Ik ben een echte newbie en probeer me de arduino mega eigen te maken.
Nu loop ik tegen iets aan waar ik geen raad mee weet,
en wel met mijn net gekochte altitude sensor MS5607.
Is er iemand met ervaring hierin en heeft een programma
waar ik op verder kan borduren. Als ik maar een ingang heb, dan kom ik
er wel uit.
Als het goed is heet de meter minimaal drie pinnen, de VCC,GND, en de pin voor de data.
Deze kun je aansluiten op een Analog pin die je vermeld in je sketch.
Douwe's antwoord is helaas niet correct.
Deze sensor heeft geen analoge uitgang, maar je kunt een keuze maken uit 2 verschillende soorten digitale uitgangen.
Dat zijn de I2C bus, en de SPI bus.
Jij vertelt dat je net een sensor hebt gekocht.
Is dat zo, of heb je een module gekocht waar die sensor op zit ?
De sensor is erg klein en de verbindingen zijn niet met de soldeerbout bereikbaar (het is de bedoeling dat het ding in een oven of met een hete lucht bout word gesoldeerd).
Dus is het te hopen dat je een moduletje hebt gekocht, waar je op eenvoudige wijze mee kunt verbinden.
Als dat zo is, kun je dan een linkje naar die module plaatsen, en/of een duidelijke foto van voor en achterkant ?
Het kan namelijk zijn dat de fabrikant van die module al een keuze heeft gemaakt voor welke bus er gebruikt word.
Van de genoemde bussen is I2C meestal het eenvoudigst te gebruiken, omdat je daarvoor maar 2 pinnen nodig hebt.
Maar dat zou wel ten koste van de snelheid kunnen gaan.
In deze thread (klik !) kun je zien waar je de pinnen voor I2C en SPI kunt vinden op een Mega, en das dus anders als op een Uno.
Je kunt ook met google zoeken naar "ms5607 Arduino", ik ben er zeker van dat je wat informatie vinden zal maar die is wel meest waarschijnlijk in het Engels.
De kans dat daar een stukje code tussen zit is redelijk groot.
Dank voor alle antwoorden maar het antwoord zit er niet bij.
ik weet dat dat de unit (zie parallax en floris.cc)
via I2C te bereiken is en ik zit al op een hoger niveau te werken.
Het gaat mij echt om een voorbeeld programma om te kunnen praten
met de MS5607.
Wat ik tot nu toe aan programma's gevonden heb geeft bij het
compileren zoveel fouten dat ik niet veel verder kom.
Als ik jou was zou ik hier een lijstje neer zetten wat je gebruikt.
dus welk board en alle andere onderdelen ( en vergeet dan niet te melden hoe je eea hebt verbonden(Breadboard)!!
Arduino versie
Ook het gebruikte sketch niet vergeten EN de foutmeldingen.
Ik denk dat je dan antwoorden krijgt waarmee je stappen kan maken.
Groet, Vic
PD0LXQ
let wel op dat deze hoogtemeter gebruik maakt van de luchtdruk. en dat je hem iedere keer moet ijken. Dus als het weer in de tussentijd veranderd klopt je meting niet meer.
Ik begrijp niet waarom er zo vaak zo geheimzinnig gedaan word en er alleen maar vage verwijzingen worden gegeven bij deze vragen.
Vertel gewoon over welk product het gaat.
Je hebt hier hulp bij nodig en das dus iets anders als pure reclame maken voor dat product, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
En als je hier wel zou zijn om reclame te maken voor bepaalde producten, dan val je binnen de kortste keren door de mand, zo durf ik je gerust te melden.
Het grote nadeel van deze Arduino community is dat de kristallen bollen altijd meteen kapot gaan.
Dus kunnen we niet zien wat iemand allemaal al in huis heeft en wat ie geprobeerd heeft.
Dus moet je dat beschrijven als je een vraag stelt en in plaats van antwoorden, vragen krijgt.
Inderdaad zijn foutmeldingen ook heel behulpzaam, maar ik kan je nu al wel vertellen dat als je een oudere (test)sketch hebt, die vermoedelijk voor een oudere versie van de IDE is gemaakt,
Veel libraries die gemaakt zijn voor versies lager dan 1.0 van de IDE, zijn niet compatibel met recentere versies.
Als je alleen maar wat wil oefenen met die sensor, kun je daarom overwegen een oudere IDE versie te installeren en het daarmee nog eens te proberen.
En dan maar zien of je nog steeds compilatie problemen hebt.
Op dit moment weten we helemaal nog niet of er überhaupt enige communicatie is tussen je Arduino en je module.
Heb je de I2C scanner (klik !) al losgelaten op die module en zo achter het adres gekomen ?
Als dat zo is, dan weet je ook dat die communicatie er in ieder geval is (in 2 richtingen), en das al heel wat.
Eventueel kan met de datasheet van de module uitgevogeld worden hoe je er mee moet communiceren.
Dat kun je dan zonder library doen, of er zelf eentje bouwen (das wel wat enthousiast gesteld als je deze vragen hier moet stellen, maar wie weet welke hulp je nog krijgt).