Cnc set up. Bij aansturen X motor draai ook Y motor

Ik ben nieuw in de Arduino groep, heb met veel plezier alle starters projectjes gebouwd en werk nu aan een cnc / 3d printer project.

Maar dat gaat niet zonder problemen in combinatie met Grbl.
Gebruik ik de onderstaande demo sketch dan volgen de x en y motoren (Nema 17) de commando's prima.

// CNC Shield Stepper Control Demo
// Superb Tech
// www.youtube.com/superbtech

const int StepX = 2;
const int DirX = 5;
const int StepY = 3;
const int DirY = 6;
const int StepZ = 4;
const int DirZ = 7;

void setup() {
pinMode(StepX,OUTPUT);
pinMode(DirX,OUTPUT);
pinMode(StepY,OUTPUT);
pinMode(DirY,OUTPUT);
pinMode(StepZ,OUTPUT);
pinMode( DirZ,OUTPUT);

}

void loop() {
digitalWrite(DirX, LOW); // set direction, HIGH for clockwise, LOW for anticlockwise
digitalWrite(DirY, LOW);
digitalWrite(DirZ, HIGH);

for(int x = 0; x<200; x++) { // loop for 200 steps
digitalWrite(StepX,HIGH);
delayMicroseconds(500);
digitalWrite(StepX,LOW);
delayMicroseconds(500);
}
delay(500); // delay for 1 second

digitalWrite(StepY,HIGH);
delayMicroseconds(500);
digitalWrite(StepY,LOW);
delayMicroseconds(500);
}

digitalWrite(StepZ,HIGH);
delayMicroseconds(500);
digitalWrite(StepZ,LOW);
delayMicroseconds(500);
}

}

Bewijs dat de hardware, Arduino UNO en de CNCShield , drivers 4988 en motoren naar behoren werken.

Het probleem ontstaat zodra ik Gbrl gebruik.
Bij het aansturen van de X motor volgt deze keurig de comando's maar de Y motor gaat ook draaien, altijd dezelfde kant op.
De Y motor kan ik niet aansturen. Vermoedelijk loopt de Z motor ook mee, heb geen Z aangesloten maar de stepper pin voor de Z geeft wel signaal.
Heb dit probleem met zowel de originele Arduino producten alsook op de Ali-expres kloon.
Heb de motordriver setup op een experimenteerbord gebouwd met dezelfde resultaten.
Motor commando's versturen middels de jog functie in UGS64 platform-programma of direct in Grbl 1.1 maakt geen verschil.
Heb Grbl opnieuw geïnstalleerd, ook UGS, alles zonder resultaat.
EN/GND pinnen op het shield met een jumper doorverbinden lost het probleem ook niet op.
Heeft iemand hier ervaring mee of nog beter, een oplossing

Hoi anneelliz, en welkom.

Je hebt dus een sketch in je Arduino geprobeerd waarmee je de motoren goed kunt aansturen, en wanneer je een andere sketch wil gebruiken dan komen alle motoren (of in ieder geval de drivers) in beweging.
Als ik het goed begrijp beweegt de motor die niet zou moeten bewegen, altijd dezelfde kant op onafhankelijk van de richting van de motor die wel moet bewegen.

Wanneer dit zo is bij niet gewijzigde aansluitingen, dan moet het in de software en/of in diens instellingen zitten.
Maar je laat alleen zien wat er wel werkt, en niet wat er niet werkt.
Dan word het wat lastig om te kunnen roepen wat er mis zou kunnen gaan.

Dus ik zou dan ook laten zien hoe je in je GBRL vertelt hoe de motoren zijn aangesloten.
Je moet uiteraard op zoek gaan naar het verschil tussen de 2 sketches en je moet gaan bedenken of je wel alles juist hebt ingesteld in de sketch.
Wanneer dat te lastig is, kun je hier ook de GBRL sketch zoals je die hebt geüpload naar je Arduino laten zien.
Wellicht kan iemand dan voor je gaan speuren daarin.

Zoek het eens in de verbinding van de driver, zoals een weerstand tussen de puls pin en de driver.pak er 10 kiloohm voor.

This topic was automatically closed 120 days after the last reply. New replies are no longer allowed.