Ja daar ben ik weer, dit keer weer met een vraagje over veiligheid.
Ik wil in een container van iemand (zo'n zeecontainer waar spullen in staan) een LED strip van 12 meter hangen. Ik gebruik dan een motion sensor met Arduino die de LED strip zal aanzetten.
Voor 12x60 = 720 LED's, die maximaal 720 x 0,06 = 43,2 A neem ik een 5V 60A power transformer namelijk deze: Klik hier.
Dat aansluiten enzo en programmeren gaat allemaal wel lukken, maar ik denk niet dat het veilig is om dat ding 24/7 in het stopcontact te hebben? Ik weet niet of die dingen daarvoor gemaakt zijn, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet gaan voeden of iets. In de container zal het ook wel kouder zijn dan normaal dus dat zal ook wel een rol mee spelen. Ik denk dus niet dat dit helemaal veilig is? Heeft iemand tips of ideeën wat wel veilig is? De LED strip zal alleen aan zijn als er motion gedetect wordt, dus er wordt voor een lange tijd geen stroom getrokken uit die transformer.
De voeding zal best 24*7 aan kunnen staan.
Ik heb de 5v 4a versie en die wordt niet warmer dan de omgeving en de belasting is 40-50%.
Volgen jou berekening gebruik je RGB leds (ws2812B)
En je schrijft dat de leds aangaan als er beweging is. De vraag die bij mij opkomt welke beweging?
Inbraak of dans?
Bij dans of chillen dan de ledstrip gebruiken, maar bij inbraak of geoorloofd inlopen zou ik een schijnwerper nemen! en die achter in de container hangen.
Is waarschijnlijk ook goedkoper.
De voeding zou ik in een kunststof box plaatsen en zeker de aarde van de netspanning gebruiken.
Vergeet dan niet om de container ook aan aarde te leggen! ( op (de) aarde staan is niet voldoende)
Nee het is in de container erg donker en daarom als er iemand naar binnen loopt (en er motion gedetect wordt) moet het licht simpelweg gewoon aan gaan zodat je wat kunt zien :).
Nee klopt hij zal niet warm worden, maar het kan wel koud worden in de container enzo, en als er 24/7 stroom door zo'n ding loopt weet ik niet of het dan kapot kan gaan of zelfs iets klappen ofzo.
De voeding box wordt waarschijnlijk in een ge-3D printe doos geplaatst.
De voeding op de aarde aansluiten, bedoel je dan dat middelste dingetje op de voeding tussen V- V+ en waar je de 230V op zet?
Als je begint over dat "dingetje" maak ik mij toch wel ernstige zorgen. Daarnaast is het maar de vraag of dit zomaar met niet gekeurde spullen mag mbt veiligheid en verzekeringstechnisch....alsmede aansprakelijkheid....
nicoverduin:
Als je begint over dat "dingetje" maak ik mij toch wel ernstige zorgen. Daarnaast is het maar de vraag of dit zomaar met niet gekeurde spullen mag mbt veiligheid en verzekeringstechnisch....alsmede aansprakelijkheid....
Er zijn allerlei richtlijnen voor het aanleggen van installaties. Daar zijn een aantal NEN richtlijnen voor. Jij wilt een 230V elektrische installatie aanleggen terwijl je eigenlijk geen idee hebt wat daarbij komt kijken. Je denkt laat ik een goedkope inbouw voeding kopen en alles komt goed.
En nu gaat er iets mis en er ontstaat een ongeval of brand? Wie denk wie er aansprakelijk is?
Waar is het installatie schema, de BOM, enz enz...
Die richtlijnen zijn er nu eenmaal om te voorkomen dat er iets gebeurt of dat nono;s iets in elkaar flansen die een gevaarlijke situatie kunnen laten ontstaan. Dus zaken als levensduur van de componenten en dat deze voldoen aan de eisen en daar is papierwerk en certificatie voor aanwezig. Wil je voorkomen dat je in de problemen komt moet je er alles aan doen dat er geen gevaarlijke situatie komt.
En met containers..... staal,,,, vocht/condens..... moet je al gauw aan IP67? kasten denken of geventileerde kasten waar je de inbouw voeding in stopt. 3D printen is fantastisch maar dan wel als prototype. Niet voor een omgeving als een container.
Ik koop mijn onderdelen voor productie klussen bij Farnell, RS, Mouser, TME etc. Stuk voor stuk bedrijven waar ook het papierwerk in orde is. Bij Farnell kost een gelijke capaciteit voeding iets van 275 euri ex BTW. http://nl.farnell.com/tdk-lambda/hws300-5/psu-enclosed-5v-60a-300w/dp/1456493#anchorTechnicalDOCS
Duidelijk een andere prijsklasse als waar jij naar zit te kijken.... En hoe zou dat nou komen...?
Er zijn nog wel wat andere zaken waar je best rekening mee mag houden hoor.
Ik zag een antwoord van iemand die een 4 A versie vergeleek met deze zwaardere jongen, waar een ventilator in zit.
Als ie het benauwd krijgt, dan gaat mogelijk die ventilator aan, maar ik vermoed dat die ventilator gewoon altijd loopt (tot ie er genoeg van heeft en er mee stopt).
En ik weet niet hoe vaak jij je in een container begeeft, maar koude in de winter is niet de enige omgevingsvariabele waar je rekening mee moet houden.
Condens en dus vochtigheid in die container is er ook eentje.
En ga maar eens voor de lol een kwartiertje in zo'n container staan als ie 's zomers vol in de zon staat..
Een betere kans op een goedgekeurde voeding maak je bij leveranciers zoals Conrad, Reichelt en zo voorts.
Wel ff nog een container regelen dan (met geld er in).
Als je de voeding met een gewone stekker aansluit (met randaarde) dan ben je van een heel hoop gedonder en keuringen af hoor.
hetb is maar max 300 watt, dus geen probleem.
je zult wel de 5 V netjes moeten verdelen, want 40 ampere door een simpel stripje gaat niet.
de data lijnen is geen probleem.
dus elke strip naar een verdeelstrook,
persoonlijk zou ik het ook nog opdelen en bijvoorbeeld 4 datapinnen gebruiken.
wel een dure oplossing trouwens als je inderdaad 2812 gebruikt, je hebt toch geen kleur nodig?
Nee klopt die kleur was nog niet zeker inderdaad, maar ik had sowieso voeding nodig voor 12M.
Maar ik zat er gewoon aan te denken om die 12M aan elkaar door te verbinden allemaal, zodat ik maar 1 kant aan de voeding hoef vast te maken zeg maar en van daar ga je hem ophangen zeg maar.
Tja als ik het allemaal zo lees kwam er echt veel meer bij kijken dan ik dacht... bedankt voor de hulp allemaal! Er zijn dus zeker dingen waar ik goed rekening mee moet houden.