Cnc set up. Bij aansturen X motor draai ook Y motor

Ik ben nieuw in de Arduino groep, heb met veel plezier alle starters projectjes gebouwd en werk nu aan een cnc / 3d printer project.

Maar dat gaat niet zonder problemen in combinatie met Grbl.
Gebruik ik de onderstaande demo sketch dan volgen de x en y motoren (Nema 17) de commando's prima.

// CNC Shield Stepper Control Demo
// Superb Tech
// www.youtube.com/superbtech

const int StepX = 2;
const int DirX = 5;
const int StepY = 3;
const int DirY = 6;
const int StepZ = 4;
const int DirZ = 7;

void setup() {
pinMode(StepX,OUTPUT);
pinMode(DirX,OUTPUT);
pinMode(StepY,OUTPUT);
pinMode(DirY,OUTPUT);
pinMode(StepZ,OUTPUT);
pinMode( DirZ,OUTPUT);

}

void loop() {
digitalWrite(DirX, LOW); // set direction, HIGH for clockwise, LOW for anticlockwise
digitalWrite(DirY, LOW);
digitalWrite(DirZ, HIGH);

for(int x = 0; x<200; x++) { // loop for 200 steps
digitalWrite(StepX,HIGH);
delayMicroseconds(500);
digitalWrite(StepX,LOW);
delayMicroseconds(500);
}
delay(500); // delay for 1 second

digitalWrite(StepY,HIGH);
delayMicroseconds(500);
digitalWrite(StepY,LOW);
delayMicroseconds(500);
}

digitalWrite(StepZ,HIGH);
delayMicroseconds(500);
digitalWrite(StepZ,LOW);
delayMicroseconds(500);
}

}

Bewijs dat de hardware, Arduino UNO en de CNCShield , drivers 4988 en motoren naar behoren werken.

Het probleem ontstaat zodra ik Gbrl gebruik.
Bij het aansturen van de X motor volgt deze keurig de comando's maar de Y motor gaat ook draaien, altijd dezelfde kant op.
De Y motor kan ik niet aansturen. Vermoedelijk loopt de Z motor ook mee, heb geen Z aangesloten maar de stepper pin voor de Z geeft wel signaal.
Heb dit probleem met zowel de originele Arduino producten alsook op de Ali-expres kloon.
Heb de motordriver setup op een experimenteerbord gebouwd met dezelfde resultaten.
Motor commando's versturen middels de jog functie in UGS64 platform-programma of direct in Grbl 1.1 maakt geen verschil.