Alvorens m'n vraag af te vuren: ik ben een complete arduino noob, al heel wat gelezen maar weinig praktijk achter de kiezen (nog aan het wachten op onderdelen).
Maar wat is er beter dan Arduino om de nobele techniek der electronica te leren?
Ik zou een tweetal (analoge) RGB strips op een arduino uno R3 willen aansluiten, om een zonsopgang/ondergang te maken voor m'n aquarium.
Ik heb gekozen voor een fet shield omdat m'n soldeer technieken zich beperken tot het verbinden van kabeltjes, en voor het geld moet je het niet laten...
Nu zou ik slechts 1 voeding willen gebruiken, zowel voor de shield als voor de arduino: de connector van de voeding er af strippen en het fet shield mbv. de screws voorzien van 12V. Dan twee kabeltjes van de deze screws naar de Vin en GND van de arduino. Volgens de ontwerper van de shield gaat dit zeker werken (zelfs ik snap dit )
Maar nu mss een domme vraag: die strips verbruiken max. 14.4W, een snelle rekensom leert me dat dit max. 1.2A stroom verbruikt per strip, dus 2.4A totaal uit de voeding.
Aangezien ik deze doorverbind met de arduino, gaat er dan ook 2.4A op de arduinopins staan?
Of "krijgt" de arduino de stroom die hij "vraagt"?
Nee, zo werkt het niet met stroom.
De spanning, welke word weergegeven in Volt, die komt overal "op te staan".
Dat is dus 12 Volt.
Je biedt straks dan ook 12 Volt aan op de Arduino Vin.
De Arduino gaat daar dan maximaal iets van 0.8 Ampère (de eenheid die bij stroom hoort) verbruiken want dat is hoeveel de meest toegepaste regelaar kan verwerken.
Dat is precies hetzelfde als wat je met de LED strips doet, daar tel je ook de twee stromen bij elkaar op.
Voor de Arduino mag je er dan dus nog eens die 0.8 A bijtellen en zou je een totaal van 3,2 Ampère uit je voeding halen.
Die moet dat aankunnen aldus de door jou opgegeven specificaties.
Maar je moet nog wel rekening houden met iets anders.
De Arduino verwacht een redelijk mooie voedingsspanning.
Dat wil zeggen dat deze geen of zo min mogelijk "storingssignalen" moet bevatten.
Aangezien je behoorlijk snel zal gaan schakelen met je FET shield, ga je daarmee ook stoorpulsen veroorzaken op de voeding van die FET shield.
En daarmee ook op de Arduino voeding.
Nou heeft de shield wel een filtertje er op zitten (D2, C2 en C3 in het schema dat de fabrikant ter beschikking stelt), maar of dat zal volstaan durf ik gerust te betwijfelen.
Mocht je toch last van storing krijgen, is dat geen ramp.
Je kunt dan alsnog een extra filter toepassen tussen de voedingen van je Arduino en die van je Shield.
Wanneer je bemerkt dat er vreemde dingen gebeuren, gewoon even melden hier.
Er is dan vast wel iemand die je kan helpen met wat je daar aan kunt doen.
Verder hoef je helemaal geen gedoe met draadjes te doen.
Want die shield biedt je de mogelijkheid om de Arduino te voeden zonder zulk gedoe.
Wanneer je het jumperblokje JP1 over de 2 daarvoor bestemde pinnetjes plaatst, dan voedt je shield de Arduino al.
Op de foto van de pagina van je link, zit JP1 links naast die 3 ronde componenten (condensatoren) die mooi op een rijtje zitten.
Die foto doet vermoeden dat die jumper standaard al op z'n plaats zit.
Dus de shield op je Adruino prikken met JP1 doorverbonden, en klaar.
Ondertussen m'n basis elektriciteit wat opgefrist, inderdaad in een parallelle schakeling zijn spanning dezelfde, en is I totaal de som van alle stromen samen, dus geen gevaar voor m'n arduino.
Fantastisch dat je even dat schema wou nakijken, en me op die jumper wijst! Dat scheelt alweer wat "rotzooi" en mogelijke (domme) fouten! (de gegeven informatie op die site is zeer summier, en duidelijk niet voor een leek zoals ik).
Normaal ontvang ik spoedig de rest van m'n spullen, en kan dan beginnen bouwen. Ik zal anders een topic openen met de vooruitgang en resultaten, en om vragen te stellen, want dat zal zeker nodig zijn.
Dan komt de benodige code nog, maar eerst de hardare!