Welke interface voor potmeter via USB naar PC ?

Ik zou graag een analoge potentiometer via USB aansluiten op de laptop. Deze potmeter wordt gebruikt om in de sim de gashendel en zo het motortoerental te sturen en moet dus eigenlijk als onderdeel van een joystick gezien worden. Graag enig advies welk interfacekaartje hiervoor geschikt is.

Hoi walterpeeters, welkom !

Over wat voor simulator heb je het ?
Gashendel zou geen auto zijn, zou eerder aan een boot denken.
Maar goed, wanneer je alleen een gashendel wil maken, dan is dat wat beperkt.
Er zijn wel wat uitgewerkte sketches (het "programma" voor een Arduino) te vinden voor Leonardo achtige Arduino varianten, meestal gemaakt om de diverse bedienelementen in een vliegtuig cockpit te creëren.
Een Leonardo is echter wat fors want heeft dezelfde afmetingen als een Uno.
Daarom zou ik eerder een Arduino Pro Micro aanraden.
De Leonardo varianten, hebben een processortje aan boord dat zelf de USB afhandelt, de Uno bijvoorbeeld niet.
Daarom kan zo'n Leonardo geprogrammeerd worden om zich naar de USB te presenteren als een HID (Human Interface Device).
Dat zijn zaken als toetsenborden en muizen.
Om de potmeter de juiste data naar je sim te laten sturen, moet je wel weten wat die sim dan verwacht (ik heb geen idee).
Het uitlezen van de potmeter op zich is geen enkel probleem.

Wanneer je niet op zoek bent naar iets dat je zelf verder moet bouwen en programmeren, dan is een Arduino niet wat je zoekt.
Maar wellicht zijn er mensen hier die daar ook iets op weten.

Dank voor je antwoord. Het is inderdaad voor flight sim. De gashendel gaat via de loper van de potmeter naar 1 vaste pin en dan via USB naar de pc. Liefst ook plug and play, zoiets in de aard van draadjes aan printje solderen, usb kabeltje inpluggen en klaar, maar zo simpel zal het niet lukken vrees ik.?

Kijk ook even naar Mobiflight. Dat is speciaal ontworpen om externe hardware aan Flightsimulator te koppelen en kan werken met een simpele Arduino Nano.

Ik heb er oa een mini autopilot mee gebouwd.

Je zal inderdaad wel een programma moeten maken dat de potmeter uitleest en de relevante informatie richting de USB poort stuurt op een manier dat je flight simulator het begrijpt.

Bedankt voor alle antwoorden, ben een heel stuk wijzer geworden. Mobiflight lijkt me in de goede richting te sturen.