Source level debuggen esp8266 code met Eclipse en Baeyens-plugin Sloeber

Op de engelse site geen response op mijn vraag daarom nu hier:
sinds kort ben ik een enthousiaste gebruiker van de Eclipse/bayens-plugin ontwikkelomgeving. Met name het kunnen source level debuggen van programma's levert enorm veel tijdwinst op.
Ik maak gebruik van de serial debugger "gdbstub" waarmee je via de seriele lijn van de esp8266 kunt debuggen cq zetten van breakpoints, single steppen, monitoren van variabelen. Werkt allemaal uitstekend als je de code in RAM laadt, code dat in FLASH staat geeft foutmeldingen in de GDB console "cannot insert breakpoint".
Heeft iemand ervaring met deze omgeving en/of weet een oplossing of een hint richting een oplossing?

Geen enkel idee maar ik ben wel geinteresseerd in hoe je dit alles opzet :slight_smile:

Jantje

Anders ik wel :slight_smile:

Ik kan me niet voorstellen om software te ontwikkelen zonder debugger....ik gebruikte tot nu toe VisualGDB, maar die omgeving kan helaas geen Arduinprojecten importeren....
Hoe je eea onder Eclipse kunt opzetten staat bv beschreven op diverse sites. Bv deze link: Live debugging with open-source tools (Programming for ESP8266: Part 4) | Attachix
Of: Tips on using gdbstub with Arduino IDE - Everything ESP8266

Maar ze laten alle niet alles in detail zien, en de "the devil is in the details".... Het probleem, voor mij althans, was dat het allemaal Linux omgevingen waren, waar ik zelf geen gebruik van maak. Configureren onder Windows kostte wat extra zweetdruppeltjes maar het werkt nu.
Ik zie in setup van Eclipse debug-launch, onder tab connection, dat je een seriele port met de esp8266 target kunt aanwijzen. In die interface (het gedrag van gdb-client) ligt mijns inziens de clou cq oplossing van mijn probleem...(denk ik :confused: ).

Jantje:
Geen enkel idee maar ik ben wel geinteresseerd in hoe je dit alles opzet :slight_smile:

Jantje

Ik wil met alle plezier een tutorial maken. Zeg maar in welke vorm en waar ik die het beste kan plaatsen.

@freeck
Ik zou het liefst de debugging mogelijkheid zo veel mogelijk integreren in Sloeber. Denk aan: Ik heb een debug configuratie waar ik een debug bord kies-> en ik druk op debug om te debuggen en ik ben aan het debuggen.

Omdat ikzelf nu vooral in windows werk is uitleg wat windows specifiek is zeker welkom.
Hoe/waar de documentatie staat is niet zo van belang voor mij. Heb je al ergens een publiek documenteer plaatsje dat is dat waarschijnlijk het best

@nico
We gaan toch eens moeten bijeen komen zodat je men kennis niveau op dit en andere vlakken omhoog kan doen gaan :slight_smile:

Met vriendelijke groet
Jantje

Jantje:
@freeck
Ik zou het liefst de debugging mogelijkheid zo veel mogelijk integreren in Sloeber. Denk aan: Ik heb een debug configuratie waar ik een debug bord kies-> en ik druk op debug om te debuggen en ik ben aan het debuggen.

Omdat ikzelf nu vooral in windows werk is uitleg wat windows specifiek is zeker welkom.
Hoe/waar de documentatie staat is niet zo van belang voor mij. Heb je al ergens een publiek documenteer plaatsje dat is dat waarschijnlijk het best

wat bedoel je met "ik druk op debug om te debuggen" ? Ik start via Eclipse:File>Debug as> Debug-configurations....

Integreren in Sloeber zou mijn volgende vraag zijn, incl het downloaden/flashen van de eeprom. Ik doe het buildproces nu in afzonderlijke stappen, verveelt snel....

Ik heb nog niets definitief gedocumenteerd. Misschien publiceren op http://eclipse.baeyens.it/ ?

Dit wordt een chat-sessie, misschien even PM-en?

Jantje:
@nico
We gaan toch eens moeten bijeen komen zodat je men kennis niveau op dit en andere vlakken omhoog kan doen gaan :slight_smile:

Met vriendelijke groet
Jantje

Dat lijkt mij een heeeeeel goed plan. Allé maar ik ben een Noord Hollander heh.... En inmiddels in de 'After arbeid fase :grin:'. Dus tijd zat maar de afstand moet wel reëel zijn lijkt mij... Want vroeger met pensioen gaan betekent wel dat de budgetten wat dalen :grin:

Dit wordt een chat-sessie, misschien even PM-en?

Ik denk niet dat er hier al iets te persoonlijk staat.

Misschien publiceren op http://eclipse.baeyens.it/ ?

Dat kan. Hier staat de website arduino-eclipse-plugin/website/WebContent at master · Sloeber/arduino-eclipse-plugin · GitHub
Als je git gebruikt kun je een pull request lanceren. Anders kan je het gewoon naar mij sturen.

Denk aan: Ik heb een debug configuratie waar ik een debug bord kies-> en ik druk op debug om te debuggen en ik ben aan het debuggen.

Hiermee bedoel ik dat het opzetten van de debug configuratie niet moeilijker moet zijn dan het kiezen van een debug bord. Dus alle tools worden geinstalleerd samen met het "debug bord" en dan zou je moeten kunnen doen: File>Debug as>arduino

Ik heb al iets gelijkaardigs gedaan om code lokaal op je pc te laten draaien. Ik ben nog steeds bezig dat in een json te gieten :-(. Maar echt debuggen op een bordje van een paar euro, dat is wel een stap vooruit.

Jantje:
Hiermee bedoel ik dat het opzetten van de debug configuratie niet moeilijker moet zijn dan het kiezen van een debug bord. Dus alle tools worden geinstalleerd samen met het "debug bord" en dan zou je moeten kunnen doen: File>Debug as>arduino

Ik heb al iets gelijkaardigs gedaan om code lokaal op je pc te laten draaien. Ik ben nog steeds bezig dat in een json te gieten :-(. Maar echt debuggen op een bordje van een paar euro, dat is wel een stap vooruit.

Configureren van een debugsessie is vrij simpel en eenmalig. Kan vast onder 1 knop ondergebracht worden, maar daarvoor mis ik de kennis van Eclipse-plug-ins.

nicoverduin:
Dat lijkt mij een heeeeeel goed plan. Allé maar ik ben een Noord Hollander heh.... En inmiddels in de 'After arbeid fase :grin:'. Dus tijd zat maar de afstand moet wel reëel zijn lijkt mij... Want vroeger met pensioen gaan betekent wel dat de budgetten wat dalen :grin:

Ik sluit me aan bij dat plan (indien gewenst), ik kom uit Heiloo (Noord Holland). Waar woont Jantje?

Configureren van een debugsessie is vrij simpel en eenmalig. Kan vast onder 1 knop ondergebracht worden, maar daarvoor mis ik de kennis van Eclipse-plug-ins.

Maar die heb ik :slight_smile:

Ik sluit me aan bij dat plan (indien gewenst), ik kom uit Heiloo (Noord Holland). Waar woont Jantje?

In de vlaamse ardennen. In de zomer ideaal om hier even op bezoek te komen maar in de winter iets minder.
Volgens google maar :wink: 3 uur rijden.
Ik kan wel een ritje de andere kant op plannen als ik ergens kan slapen in een goed bed (oud en versleten weet je :wink: .

Met vriendelijke groet
Jantje

Over de grens in België. Fietste vandaag nog door Heiloo :grin: Sociaal wenselijk gedrag met de chef op de fiets naar Alkmaar.. Ik woon in Heemskerk.

Heren,

Nico, Je woont bij mij om de hoek, ca 15 km van mijn woonplaats....
Om even naar Belgie (of ergens halverwege) te rijden.....Misschien lopen we te hard van stapel. Ik stel voor om van moderne communicatiemiddelen gebruik te maken, en eerst eens gebruik te maken van bv Skype. Ook beter voor het milieu.

Mvg

Freeck:
Heren,

Nico, Je woont bij mij om de hoek, ca 15 km van mijn woonplaats....

Zoiets ja... Het is maar 19km naar Centrum Alkmaar....
Skype is voor mij ook prima.

Jammer.

Op die manier sluit je anderen buiten, en das nou juist het mooie van fora zoals deze: iedereen kan meedoen.

Niet meteen wanhopen, de resultaten worden uiteraard hier gedeeld. Maar zoals het topic nu verloopt wordt het een conversatie waar de meesten nog niets aan hebben. Relevante info van iedereen, en mbt het originele topic, blijft uiteraard welkom. Want mijn vraag/probleem is nog steeds niet beantwoord/opgelost.

Mvg

Mvg

Er zijn hier eerst nog een paar andere zaken die ik moet afwerken voor de winter. En men bezoek naar nico heeft voor mij niks te maken met de debug maar dat kan er zeker bij :-).
Eerst moet ik hier een kamer afwerken zodat men dochter haar slaapkamer voor de winter van de niet geïsoleerde zolder kan.
Ook Marvin heeft nog een fix nodig en de new and noteworthy filmpjes van de release van augustus moet ik ook nog maken :-(.
Maar debuggen wil ik al lang toevoegen aan Sloeber.
Dus als ik een goede handleiding heb kan ik al beginnen nadenken hoe ik het een en ander best in elkaar pas terwijl ik aan het knutselen ben.

@MAS
er zijn genoeg posts over IRL activiteiten die verder geen posts opleveren. Ik zie dan ook geen probleem met dit.

Hallo,

In het kader van "1 plaatje maakt meer duidelijk dan 1000 woorden", hierbij een opname van een source level debug sessie in combinatie met de Arduino IDE en op basis van gdbstub.
Het werkt allemaal niet vlekkeloos, de versie van VisualGDB.com is stabieler, maar toch leuk om mee te experimenteren.

Zie YouTube kanaal: Eclipse Arduino IDE source level debug-sessie - YouTube

Mvg Fred Kuijper

Dat ziet er wel goed uit.
Ik heb de link toegevoegd aan men afspeel lijst van de plugin.
Zijn er ergens begrijpbare installatie instructies?

Freeck:
Source level debuggen werkt allemaal uitstekend als je de code in RAM laadt, code dat in FLASH staat geeft foutmeldingen in de GDB console "cannot insert breakpoint".

Heeft iemand ervaring met deze omgeving en/of weet een oplossing of een hint richting een oplossing?

Mijn voorlopige conclusie is dat de gdb-client (onderdeel van Eclipse) afwijkt van die van VisualGDB. Aangezien bij mij de kennis ontbreekt om dit verder te onderzoeken, en er verder geen reacties zijn gekomen, kan ik wel (moet ik wel ;D) leven met deze beperking. Als er nieuws is meld ik dat wel. Binnenkort publiceer ik de installatiehandleiding waarin beschreven staat hoe je een debug-omgeving moet configureren. Jantje is van plan om een en ander te stroomlijnen cq te integreren in zijn plug-in (oplevertermijn onbekend).

Voor de liefhebbers hierbij de handleiding voor het installeren en gebruik van de gdbstub source level debugger. Toch nog een hele regendans geworden.

Zie: Installatie-files

Graag jullie commentaar.