Als deze vraag over de eerder genoemde zelfbouw klok gaat, dan moet ik je teleurstellen.
In die klok zit geen controller die 'm aanstuurt en is er dus ook geen programma waarmee je dat zou kunnen beïnvloeden.
Daarom mijn stelligheid dat het een klok is waar je niets anders mee kunt doen dan de tijd weergeven.
Het werkt door een oscillator die 32768 pulsen per seconden maakt, en dan kun je dat delen zodat je 1 seconde krijgt en dan de seconden weer gaan tellen, de minuten en de uren.
Dat is dus hardwarematig zo gemaakt, en daarmee wordt het nogal wat werk om daar een ander soort klok van te maken.
Natuurlijk is er veel mogelijk, maar dat valt buiten wat we met Arduino aan het doen zijn, en Arduino is veel flexibeler en doet met minder hardware veel meer.
Ik zou nog even niet al te hard van stapel lopen, en SMD solderen nog even laten gaan.
Voor SMD solderen is een instelbare soldeerbout of soldeerstation, met een fijne punt wel een must.
Een soldeer station heeft naast een soldeerbout, ook een desoldeerbout.
Zo'n desoldeerbout heeft een holle punt, waaraan een slangetje zit zodat met het in het station ingebouwde pompje, lucht en gesmolten soldeertin kan worden weggezogen om zo componenten weer los te kunnen maken.
Wanneer je vaker SMD soldeert, is een heteluchtbout handiger.
Die blaast dus hete lucht waar jij 'm op richt.
De componenten heb je dan al op hun plaats geplaatst, en de soldeerpuntjes heb je van te voren al voorzien van soldeerpasta.
Dat is soldeertin in een vloeibare flux, en wanneer je dat verhit zal de flux er uit verdwijnen (vooral verdampen) en het soldeertin zal de componenten dan na weer afkoelen aan de print verbinden.
Daar kun je nog wel wat filmpjes van vinden op youtube, want is best leuk om te zien gebeuren.
Een multimeter is het eerste wat je voor je verjaardag kunt vragen.
Het gaat je veel helpen wanneer je de smaak te pakken hebt (en dat lijkt al zo te zijn).
Er is heel veel te vertellen over weerstanden, en de formule U=I*R had je al gevonden.
Over condensatoren is zo mogelijk nog veel meer te vertellen.
Daarom is het waarschijnlijk beter om maar even met de belangrijkste eigenschappen te beginnen en de rest op te zoeken wanneer je het wil gaan gebruiken.
De Uno WiFi is niet een Uno.
Telkens wanneer ik zie dat mensen er daar 1 van hebben en er dan Uno dingen mee willen doen, baal ik er weer van dat de personen die Arduino zijn begonnen om laagdrempelig controllers en elektronica te combineren, er voor hebben gekozen om een heel ander product dezelfde naam te geven.
Deze keuze van hen is namelijk 100 % een commerciële keuze (vanwege de bekende naam) en heeft niets met laagdrempelig te maken want je komt veel problemen tegen omdat de dingen gewoon heel anders zijn dan je zou verwachten.
Dit hebben ze met meerdere klassieke Arduino varianten gedaan en overal hetzelfde probleem (wat zelfs kan leiden tot ernstige beschadiging van de producten omdat men hardware door elkaar haalt).
Dit wil dus niet zeggen dat de huidige producten slecht zijn of minder zouden kunnen (in tegendeel zelfs), maar geef een heel ander product niet dezelfde naam.
De 2 timers waar ik het over had, zijn een timer voor een oefening, en een timer voor een pauze tijd.
Meestal heb je dan iets van 1 minuut oefening en 15 seconden pauze tijd ofzo, maar daar kun je natuurlijk van maken wat je wil.
Uiteraard kun je het dan ook nog zo maken dat je kunt opgeven hoe vaak je de oefening wil doen.
En wanneer het om bijvoorbeeld boksen gaat, kun je de rondes ook tellen.
Wanneer je codes gaat bekijken en/of zelf gaat schrijven, zul je zien dat tellen een heel belangrijke vaardigheid is.
Ingave van de tijd (via een menu structuurtje op je display) door middel van een encoder kan inderdaad handig zijn.
Je moet dan niet te hard gaan draaien aan de encoder zodat je geen stappen gaat missen en/of ineens een paar stappen terug registreert.
Daarom is een encoder wel een dingetje waar je even goed naar moet kijken.
Uiteraard kun je modules op afstand bedienen, en dan ook met jouw keuze voor de Uno WiFi.
Maar dan heb je wel meerdere WiFi units nodig want alleen maar zenden van de ene kant betekent niet dat de andere kant het zonder WiFi oplossing zal kunnen ontvangen.
Via infrarood zou ik dit niet gaan doen, want er zullen teveel verstoringen mogelijk zijn om zoiets betrouwbaar te maken.
Zeker wanneer je al over WiFi oplossingen beschikt.
Maar WiFi heeft wel allerlei protocollen, waarmee het niet iets is wat je met je eerste project moet gaan doen.
Natuurlijk kun je wel eerst het ene afmaken en daarna aan een mooie uitbreiding gaan werken.
Wat betreft meerdere displays met meerdere functies, dat is net hoe jij jouw draadloze protocol gaat bedenken/schrijven (die dan dus boven op de eerder genoemde protocollen komt).
Dat is het mooie wanneer je het zelf maakt.
Ik vind het erg leuk om te zien dat je er enthousiast van wordt en al veel mogelijkheden bedenkt.
Goed bezig.