Hoi ffpbar, welkom in het Nederlandstalige gedeelte.
Jij hebt de 100e post in deze thread gemaakt.
Ik zie dat je in die 100e post praat over gefrustreerde figuren.
Daarom heb ik even gekeken naar jouw vorige posts.
Die staan allemaal in 1 thread.
De frustratie staat in die thread al in de eerste post.
Behalve frustratie is daar ook een stelligheid aanwezig, terwijl die berust op hoe iemand zich iets herinnert.
Een herinnering is niet per se een feit.
Wanneer er in het Nederlandstalige gedeelte een dergelijke thread ontstaat, zal die zich vergelijkbaar ontwikkelen.
Ik kan je alleen aanraden om de reference (klik !) er eens op na te slaan.
Dat geldt voor alle vragen die ontstaan over functies en commando's die je in de programmeertaal tegenkomt en/of denkt nodig te hebben.
Ga er verder van uit dat jij degene bent die hulp nodig heeft.
Stel je vragen navenant en ga er altijd vanuit dat jij een gegeven antwoord niet begrepen hebt (en daar is helemaal niets mis mee).
Dus ga dan niet roepen dat dat antwoord niet klopt als je daar niet absoluut zeker van kunt zijn.
Want op die manier ontstaan inderdaad frustraties en heb jij uiteindelijk het idee dat je bot behandeld word, terwijl dat helemaal niet waar is.
En ga er ook van uit dat je vraag al veel vaker behandeld is.
De meeste vragen die bedacht kunnen worden zijn echt al vaker behandeld.
Het kan best lastig zijn het passende bestaande antwoord te vinden, maar das weer een heel ander verhaal.
Als je dat onderwerp in die andere thread hier ook wil behandelen, dan moet je dat niet in deze welkomst thread doen.
Ik zou eens kijken of ik een Nederlandse thread kon vinden die dit onderwerp ook behandelt.
Ik kan me niet voorstellen dat dat onderwerp nog nooit in het Nederlands aan bod is gekomen.
Dit zijn allemaal wat opmerkingen die ik je graag wil meegeven, en nogmaals: welkom in het Nederlandstalige gedeelte.
Lezend op dit voor mij buitengewoon hulpvaardige forum kwam ik tot de ontdekking dat ik me nooit heb voorgesteld.
Mijn naam is Frits, ik ben van origine orthopedisch schoentechnicus, woon in Winterswijk en heb als hobby o.a. metaal en hout bewerken middels machines, reizen met een camper, en sinds kort elektronica.
Dit laatste als gevolg van het zien van een omgebouwde freesmachine naar digitale uitlezing van de verplaatsing, draadloos (bluetooth) weergeven op een android tablet.
Inmiddels een maand verder heb ik al heel veel hulp van forumleden gekregen en ik hoop hier zoveel te leren dat mijn wens, mijn eigen freesbank ombouwen, werkelijkheid gaat worden.
Ik weet niet of ik op de goede plek zit om mijn vraag te lanceren, maar eerst even kort: ben ruim tien jaar gepensioneerd en hobby met electronica sinds mijn tiende. Heb wat gestoeid met Glynn R8C en PIC"s,
maar Arduino beantwoordt meer aan mijn wensen. Mijn probleem:
Ik werk met Windows-7 en Arduino uno. Sensoren: SHT11 en MPX4115A. LDR.
Het project met het probleem is te vinden op: http//www.elektor.nl/mastering-microcontrolers-helped-by-arduino.Uit de downloads heb ik -Sketches Chapter 11- gekozen en dan -weather_station-.
Bij controle van de sketch vóór het uploaden verschijnt in de rode regel: SHT1x' : does not name a type.
In het zwarte veld: SHT1x.h : No such a file or directory.
SHT1x : Was not declared in this scope.
Correctie naar SHT11 lost het probleem niet op.
Ik ben met meerdere meteo-projecten bezig en allemaal vertonen ze vergelijkbare problemen.
Te rade gaan bij Elektor geeft geen response: hoewel ik daar een account heb maar geen abonnee meer ben val ik daar buiten de boot. Ben benieuwd of iemand hier raad mee weet.
Groeten,
Wim.
Deze thread is bedoeld om jezelf voor te stellen en niet om direct je vragen in te zetten.
Daarom is het een goed idee om je vraag in een nieuw onderwerp te zetten zodat er daar op ingegaan kan worden.
Ik ben ook al 23 jaar lang lid van Elektor, maar ben zeer teleurgesteld in de ontwikkeling de laatste jaren.
Daarom is er een heel grote kans dat ik mijn ontzettend dure abonnement daar binnenkort ga opzeggen.
(Ik ben niet erg onder de indruk van de halfgeleidergids die ik afgelopen vrijdag mocht ontvangen, en voor de helft heb ingekeken).
Ik ben er daarom al een jaar ofzo niet meer te vinden in hun forum, waar ik voorheen dagelijks bezoeker was.
Je probleem word vermoedelijk veroorzaakt doordat je de geen library voor de DHT sensor hebt geïnstalleerd.
Maar daarover dus graag een nieuw onderwerp starten, zodat het daar behandeld kan worden.
Mijn naam is Gé en ik woon in Overijssel. Ik ben analist en ben altijd graag met techniek bezig. Het afgelopen jaar ben ik bezig gegaan met de arduino en heb ik wat dingetjes gemaakt met de nano v3.
De afgelopen weken ben ik vooral bezig geweest met lezen in het forum en mijn poging om hem uit te lezen is niet geslaagd :-P. Mijn nieuwe project is het maken van een datalogger voor op mijn racemotor. Het doel is om data op te slaan op een SD kaartje om later te kunnen analyseren. De data die ik wil gaan loggen is onder andere ECU data, GPS, gyroscoop en lambda waarden.
Ik hoop hier de aankomende dagen/weken/maanden(hopelijk is het na een maand wel klaar) wat van te kunnen laten zien.
ik ben Jan ik woon in kortrijk / westvlaanderen
opleiding gehad in het hout maar op mijn werk ben ik vooral bezig met autocad tekeningen in 2D voor interieurs.
dus nergens voorkennis van. ik heb vandaag mijn startpakket ontvangen en ga me eerst eens verdiepen in de 15 projecten die bij het boek zitten. deze middag ook al de blink schets gedaan, en ik moet zeggen het smaakt naar meer. en als ik alles wat beter snap zou ik willen kijken om mijn trap te laten verlichten bvb als je op trede 2 staat dat trede 1 en 3 ook verlicht is en als je dan op trede 3 stapt trede 2 en 4 verlicht wordt enzo..... lijkt me wel iets dat moet lukken met arduino ?
Lees deze thread maar eens helemaal door.
Je komt dan wat tips tegen die je op weg helpen.
Jouw project is zeker te doen, maar word wat lastiger als je op de 12e verdieping woont en dan die trap helemaal wil verlichten.
Er is iemand geweest die een aardig uitgebreid verslag in het Nederlands heeft gemaakt van zijn project die iets gelijkaardigs doet.
Denk een jaar of 1,5 geleden, dus je zal er even naar moeten zoeken.
Vermoedelijk kun je door in het zoekveld, rechtsboven aan de pagina, "trapverlichting" invullen en zul je wel iets vinden.
Maar eerst even de tips in deze thread lezen zou ik zeggen.
Ek is Suid-Afrikaans, woon in Ellisras, limpopo provinsie (Suid-Afrika) en onlangs my eerste Arduino uno gekoop en die wereld van onbekende tuis elektronika te probeer. My langtermyn doel is om 'n MiG-21bis kajuit na te bou vir die http://dcs-world.com vliegtuig nabootser.
Tot op hede gaan dit (byna) goed
Skakelaar aan/af sit werk
Knoppies druk wer.
Potentiometer om byvoorbeeld ligte sterkte instel werk ook.
LED Matrix skerm met MAX7219 werk ook, daaro tooen ek die RSBN-navigasiekanaal.
Dag pappavis
Welkom op het forum.
Het is leuk te zien dat je goed bezig bent en dat zuid Afrika dit deel van het forum ook heeft ontdekt
Als je vragen hebt start dan maat je eigen topic.
Jantje
Leuk en leerzaam om ook eens in de oude taal te lezen.
En ik ben heel benieuwd naar je vorderingen met de simulator, dus als je zo af en toe eens wat foto's kunt laten zien zou dat erg leuk zijn.
Met 2 projecten op stapel (Ambilight op een normale flatscreen met sensor en RGB lint) (Randomizer voor 74HCT595) eens rondsnuffelen hier op het forum.
Er is hier veel te lezen, en inspiratie voldoende te vinden.
Vergeet niet om ook even de tips te lezen (klik !) over hoe je het forum optimaal gebruikt.
Veel plezier alvast in de komende kerstvakantie, die zal zeker goed besteed worden.
nou ik ben Miguel 27j jonge belg met een do it yourself gedachten gang.
Vage achtergrond met elektronica, programmeren
Officieel beroep Customer Support Engineer => in werkelijkheid herstellingen aan laptops,tablets,desktops (geen illusies nodig de tijden van soldeerbouten en toestanden is long gone alles is printplaten swappen )
Lopende projecten:
Photobooth => software draaiende op windows (specifiek voor photobooth) inputs via Arduino Leonardo (deze stap is nu in ontwikkeling)
Arcade kast => dit is wel met nen Raspberry pi hehe
En dan nog wat losse dingen die ik gewoon uitprobeer en test. RGB strips, lijn volgende auto en zo meer dit zijn dingen die op de to do list staan.
Verder dan dit bezig met geocaching, fotografie. En uiteindelijk mijn eigen kennis elektronica, hardware, programmeren en zo te vergroten.
En nu ga ik zo wat verder snuisteren op het forum ^^
Welkom Migueldl
Een gelukkig nieuwjaar en veel plezier met je arduino hobby.
Ik vind dat je een leuke introductie hebt geschreven.
Veel leesplezier en als je vragen hebt ... veelschrijfplezier.
Met vriendelijke groet
Jantje
Jantje:
Welkom Migueldl
Een gelukkig nieuwjaar en veel plezier met je arduino hobby.
Ik vind dat je een leuke introductie hebt geschreven.
Veel leesplezier en als je vragen hebt ... veelschrijfplezier.
Met vriendelijke groet
Jantje
Bedankt Jantje en ook de beste wensen voor u (en de rest van de mannen op het forum )
En heel eerlijk ben ik hier al tijdje gewoon aan het lezen als een trol zonder account haha.
Maar als een van de dingen die ik heb besloten om dit jaar mijn kennis nog verder te drijven leek het me wel en slimme zet om hier een account te maken voor als ik vragen of problemen ervaar.
(en ik merk dat ik het nog steeds niet heb afgeleerd om lange posts te schrijven op forums hehe)
Jan@kuen.nl
Kan iemand op bovenstaande e-mail mij vertellen waarom ik geen programmas naar mijn arduino 2560 kan sturen ?
Ik heb de drivers geinstaleerd (AMD64)
Dat gaat goed ik heb de compoort aangepast. Het board ingesteld.
Als ik gan downloaden lijkt het goed te gaan, er komen witte letters onderaan, en en dan zegt ie :"
Problemen bij het uploaden naar het board zie de web site troubleshooting."
Maar daar vindt ik niks.
De arduino 2560 is hagel nieuw.
Als iemand een antwoord weet stuur me a.u.b. een mailtje.
Alvast bedankt.
Jan Kuenen
jan@kuenen.nl
Dat is best een aparte manier om je voor te stellen.
Maar nu we je eenmaal kennen:
Je bent vergeten te vertellen dat je Linux draait.
Je bent ook vergeten te vermelden welk board je precies hebt.
Ben je dat toevallig ook vergeten aan de IDE te vertellen ?
En je hebt je vraag op de verkeerde plaats gezet.
Toch een tipje voor je.
Zoek eens naar loopback test hier op het forum, en voer die uit.
Vertel alles wat er te vertellen is als je een serieus en to the point antwoord wil.
Dag Jantje,
Ik kan op mijn pc en laptop alleen maar met arduino 1.5 werken. Alle latere versies kun je installeren en openen maar je kunt het niet gebruiken Het venster waar je de gevevns invult is GRIJS en kunt niets veranderen of ingeven.
Weet iemand de oplossing ?
Bedankt vooruit.
Jan @kuenen.nl
Stuur me een mail a.u.b.