse moeten zijn. Of toch dezelfde cdt debugconfiguratie functionaliteit.
Dus tenzij jij in een eclipse versie van voor mars
Bij mij in V4 is zowel tcpip als serial mogelijk. (gevonden dankzij je filmpje
)
Ja, ik gooide een paar zaken door elkaar.
Mijn versie van eclipse (mars) ondersteunt serial debugging, bij latere versies zag ik die optie niet, maar misschien deed ik iets verkeerd |:)
Morgen zal ik V4 installeren en nogmaals kijken of serial debugging mogelijk is.
Ik hoop dat hiermee de verwarring opgelost is opgelost....
Hi,
Ik heb bovenstaande met veel aandacht en enthousisame zitten lezen en ook uitgeprobeerd. Helaas niet zover gekomen door diverse errors.
Ik heb nog een ander probleem wat ik eerst moet zien op te lossen. Ik kan wel de code compileren en uploaden via Eclipse met Sloeber V3.1 plugin, maar de app wordt niet uitgevoerd op Adafruit Feather HUZZAH ESP8266. Via de Arduido IDE compile and upload, wordt de app wel uitgevoerd op het board.
Hebben jullie enig idee of richting om dit probleem op te lossen?
En hoe ver zijn jullie gekomen met debug feature in Sloeber?
Mvg,
sybren
Hallo, Het zijn nogal vage klachten die je opnoemt.
Begin bij de errormeldingen. Welke zijn dat, treden die op bij het compileren en/of bij het opstarten van een debugsessie? Graag specifieke info.
Heb je alle stappen uit het document gevolgd, waar is er onduidelijkheid, dan kan ik de handleiding verbeteren.
Mvg
Fred
Hi Fred,
Ik heb twee problemen:
Probleem 1
Ook al zonder de debug omgeving, wordt de applicatie wel succesvol gecompileerd en geupload naar het board. Dit geheel zonder foutmeldingen. Maar gek genoeg start de app niet op het board.
Zie bijlage met de logging.
Doe ik dezelfde applicatie via de Arduino IDE, werkt het wel :-(.
Probleem 2
Handleiding doorlopen t/m punt 12 en krijg ik: fatal error: specreg.h: No such file or directory gdbstub-entry.S /TestHelloWorld/libraries/gdb line 12 C/C++ Problem
Voor probleem 2 zal ik de handleiding nogmaals doorlopen en bij elk punt schrijven wat ik gedaan heb. Ik ga vanavond een poging doen om daar tijd voor vrij te maken ;-).
Mvg,
Sybren
blink_build.txt (69.8 KB)
blink_upload.txt (2.57 KB)
Punt 1: Mogelijk is er een verschil in de toolchain van de Arduino-IDE en de installatie van sloeber, de installatie die ik aanbeveel om te installeren. Jantje maakte mij er op attent dat ik ook V4 zou kunnen gebruiken. Moet ik nog uittesten.
Punt 2: Staat file specreg.h echt onder library->gdb in Eclipse? En in file gdbstub-entry.S moet staan #include "specreg.h" niet #include <specreg.h>
@freeck
Ben je er al in geslaagd om V4 aan de klap te krijgen?
Ik zit nog steeds vast in stap 4 omdat ik niet alle bestanden in dezelfde map vind.
Nee ik had even andere zaken aan mijn hoofd |:)
Ik ga er nu echt mee aan de slag temeer het probleem van de vorige- en jouw email mogelijk een is issue is dat te maken heeft met de oude versie.
@freeck
Ben je er al in geslaagd om V4 aan de klap te krijgen?
Ik zit nog steeds vast in stap 4 omdat ik niet alle bestanden in dezelfde map vind.
Jan, ik heb V4 geinstalleerd en constateer verschillend gedrag tussen de oude versie en V4.
Met de installatie van gdbstub had ik geen problemen, het builden ging correct. De files die jij mist moeten staan in een van de subdirectories van gdbstub....ik zal voor het gemak van iedereen een library in de cloud beschikbaar stellen waarin alle relevante files en de installatiehandleiding van gdbstub staan.
Constateringen nav de installatie van V4:
1: de driver voor de I2C-LCD werkt bij mij niet correct onder V4, maar wel onder mijn huidige versie van Sloeber, en ook onder de standaard Arduino-IDE (1.6.5). Een Compiler-issue?
2: Als ik een applicatie opstart incl gdbstub dan constateer ik dat er geen serial debug output message komt....in afwijking met de werkende installatie obv een oudere versie van Sloeber. Dit lijkt op het probleem dat ik constateer onder 3...
3: het gedrag van de standaard seriele functies wijken af. Normaal werkte ets_printf correct cq er was output, nu werkt het correct nadat eerst Serial.begin() is aanroepen. Maw er lijkt nu een interferentie te zijn in de verschillende drivers van de seriele poort!?
Ondertussen zoek ik verder....
Fred
Freeck:
...
3: het gedrag van de standaard seriele functies wijken af. Normaal werkte ets_printf correct cq er was output, nu werkt het correct nadat eerst Serial.begin() is aanroepen. Maw er lijkt nu een interferentie te zijn in de verschillende drivers van de seriele poort!?
Weet je zeker? In wezen is er niks veranderd aan de seriele poort en afhandeling.
Ik constateer dat met identieke code het gedrag anders is. Uit Gdbstub komen bij V4 geen characters... morgen zal ik een ander esp8266-board proberen, en ook controleren of er mogelijk een nieuwere versie van gdbstub beschikbaar is..
Suggesties zijn welkom ![]()
Ik weet dat op het vlak van debugging er veel veranderd is in cdt de laatste tijd.
Maar dat zouden "verbeteringen moeten zijn".
Goed nieuws , ik heb gdbstub werkend onder V4
.
Oorzaak problemen: "Platform and Boards" versie 2.0 en hoger werken niet. Blijkbaar is de uart-afhandeling tov 1.6.5-947-g39819f0 toch anders dan onder versie 2 en hoger.
De workaround is om onder project->properties->arduino boards.txt versie "1.6.5-947-g39819f0" te gebruiken.
Verder zie ik waarschijnlijk een bug in V4: als ik Project->Properties->Arduino->Compile Options op "-ggdb -Og" instel, dan worden deze parameters niet bewaard.
Ik zal beide issues op github rapporteren.
Oef....ik kan weer verder met het eigenlijke werk ![]()
![]()
pas je je document aan en/of maak je een download?
Ik zal een aangepaste versie op de cloud zetten , inclusief alle relevante gdbstub files, bespaart iedereen veel tijd ![]()