Als er geen grote fouten inzitten is de tijd voor een "echte " uitdaging.
Een dc-motor besturen met een paar knoppen.
Zie al een "probleem" . Stel je voor dat de dc motor klok gewijs loopt en je drukt op de knop om het tegen de klok in te laten draaien.
Lijkt me niet goed voor de motor om dan direct de andere kant op te draaien.
oplossing misschien de motor heel even stil te zetten en dan de richting te laten veranderen ?
Het is inderdaad geen goed idee ineens de motor een andere kant op te laten draaien.
Je kunt de aansturing even stoppen zodat de motor geen stroom meer krijgt.
Dat is iets anders dan de motor stoppen, want dan gooi je er een rem op.
Dat betekent dus dat je bij niet meer aansturen, de motor nog even door zal zien lopen, en het ligt aan de belasting van die motor hoe lang dat dan duurt.
Wanneer je de aansturing stopt, krijgt de gelijkspanningsmotor geen stroom meer.
Maar voor de meeste van deze motoren, geldt dan dat deze zelf een spanning genereert (en ook een stroom zal proberen te laten lopen).
Wanneer je de motor kortsluit, wordt deze stroom meteen verbruikt en zal de motor hierdoor dusdanig belast worden, dat deze remt.
Dan staat ie dus met een klap stil en dat zou je ook zien als de motor of het platform waar deze op gemonteerd is, niet tegengehouden wordt.
Das is dus ook niet zo lekker, maar de kortsluiting kan in sommige gevallen wel gewenst zijn.
Beter dan dit alles, is als de motor snelheid ook nog geregeld zou kunnen worden, want dan kun je de motor gecontroleerd langzamer laten lopen en ook weer de snelheid in de andere richting opbouwen.
Maar dat gaat dan weer een stuk verder dan kijken of je met je IR afstandbediening de motor kunt laten bewegen.
Hoe ga je je motor straks in beweging zetten, welke onderdelen ga je daarvoor gebruiken ?
Als een van de laatste opdrachten van de YT cursus van McWorther , moet ik een DC motor maken die door de IC reciever aangestuurd wordt op de volgende manier :
- aan knop -> zorgt ervoor dat de motor met de klok mee op volle snelheid draait.
|<< knop -> zorgt ervoor dat de motor tegen de klok in gaat draaien
>>| knop -> zorgt ervoor dat de motor met de klok mee gaat draaien.
+ knop -> snelheid van de motor gaat omhoog.
- knop -> snelheid van de motor gaat naar beneden.
Grootste uitdaging wordt om de richting te veranderen, Lijkt me niet goed om dat ineens te doen.
Nee dat voldoet niet aan de opdracht.
De motor is geen DC motor, dat is een stappenmotor.
Die werkt echt heel anders, en kan niet vergeleken worden met een DC motor.
De enige overeenkomsten zijn dat er stroom doorheen gaat en dat (als je dat met die stroom goed doet), er een as gaat draaien.
De stappenmotor zet 1 heel klein stapje als je op de juiste manier stroom op de (minimaal) 2 spoelen zet.
Een DC motor gaat draaien zodra je stroom op de enige spoel zet.
Dat is een groot verschil.
Aan mijn eerdere antwoord (ik hoop dat ie in deze thread op de juiste plaats terecht gaat komen), kun jewel zien dat het een goed idee is om de snelheid te regelen, en dat is ook deel van de opdracht.
Dus je zult een driver moeten gebruiken.
Of dat deze driver is weet ik zelf niet omdat ik deze nog niet gebruikt en / of bestudeerd heb.
Das jammer.
Daar is natuurlijk weinig aan te doen, behalve aan Wokwi vragen of ze daaraan kunnen werken.
Als je zoekt met een zoekmachine, kun je iets vinden waar een L298N is gebruikt en waar de motor is vervangen door een LED zodat je toch iets kunt zien.
Maar je kunt ook besluiten om af te wijken van de opdracht, en het toch met deze stappenmotor te maken.
In principe is het werken met een stappenmotor iets lastiger dan met een L298N en een DC motor, maar laat dat je vooral niet tegenhouden.
En je leert meer door te variëren op een opdracht of een voorbeeld, zo heb ik zelf al vaak mogen ondervinden.
Van een voorbeeld leer ik niet zo heel veel.
Maar door te variëren op dat voorbeeld, leer ik zelf wel heel veel en vooral ook hoe het werkt en hoe ik dat dan later voor mijn eigen ideeën kan toepassen.
Als ik zeker weet dat de stappenmotor ook twee kanten op kan draaien en de snelheid kan varieren , dan zou ik ook de opdracht kunnen doen.
Ik zie het als een opdracht om de "opdrachten" van de ir sender om te zetten in een werkelijke opdracht zo het maakt volgens mij niet uit welke motor het is.
Als alternatief voor een motor kun je twee LEDs anti-parallel schakelen en één weerstand gebruiken. Anti-parallel betekent kathode aan anode en anode aan kathode.
Afhankelijk van de draairichting van de motor zal de ene LED branden of de andere. Met een beetje geluk kun je ook het dimmen zien hetgeen een indicatie is voor de snelheid.
Ik laat advies over steppers aan MAS3 over, daar heb ik geen verstand van.
Uiteraard kun je een stappenmotor in beide richtingen laten draaien en binnen grenzen ook de snelheid regelen.
Je hebt bij de getekende stappenmotor 2 spoelen en dus 4 aansluitingen.
Die kun je ieder hoog of laag schakelen in de meest eenvoudige manier van aansturen van zo'n motor.
De volgorde waarin je dat doet, bepaalt of er een beweging gaat plaatsvinden en dus ook in welke richting dat dan is.
De tijd die verloopt tussen de stappen, bepaalt de snelheid waarmee de as uiteindelijk draait.
Maar dat laat je normalerwijze dan dus over aan de library dus dat maakt het dan een stuk gemakkelijker.
De wijze waarop deze motoren gebouwd zijn, maakt dat ze veel luidruchtiger zijn, want elke stap kun je horen.
In dit filmpje krijg je daar een idee van.
Daar is het geheel wel op de klankkast van een gitaar gelegd, zodat de tonen een stuk beter tot hun recht komen.
Maar goed, geen idee waar die motoren bij Wokwi herrie staan te maken, jij zult daar weinig last van hebben.
De LEDs zijn ook een goed idee, zeker bij Wokwi waar bepaalde zaken achterwege gelaten kunnen worden.
Dan zou ik een rode (links) en een groene (rechts) LED pakken zodat je heel gemakkelijk kunt zien welke richting er op gedraaid wordt.
De helderheid van die LED (je kent de beperkingen daarin bij Wokwi), zijn dan een indicatie van de draaisnelheid, dus dat heb je dan ook onder controle.
Dit is dan alleen een weergave van hoe je de motor aanstuurt, en dat kun je ook in een werkelijke installatie zo maken.
Alleen heeft een groene LED een andere weerstand nodig dan een rode LED, maar ook daar geeft Wokwi geen moer om.
Als je stroom in de goede richting door een LED stuurt zal deze oplichten.
Als je stroom in de verkeerde richting door een LED probeert te sturen zal deze niet oplichten.
Jij bent gewend om een LED tussen pin en GND aan te sluiten. Als je nu de GND verlegt naar een andere pin kun je de richting van de stroom bepalen en daarmee welke LED zal oplichten (en daarmee de draairichting aangeeft).
Nee.
Je moet de ene pin HIGH maken, en de andere LOW.
Helemaal willekeurig zijn de pinnen niet gekozen, want uiteindelijk willen we ook de draaisnelheid nog gaan bedienen (en dat wordt nog wel interessant).