24volt ac naar 12volt dc

Hoi, ik heb een project met een oude draaischijf telefoon, daar wil ik een arduino in bouwen.
Om de telefoon te laten rinkelen heb ik een adapter die 24 volt wisselstroom levert. Hoe kan ik dat omvormen naar max 12 volt gelijkstroom voor mijn uno?

Hi Rosemarije, wat een leuk project graag hoor ik er meer over om jou verder te gaan helpen hiermee. Waarschijnlijk gebruikt de telefoon wisselstroom om de "bellen" te laten rinkelen. Dit gebeurd door een of meerdere spoelen die wisselstroom gebruiken. Gelijk stroom kan wel maar dan hoor je alleen maar 1x ting en dat is het.

Ik had voor dit project nog nooit met wisselstroom gewerkt, maar dan doet de telefoon het inderdaad niet. Vandaar dat ik deze adapter gebruik. Tot nu toe was het gewoon een speelgoed, dat je op een knopje kon drukken voor rinkelen en verder niet.
Maar nu wil ik een arduino met mini mp3spelertje erin zetten, dat je bijvoorbeeld 1 draait en dan hoor je 'wilt u een pizza bestellen?' of 9 dan krijg je 'met de politie, wat is er gebeurd?'
Maar ik kan mijn arduino niet voeden met 24 volt Wisselstroom toch? Dan zou ik natuurlijk een tweede stekker kunnen toevoegen, maar dat is onhandig, vandaar mijn vraag om het om te vormen zodat ik dezelfde stekker kan gebruiken.

Nee 24 volt wisselstroom op je arduino gaat hij direct van naar de hemel dat klopt. de Arduino kan maximaal 9 volt DC (gelijkstroom) hebben. (weet dit niet helemaal zeker). Voor jou project zou ik gewoon een transformator gebruiken van 12 volt met daarna een DC naar DC convertor printje van 12 volt DC naar 5v DC naar je Arduino. Het mp3 spelertje gebruikt ook waarschijnlijk 5 volt die je ook gewoon kan gebruiken. Waarom blijf je bij de 24 volt AC eigenlijk??

• Wat voor telefoon is het? een oldschool of een speelgoed telefoon?

Ik blijf bij de 24 volt wisselstroom omdat hij anders niet meer kan rinkelen.
Ik zat te denken aan een diode en weerstanden dan moet je toch naar gelijkstroom kunnen komen?
Volgens mij kan de uno zonder problemen tot 12 volt gelijkstroom voeding krijgen.

Ja dan zou ik er een " AC/DC Naar Dc Buck Converter Module" tussen plaatsen. Dan heb je toch de 24 volt AC voor de bellen, en daarna kan je de AC naar DC 12 volt gelijkstroom instellen. Op de print zit al een bruggelijkrichter waarop jij doelt met de "diodes". Op ali-express heb je deze modules voor een paar euro's

Hoi, @Rosemarije

Ik ken deze telefoonterminal van je niet, maar in principe gebruiken alle oude telefoons dezelfde techniek om de bel te activeren.
De spanning daarvoor is geen AC maar pulserende DC.
De 24V moet pulseren van +24V naar nul tot +24V .....

CA varieert van + tot nul tot - en tot nul.......

RV mineirin

Hoi @ruilviana, dat kan inderdaad wel kloppen hoor, maar ik ben gewoon gaan proberen en met deze adapter kreeg ik mooi geluid. Nu is alleen nog de vraag hoe ik mijn arduino kan voeden eigenlijk :slight_smile:

Hoi @Rosemarije
Heb je een 24V DC bron?
Wat is uw elektronica kennisniveau?
Wat is uw programmeerkennisniveau?

obs: ik beheers het Nederlands niet, ik gebruik google vertaler,
sorry taalfouten.

RV mineirin

Hi I have to look for 24v dc adapter, maybe I do have one.
I like to build small projects like a wake-up light and music project and quite some projects with a mp3 - device in it.
But never used ac before.
In programming I'm a lot more advanced.

look this topic:

No this one is way more complicated then mine. No I have no problem getting my phone ringing. my question is about transforming current.

@Rosemarije

Heb je het schema van je telefoon?
Wat is zijn model?

RV mineirin

@ruilviana ik heb geen schema maar er is ook geen probleem of vraag met de telefoon!
Ik wil alleen weten hoe ik van 24 volt ac naar 12 volt dc kom, maar daar heeft @rattenplan al antwoord opgegeven. Bedankt.

@rattenplan

Bedoel je zoiets als dit? Dat moet ik bijna zelf wel kunnen maken, of zit er een complex circuit achter naar je weet?

Wat veel antwoorden zonder antwoord in deze thread.

@Rosemarije : Je hebt gelijk deze telefoon van heel lang geleden werkt inderdaad met een belspanning van 24 volt AC, waarschijnlijk zelfs eerder 48 volt.
Het toestel dat je hebt, is een Ericsson T65 met een wijziging er in (het LEDje).
Dit is het schema daarvan met dank aan [url]http://www.johngeus.dds.nl/TelExpln.html[/url]:

Om jouw telefoon te laten rinkelen, moet je dus de wisselspanning op de bel zetten.
De condensator net voor de bel, voorkomt dat een gelijkspanning (die bij rust op de lijn staat), de bel al voedt en zo de spoel er in zou laten verbranden.
De condensator voorkomt ook dat de telefoon de andere mogelijke spanningen op de lijn verprutst.

Om een Arduino te voeden kun je de wisselspanning gelijkrichten met een bruggelijkrichter, en een dikke condensator zoals met het printje dat je in de foto laat zien.
Maar dan heb je iets in de richting van 30 volt aan de uitgang.
Dat moet je dan weer naar beneden brengen, bijvoorbeeld met een DC/DC buck converter (die geen gelijkrichter aan boord heeft).
Een AC/DC buck converter ben ik nog niet tegengekomen, maar dat wil niet zeggen dat die niet bestaan.
Je kunt dan je Arduino de bel laten rinkelen met behulp van een relais boardje, maar het kan wel zijn dat je Arduino het helemaal niet naar z'n zin heeft tijdens dat rinkelen (door de manier waarop dat rinkelen werkt en de gevolgen daarvan).
Maar daar kom je dan vanzelf wel achter.

Modernere telefoons werken wel met een blokgolf om 'm te laten rinkelen, maar de norm is een wisselspanning en dat moeten die toestellen dan ook accepteren.
Een blokgolf is veel eenvoudiger te maken met een controllertje zoals de Arduino en dat is dus ook wat er in veel modernere telefooncentrales zit.

Gebruik het schema om te bedenken hoe je een en ander juist kunt scheiden en de Arduino er in kunt integreren.

Kijk top antwoord, @MAS3!
Gelukkig gaan het rinkelen en het werken van de arduino niet tegelijk gebeuren. Rinkelen kan als de hoorn op de haak ligt en de arduino heeft een functie als je de hoorn oppakt :slight_smile:

@Rosemarije
Je zou het zelf kunnen maken ,maar als je het bij Ali houdt,kun je bijvoorbeeld intikken
lm2596HV Ac/Dc buck converter step down
Wanneer je een item als dit tegenkomt ,bestellen.

Bedankt @GijKieken ik heb deze gevonden en besteld.

Ja mas3 is helemaal juist, het is inderdaad 48 volt puls spanning. In de centrale staat een aparte voeding (met een motortje die de 48 volt aanmaakt, en dus een belspanning voor de hele centrale maakt. (gaat wat ver als 24 Volt 50Hz werkt prima.)
Ik zou de draaischijf wel losmaken van het belcircuit want anders staat er veel teveel spanning op de ingang.
en inderdaad een brugcel met een condensator erachter en dan een 7805 om de spanning goed te zetten is een prima ding en simpel.
De bel is eigenlijk een toevoeging en niet nodig als je een mp3 speler erin bouwt.