TSOP1738 IR Remote

Ik gebruik een TSOP1738 ir ontvanger , en wanneer ik een afstandbediening gebruik en als ik kort druk op een willekeurige toets krijg ik willekeurige hex getallen elke keer ik de zelfde toets druk , soms zitten er dezelfde getallen in , weet iemand een oplossing om als je een toets van de afstandbediening indruk je altijd dezelfde waarde krijg , ik gebruik de bibliotheek van irremote van arduino om de data uit de afstandbediening te ontvangen Graag wat hulp Tussen ( ) mijn afstandbediening is van een portabele tv toestel ( nog met een beeldbuis )

Laat uw bedradingsschema zien. Controleer of alle apparaten dezelfde grond delen.


Remote code.txt (1,2 KB)

Infrarood is een lichtbron, en de meeste andere lichtbronnen hebben ook een IR component (== potentiële stoorbron).
Moderne IR afstandsbedieningen en de bijbehorende ontvangers hebben daar wel wat tegen ingebouwd.
Jouw ontvanger doet dat ook, die zet niet zomaar licht om in een pulstreintje, maar decodeert eerst ook nog wat.
De informatie die je met de afstandbediening zendt, zit niet alleen maar in de IR frequentie, maar zetten de data ook op een (meestal 38 KHz) draaggolf.
Dat is een van de manieren waarop je stoorsignalen zoals ik hierboven noemde te slim af kunt zijn.

Er zijn ook afstandsbedieningen die nog wat slimmer werken.
Die kijken niet alleen of je op een knop drukt en zenden dan een code die bij die knop hoort uit, ze kijken ook of je op die knop blijft drukken en zenden dan een iets afwijkende code uit die betekent "hij drukt nog steeds op die knop".
Op die manier kan de ontvanger vaststellen of je bijvoorbeeld het geluid steeds sneller harder wil zetten, of dat je telkens 1 stapje wil doen.
Andersom kan ook, dat er telkens als je binnen een bepaalde tijd op dezelfde knop drukt, een code verzonden wordt die staat voor "hij drukt nog een keer op die knop".
Dit ligt aan het protocol dat gebruikt wordt door de afstandbediening.

Er zijn dus meerdere mogelijkheden die jouw probleem zouden kunnen veroorzaken, en sommige daarvan zijn dan niet een probleem, maar een feature.

Daarom is het belangrijk dat je kunt vertellen om welke afstandbediening het gaat (of welk merk en type tv die zou moeten bedienen).
Wanneer je het antwoord op deze vragen niet weet, zou je ook een foto van die afstandbediening kunnen maken en hier uploaden, je weet nooit of iemand het ding dan herkent .
Wie weet gebruikt dat ding een andere draaggolf dan die van 38 KHz.
De 38 in het typenummer van jouw ontvanger doet wel vermoeden dat die voor die frequentie gemaakt is.
En een korte zoekmachine opdracht bevestigt dat ook.
Hier (klik!) staat een beschrijving van de vermoedelijke fabrikant van jouw ontvanger, die uitlegt hoe je het typenummer kunt gebruiken om ruwweg achter de interne werking van het ding te komen.
Het ding wordt niet meer gemaakt, en jouw typenummer wordt hierin ook niet volledig besproken maar het helpt je mogelijk een beetje verder.

Bedankt voor de geweldige uitleg , ik zal eens kijken of ik nog aan wat gegevens geraak van de typte tv , er staat wel een nummer op de afstandbediening RC-4299X , dat zou volgens internet : Afstandsbediening rc4299 rc-4299x
voor Marquant tv -dvd combi , de tv type heb ik ook gevonden MARQUANT MCT 1494TX , maar zie niets over de frequentie van de afstandbediening , zal waarschijnlijk geen 38 KHz zijn , en dat zal de rede zijn denk ik

Marquant is een merk dat niet echt zelf produceert.
Het koopt een x-aantal containers producten en laat daar dan hun merk op zetten.
Wanneer die voorraad op is, wordt er misschien een volgend product gekozen (al dan niet bij dezelfde fabrikant), waar ze weer hetzelfde bij doen.
Dat maakt het lastiger om vast te stellen wie de werkelijke fabrikant is.
Ik ben bang dat het lastig zal worden hier iets betrouwbaars voor te vinden en dus ook om de afstandbediening op deze wijze een nieuwe zin in het leven te geven.

In ieder geval bedankt voor U uitleg

mvg Erwin