Voeding Arduino Uno

Wanneer mijn Arduino uno aan de PC USB uitgang is aangesloten, doet ie alles wat ie moet doen. Wanneer ik 'm aansluit op ca. 9V voeding van een trafo, functioneert ie niet meer goed, maar lijkt het of ie zelf staat te schakelen.
Heeft iemand een idee wat er verkeerd kan zijn?

Kees

De vraag is wat je allemaal hebt aangesloten en hoeveel stroom dat trekt.

Je 9V gaat door een 5V spannings regelaar en als je teveel stroom trekt uit de 5V pin van de Arduino raakt die spannings regelaar oververhit en schakelt zichzelf uit.

Als je de Arduino voedt via de USB wordt de 5V spannings regelaar niet gebruikt.

Zoals sterretje ook al vraagt, wat hangt er allemaal aan. Een USB 2.0 kan maximaal 500mA leveren. Standaard 100mA.

Het type voeding is ook belangrijk. Het is met zekerheid een DC variant?

De gebruikte 5V spanningsregelaar heeft een warmteweerstand is totaal 185°C/W voor de SOIC8 behuizing. Dat wil zeggen dat de temperatuur met 185°C stijgt voor elke verbruikte watt. Bij 100mA en 4V (9V - 5V = 4V de spanning die de regelaar moet verwerken) is dat 0,4W of 74°C. Tel daar de omgevingstemperatuur bij op en je zit dicht bij 100°C. De absoluut maximale temperatuur is 150°C. 150mA is dus zowat het ultieme maximum dat je er uit krijgt.

Probeer je Arduino alleen voor zichzelf te laten zorgen. Voedt al de rest maximaal extern.

Vraag je meer dan je voeding kan leveren, dan zal de spanning inzakken en gaat de BOD (brown out detection) in werking en gaat de boel zich resetten.

Hm. Zo gauw ik de 5V loskoppel, als voeding van de relais die een wissel van mn treinbaan moet omzetten, stopt de Arduino met tikken/schakelen en werkt ie prima. Dan heb ik waarschijnlijk het relais opgeblazen en veroorzaakt dat kortsluiting in het 5V circuit.
Dank voor jullie hulp,
Kees

Je relais vraagt waarschijnlijk te veel van je voeding. Vermits het wel werkt op de USB poort zou alles nog OK moeten zijn. Neem altijd een relais wat overeen stemt met je voedingsspanning.

Welke relais gebruik je? Graag met link en liefst met datasheet. Bij electronica draait alles om de datasheet. Daar staan alle gegevens in die je nodig hebt om iets goed en langdurig te laten werken.

Ja op de USB werkt alles prima en het heeft op de 9V maanden gewerkt. ...

Vele maanden misschien net op het randje. Als het via USB nog werkt is eigenlijk de installatie nog OK. Vergeet ook niet dat je een wissel maar heel kort mag schakelen. Als de eindafschakeling niet correct werkt is er acuut brandgevaar. De wisselspoelen zijn allemaal onder gedimensioneerd om zo een snelle schakeling te verkrijgen. Je kan ze beter rechtstreeks sturen zonder er nog een relais tussen te zetten. ULN2803 met telkens 2 uitgangen parallel of goede MOSFET is een betere oplossing, die zelf amper stroom verbruikt. Voordeel van de ULN2803 is dat er al een vrijloop diode aanwezig is en je geen rekening moet houden met volledige open sturing zoals bij een MOSFET.

A post was split to a new topic: Voeding voor servo en/of stepper

Hoi Buckfast_beekeeper, kan je die BOD op enige manier loggen?
Alvast dank Ward

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.