2 draads besturing voor magnetische loop antenne

Hallo,

Sinds 2 weken bezig met de arduino. Nooit geweten dat er zoveel mogelijkheden waren. Ben er nu al dagen mee bezig en verveeld nog niet.

Nu de vraag:

Mijn hobby is radiozendamateur. Nu ben ik een loop ( antenne ) aan het maken voor 10 t/m 20 mtr band.
Wat heb ik al gerealiseerd?

De besturing voor het dc motortje mbv L298N werkt prima links er rechtsom geen probleem, tevens snelheidsregeling erin en werkt ook prima. Tevens als gadget een lcd aangesloten waarop ik kan aflezen of ik knopje links en of rechts indruk.
Maar het probleem is als volgt. Ik heb maar 2 draden liggen voor de besturing van de DC - motor ( dit kan ik helaas niet veranderen, als dit kon had ik deze vraag waarschijnlijk niet gesteld. Ik moet nog iets van een start en stopschakelaar maken, iemand een idee zodat ik over de 2 draden kan realiseren. Het mechanische gedeelte is wel te realiseren mbv van wormwiel enz. Maar de registratie over de 2 draden, nu ben ik op het eind en nu de andere kant op en vice versa.

Hopelijk is de vraagstelling een beetje duidelijk.

met vriendelijke groet,

John

Bedoel je met "start en stopschakelaar" misschien eindschakelaars, om de draaihoek van de antenne te begrenzen? En geef eens een schemaatje van de besturing zoals je die nu werkend hebt?

Ja dit kun je heel goed en vrij eenvoudig zelf maken.
Daarvoor zet je aan elk mechanisch eindpunt een eindschakelaar (meestal een microswitch) met daar over heen een diode.
Dat zijn dus 2 schakelaars en 2 diodes.
De diode zorgt er voor dat wanneer de schakelaar open gaat (zeg voor maximaal linksom), er nog wel rechtsom gestuurd kan worden.
Die diode moet dan eigenlijk antiparallel aan de schakelaar staan, wat betekent tegen de richting in.

Uiteraard moet je dan dus wel iets hebben dat bij het betreffende eindpunt tegen de schakelaar aan drukt, en als het buiten gebruikt moet worden (erg waarschijnlijk) moet je het natuurlijk ook tegen de weersinvloeden beschermen.

Hoi,

Dank je voor het antwoord. Ik denk dat je zoiets bedoeld?
zie bijlage

John

Voor het schema moet ik even tekenen heb nu alles op een broadbord staan.

Nee dat is niet wat ik bedoel.
In jouw schema's staan de diode en de schakelaar in serie.
Dat is het tegenovergestelde aan parallel.
Dus in dit geval zal er bij 1 open schakelaar geen stroomkring meer mogelijk zijn.

Wanneer de diodes telkens in parallel met een schakelaar staan, dan zal er na openen van de schakelaar, de stroom nog maar 1 kant op gaan, en de andere word dan door de open schakelaar en de diode geblokkeerd.
Onderstaande schets toont hoe zoiets zou werken.

Hoi,

ik snap wat je bedoeld. Maar nu de hamvraag!
Hoe registreer ik via de 2 draden dat er een eindschakelaar is geactiveerd?

John

Hoi.

Het ligt er aan hoe precies je dat wil weten.
Wanneer het niet erg nauw komt, kun je een tijdje een kant op sturen, waarna het draaien stopt door de eindschakelaar.
Dus ook als je die kant op blijft sturen.
Daarna, ook al weet je niet waar je bent, kun je de andere kant op gaan sturen.
Dankzij de diode kun je dan dus wel terug sturen, maar niet verder en das dus het leuke van deze opzet.

Maar wil je meteen na het bereiken van de eindstand terug gaan, dan is dat ietsje lastiger.
Met slechts 2 aders naar je motor, kom je dan al snel uit op het meten van de stroom.
Wanneer de eindschakelaar open gaat, is het circuit onderbroken, en zal er geen stroom meer lopen en dat moet dus te meten zijn.
Probleem daarbij is wel dat de motor omkeerbaar is en dus de stroom ook.
En je Arduino gaat kapot als je een negatief signaal aansluit.
Dus dan kun je niet in de draden naar de motor gaan meten.

Maar je kunt wel wat anders doen.
Wanneer je de stroom naar de L298N gaat meten, krijg je een vergelijkbaar resultaat.
Maar die word gevoed uit een vaste DC spanning, dus aan diens ingang heb je geen omkerende spanningen.
De stroom door de L298N is niet nul wanneer er niet gestuurd word, en wanneer je de snelheid regelt dan regel je niet de spanning maar wel de stroom, dus dat zijn zaken waar je rekening mee moet houden.
Maar dit lijkt me de beste manier om te registreren of je motor nog draait of niet.
Sommige motorshields hebben een stroommeting aan boord, maar er zullen er niet veel zijn met een L298 die dat hebben.

Hoi,

Je heb me aan het denken gezet :slight_smile: .

Maar dit lijkt me de beste manier om te registreren of je motor nog draait of niet.

Denk iets te weten, ga het uit proberen maar heb dan meer digitale in/out nodig, ik heb nu alles in gebruik reeds omdat ik ook met de nano een lcd aanstuur. ik zal moeten overgaan op een MEGA.

Maar dat maakt niets uit.
Ik laat het je weten.

John

Hoi.

De Nano is lekker compact, en de MEGA is daarmee vergeleken een joekel.
Maar een LCD kun je ook met een goedkoop adaptertje aansturen via I2C (pinnen A4 en A5).
Daarmee zou je zomaar een aantal pinnen kunnen winnen.
Verder kun je dezelfde techniek die in dat adaptertje zit, ook andere zaken kunnen aansturen om meer pinnen te verkrijgen.
Een snelle Google zoektocht bracht me zojuist op deze pagina (klik !), en een snelle blik daarop lijkt me dat best een aardige site met handige info (ik kende tot 2 minuten geleden die site nog niet).

Overigens heb je denk ik voor het meten van de stroom een analoge ingang nodig, maar daar zijn ook soortgelijke oplossingen voor te vinden.