Even voorstellen & dubbele aftelklok

mijn naam is viola, een vrouw van 50jaar.
vandeweek kreeg ik opeens een ingeving, voor de stichting waar ik soprt, (boks) en waar geen geld is, wil ik een aftel klok maken. er zijn slechts 2 a 3 probleempjes. 1 ik heb nog nooit iets geprogrammeerd en 2 solderen heb ik voor het laatst gedaan op de middelbare school. 3 ik heb geen arduino.

ik kwam dus uit bij arduino. ik weet niet of ik het ooit voor elkaar krijg, je kunt gewoon niet slim genoeg zijn en mijn engels is ronduit belabberd, maar ik ga ervoor. ik heb al een klein beetje rond gekeken.

project dubbele aftelklok met buzzer.

1. aftel klok. min. sec. [werk/rust 4 cijvers]
  2. aftel klok aantal ronden. [2 cijvers]
  3. selecie knop. [werk/rust/rondes]
  4. 2 knoppen [erbij/eraf]
  5. 2 knoppen. [sec/min]
  6. 2 knoppen. [start/pauze]

nodig
ledstrip. ws2812b 144 ip65
externe voeding.

buzzear
duino
clock module ds1302 of ds3231
4 knoppen 2XXL knoppen
knutsel spul om alles te verbinden en in elkaar te zetten.

nu vast een paar vragen.
a) welke arduino heb ik nodig? ik gebruik deze eerst om programeren te leren, dan het project en daarna nooit meer. kom ik weg met iets goedkoops chinees? de klok word dagelijks gebruikt dus moet even meegaan.
b) ben ik nog iets vergeten?
c) welke opdrachten/cursus zijn handig om te doen, om het programeren te leren.
d) zijn er ook xxl knoppen? start en pauze knop zijn handig groot, te bedienen met bokshandschoenen.

wat ik wil programeren.
cijver en kleuren klokken. [led snoer].
buzzer, knoppen
klok ronden moet gelijk beginnen met werk klok en niets doen bij pauze klok.
buzzer moet 2x klinken bij begin werk klok en 1x bij begin pauze klok. alleen de eerste keer niet.

dit is de uitdaging. graag jullie input.

groetjes viool

Welkom

Klinkt als een leuk project. Als ik het goed begrijp heeft je klok 4 cijfers en zijn er twee cijfers voor de ronden?

Voor een aftelklok heb je waarschijnlijk geen RTC (DS3231) nodig; dat kan gedaan worden door een variabele een waarde te geven (bv 60000 milliseconden) en iedere 1000 milliseconden de variabele met 1 te verlagen.

Ik zou voor een Arduino Nano met een schroef schild gaan; dat kan een hoop soldeerwerk vookomen.

image

De Nano is een (fysiek) kleinere versie van een Uno en past in de zwarte headers op bovenstaand schild; het voordeel van het schroefschild is dat je verbindingen wat minder snel los komen dan de met insteek verbindingen van de Uno.

Deze link (**Quick Question About Connecting Two Power Sources** - #5 by LarryD) geeft aan hoe je het beste de led strip kunt aansluiten; als je niet wilt solderen kun je kroonsteentjes gebruiken, anders een klein printje zoals hieronder (grotere versies bestaan, zoek naar veroboard).
image

Grote knoppen bestaan; bv Big Dome Pushbutton - Red - COM-09181 - SparkFun Electronics, beschikbaar in verschillende kleuren.

Ik kan helaas je vraag over de cursussen niet beantwoorden, Programmatisch klinkt het project niet als al te moeilijk. Ik zou een beetje door de voorbeelden spitten die met de IDE komen en met de bibliotheek (FastLED or Adafruit_Neopixel) die je gaat gebruiken voor de LED strip.

super bedankt sterretje, hier kan ik wat mee.

Hoi Viool, welkom.

Je vertelde dat Engels niet je sterkste punt is.
Maar toch kun je eens (letterlijk) op zoek gaan naar "Arduino sports timer" via je favoriete zoekmachine.
Je vindt dan een hoop voorbeelden.
Meestal is het dan een timer waar je een workout timer en een pause timer hebt.
Dat betekent dus een instelbare tijd voor je oefening, en een instelbare tijd voor de pauzes tussen de oefeningen.
Deze timers kom je wel tegen bij alle algemene sportscholen/gyms.

Je zult ook wat video's vinden, dat maakt het weer wat gemakkelijker om te volgen wat er verteld wordt, omdat je dan dus kunt zien wat er gebeurt.
Dit kan je op z'n minst helpen om je idee verder uit te werken / verfijnen, en misschien vind je wel precies wat je in gedachten had en na kunt maken.

hi MAS3, dat is precies waarnaar ik opzoek ben. bedankt! dat scheelt een hoop "het wiel opnieuw uitvinden"
het lcd scherm voor led vervangen. super.

of bedoel je een kant en klare? die komt er als dit project niet lukt.

De kant en klare zijn zonder twijfel gewoon dezelfde dingen als wat uit deze voorbeelden komt, maar dan in een mooie lunchbox verpakt.

Het is veel leuker om dit zelf te bouwen, en bovendien ook leerzaam (dat vind ik zelf in ieder geval erg leuk).
De display zou ik behouden in verband met het instellen, de grotere klok(ken) kun je dan nog toevoegen
De Arduino kan dat best aan, want zo'n sports timer is voor een Arduino erg slaapverwekkend.

Denk voor je Arduino projecten goed na, zet wat ideeën op papier, denk er nog eens over na en pas wat je hebt opgeschreven nog eens aan.
Je krijgt dan een goed beeld van wat je wil en hoe je denkt dat te kunnen doen.
Dan maakt het uiteindelijke uitvoeren gemakkelijker.
Maar natuurlijk is elk begin wel lastig.
Ik raad je daarom ook nog eens aan om een genoemd voorbeeld uit te kiezen en die te gaan maken.
Daarna kun je je gaan bezig houden met het helemaal naar jouw smaak aanpassen.

Wanneer je tegen obstakels aanloopt, kun je altijd hier nog eens komen vragen wat men er van vindt en of er nog adviezen zijn.

bedank voor je reactie, ik ben het er mee eens, zelf knutselen is erg leuk. ik was vanplan om eerst op zo een insteek bord te oefenen met steeds iets moeilijkers. en als alles lukt dan pas de dubele aftel timer maken. en als die werkt dan pas het orgineel maken. maar dat is nog een lange weg. ik heb er in elk geval zin in. ik heb een code voor de timer gevonden, die ik niet wil gaan gebruiken. het is een backup voor als ik vast loop. maar ik wil de besturing in eerste instantie zelf schrijven en dan kijken welke overeenkomsten er zijn met de timer die ik gevonden heb of als ik vastloop bekijken hoe die timer programering opgebouwd is. aankomende maanden heb ik in elk geval een hobby.

Dat is een goed idee.
Die insteekborden (breadboards) geven heel veel flexibiliteit en vrijheid om te experimenteren en bieden groot gemak om steeds dingen te veranderen en zo uit te vinden hoe dingen werken en/of gemaakt kunnen worden.
Het is ook wat ik gebruikt heb bij mijn eerste stappen (die ik vrij snel kon doorlopen door ervaringen van heel lang geleden, en wat fantasie).
Daarover heb ik destijds in het voorstel onderwerp (klik !) aleens wat verteld.

Veel plezier !

Beste Viool, misschien is dit iets voor jou:

https://www.aliexpress.com/item/1005006053545226.html?ug_edm_item_id=1005006053545226&pdp_npi=3%40dis!EUR!€6%2C38!€6%2C06!!!!!%402140dae817100644140315752d024a!!edm!!&edm_click_module=item_detail&tracelog=rowan&rowan_id1=aeug_edm_56671_1_en_US_2024-03-10&rowan_msg_id=4250biz_pay_after_purchase:0:0_575112149$9a50a56b92894539b4208c8d1eaee5a6&ck=in_edm_other

ofwel: DC 4.5V-5.5V 6-bit digital circuit clock kit, electronic clock teaching and practical training, welding and DIY parts production
beetje solderen en huppa, moet werken!
succes, Photoncatcher

bedankt, ik heb de link opgeslagen.

Dat is een klok die je zelf in elkaar moet zetten maar verder niets meer kan, dan klok zijn.
In sommige talen (waaronder het Chinees, wordt voor solderen hetzelfde woord gebruikt als voor lassen (welding in het Engels), dus wanneer je daar lassen leest, wordt er solderen bedoeld.
Je kunt deze klok alleen naar je eigen smaak veranderen door er grotere displays voor te gebruiken (welke met grote waarschijnlijkheid ook meer stroom verbruiken en dus ook voldoende sterk moeten worden aangestuurd.
Maar je kunt er dus geen timer van maken en al helemaal niet een die 2 verschillende timers heeft.
Uiteraard kun je het ding veel verder aanpassen,maar dan moet je snappen hoe het werkt en die werking vervolgens gaan beïnvloeden.
Ik weet niet of je dat iets leuks vindt.

bedankt voor de duidelijke uitleg.

ik vroeg me al afof ik 'gewoon' mijn broodrooster uit elkaar kon halen en de onderdelen kon gebruiken. ik denk dat je de weerstandjes drukknopjes en lampjes opzich overal voor zou kunnen gebruiken, maar dat je al moet weten hoe de prinplaat loopt om deze te beinvloeden. en ik weet niet of je waar de codes op staan of je dat überhaupt kan herprogrameren. hoe heet het onderdeel waar de programmas op staan?
een maand geleden vroeg ik me overigens niet af hoe mijn broodrooster of oven werkt en wat er allemaal in mijn telefoon zit als ik deze open schroef.

ik heb sinds het begin van dit idee project tot nu toe alleen gesoldeerd. een boel projectjes zoals de de spinnen https://a.aliexpress.com/_Ez5yk4h heb ik succesvol in elkaar gezet. dat kan ik dus. ik wil eigelijk wel een soldeer ding hebben die iets minder heet wordt want ik heb ook een printplaat verbrand. iets dunner soldeer tin en een veel dunnere punt. met die smd? lampjes zat ik standaard op 2 punten tegelijk.
wat zou ik nodig hebben om smd te solderen?

verder heb ik me verdiept in hoe en wat led lampjes en hoe en welke weerstanden. anode en cathode.
R = U / l . google is mijn vriend.
deze onderdelen van techniek vind ik echt leuk. ik heb mijn roeping gemist! eigelijk ben ik bezig met de basis van elektronica.

vandaag wil ik me even vastbijten in hoe en wat condensator.

is een multimeter handig voor mij?

met een beetje massel komt morgen mijn arduino binnen. door de keuze stress (vandaar het eerst solderen) had ik nog niets gekocht. ik denk dat het voor de timer niet uitmaakt welke erin zit. en als het project lukt koop ik er daarvoor speciaal een. daarbij ga ik ervanuit dat ik tegen die tijd ook snap wat ik moet kopen.

uiteindelijk heb ik voor de Arduino UNO R4 WiFi gekozen met schroefterminal en voor een namaak nano.
de uno omdat, daar ben ik vanuitgegaan, de aansluitingen hetzelfde zijn als in de uitleg filmpjes die ik volg. dan hoef ik in het begin niet te zoeken totdat ik het snap. de nano was steeds niet wat ik wou hebben of de screw terminal of de nano die ik uitgezocht had was niet bij dezelfde winkel te koop. de nep nano heb ik gekocht omdat ik wil weten of dat hetzelfde werkt en of dit goed is.
en verder de sidekick basic Kit voor arduino V2.
gewoon was snoertjes, lampjes en een breadboard.

ook ben ik bezig geweest (in mijn hoofd) met mijn uiteindelijk doel de dubbele timer. ipv 2 aftel. kan ik ook 1 aftel en 1 optel door het aantal ronden te laten optellen.
ook de knoppen heb ik over nagedacht en een grote start knop blijft handig, maar een knop voor de instellingen die je kan draaien en dan te bevestigin in kan drukken lijkt me ook handig.
eigelijk moet de bediening simpel zijn, zodat iedereen de klok in kan stellen.

verder vroeg ik me af af of ik de 7 segment kon aansturen via infrarood of via bluetooth. niet dat het snoerloos moet. maar ik vroeg me gewoon af of het kon. en of ik iets via wifi kan. (vandaar ook deze arduino)

en ik vroeg me af of ik ipv. 1 7 Segment afteller of er 2 of 3 op kan aansluiten. zodat je de aftelling op veschillende plakken ziet in de ruimte ziet, met 1 aansturing. en of ze dan nog tegelijk zouden gaan of dat er toch verschil in zou zitten bij draadloos. dus dan bedoel ik 1 optel timer die het aantal ronden weergeeft en 3 aftel timers die tegelijk gaan dus alleen 3 7 Segment lampjes met hetzelfde programma aangestuurt. niet omdat het moet, maar omdat het misschien zou kunnen.

ik denk ernstig op de zaken vooruit. laat ik eerst maar leren om 1 lampje aante sturen. en daarna 2 en een buzzer. oid.

Als deze vraag over de eerder genoemde zelfbouw klok gaat, dan moet ik je teleurstellen.
In die klok zit geen controller die 'm aanstuurt en is er dus ook geen programma waarmee je dat zou kunnen beïnvloeden.
Daarom mijn stelligheid dat het een klok is waar je niets anders mee kunt doen dan de tijd weergeven.
Het werkt door een oscillator die 32768 pulsen per seconden maakt, en dan kun je dat delen zodat je 1 seconde krijgt en dan de seconden weer gaan tellen, de minuten en de uren.
Dat is dus hardwarematig zo gemaakt, en daarmee wordt het nogal wat werk om daar een ander soort klok van te maken.
Natuurlijk is er veel mogelijk, maar dat valt buiten wat we met Arduino aan het doen zijn, en Arduino is veel flexibeler en doet met minder hardware veel meer.

Ik zou nog even niet al te hard van stapel lopen, en SMD solderen nog even laten gaan.
Voor SMD solderen is een instelbare soldeerbout of soldeerstation, met een fijne punt wel een must.
Een soldeer station heeft naast een soldeerbout, ook een desoldeerbout.
Zo'n desoldeerbout heeft een holle punt, waaraan een slangetje zit zodat met het in het station ingebouwde pompje, lucht en gesmolten soldeertin kan worden weggezogen om zo componenten weer los te kunnen maken.

Wanneer je vaker SMD soldeert, is een heteluchtbout handiger.
Die blaast dus hete lucht waar jij 'm op richt.
De componenten heb je dan al op hun plaats geplaatst, en de soldeerpuntjes heb je van te voren al voorzien van soldeerpasta.
Dat is soldeertin in een vloeibare flux, en wanneer je dat verhit zal de flux er uit verdwijnen (vooral verdampen) en het soldeertin zal de componenten dan na weer afkoelen aan de print verbinden.
Daar kun je nog wel wat filmpjes van vinden op youtube, want is best leuk om te zien gebeuren.

Een multimeter is het eerste wat je voor je verjaardag kunt vragen.
Het gaat je veel helpen wanneer je de smaak te pakken hebt (en dat lijkt al zo te zijn).
Er is heel veel te vertellen over weerstanden, en de formule U=I*R had je al gevonden.
Over condensatoren is zo mogelijk nog veel meer te vertellen.
Daarom is het waarschijnlijk beter om maar even met de belangrijkste eigenschappen te beginnen en de rest op te zoeken wanneer je het wil gaan gebruiken.

De Uno WiFi is niet een Uno.
Telkens wanneer ik zie dat mensen er daar 1 van hebben en er dan Uno dingen mee willen doen, baal ik er weer van dat de personen die Arduino zijn begonnen om laagdrempelig controllers en elektronica te combineren, er voor hebben gekozen om een heel ander product dezelfde naam te geven.
Deze keuze van hen is namelijk 100 % een commerciële keuze (vanwege de bekende naam) en heeft niets met laagdrempelig te maken want je komt veel problemen tegen omdat de dingen gewoon heel anders zijn dan je zou verwachten.
Dit hebben ze met meerdere klassieke Arduino varianten gedaan en overal hetzelfde probleem (wat zelfs kan leiden tot ernstige beschadiging van de producten omdat men hardware door elkaar haalt).

Dit wil dus niet zeggen dat de huidige producten slecht zijn of minder zouden kunnen (in tegendeel zelfs), maar geef een heel ander product niet dezelfde naam.

De 2 timers waar ik het over had, zijn een timer voor een oefening, en een timer voor een pauze tijd.
Meestal heb je dan iets van 1 minuut oefening en 15 seconden pauze tijd ofzo, maar daar kun je natuurlijk van maken wat je wil.
Uiteraard kun je het dan ook nog zo maken dat je kunt opgeven hoe vaak je de oefening wil doen.
En wanneer het om bijvoorbeeld boksen gaat, kun je de rondes ook tellen.
Wanneer je codes gaat bekijken en/of zelf gaat schrijven, zul je zien dat tellen een heel belangrijke vaardigheid is.

Ingave van de tijd (via een menu structuurtje op je display) door middel van een encoder kan inderdaad handig zijn.
Je moet dan niet te hard gaan draaien aan de encoder zodat je geen stappen gaat missen en/of ineens een paar stappen terug registreert.
Daarom is een encoder wel een dingetje waar je even goed naar moet kijken.

Uiteraard kun je modules op afstand bedienen, en dan ook met jouw keuze voor de Uno WiFi.
Maar dan heb je wel meerdere WiFi units nodig want alleen maar zenden van de ene kant betekent niet dat de andere kant het zonder WiFi oplossing zal kunnen ontvangen.
Via infrarood zou ik dit niet gaan doen, want er zullen teveel verstoringen mogelijk zijn om zoiets betrouwbaar te maken.
Zeker wanneer je al over WiFi oplossingen beschikt.
Maar WiFi heeft wel allerlei protocollen, waarmee het niet iets is wat je met je eerste project moet gaan doen.
Natuurlijk kun je wel eerst het ene afmaken en daarna aan een mooie uitbreiding gaan werken.

Wat betreft meerdere displays met meerdere functies, dat is net hoe jij jouw draadloze protocol gaat bedenken/schrijven (die dan dus boven op de eerder genoemde protocollen komt).
Dat is het mooie wanneer je het zelf maakt.

Ik vind het erg leuk om te zien dat je er enthousiast van wordt en al veel mogelijkheden bedenkt.
Goed bezig. :+1:

MAS3, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
ja ik bedoelde de klok, niet dat ik vanplan was deze te gebruiken, maar ik vroeg me gewoon af of het mogelijk was.

het smd solderen heb ik dus al een aantal keer gedaan. vandaar dat ik een kleinere soldeerbout
punt wil. maar voor nu ligt het even stil aangezien de arduino binnen is.

de eerste lessen heb ik gevolgd. erg leuk om te doen. het is allemaal wel redelijk logisch, alleen de termen voor de opdrachten, die moet je weten. ik ben vanplan om de lessen die ik vandaag heb gedaan morgen te herhalen.

qua arduino, ik zal voorzichtig zijn. voorlopig met een ledje laten branden, knipperen of fade zal ik weinig beschadigen denk ik. bedankt voor de waarschuwing.

ook qua encoder, bedankt voor de tip. voorlopig ben ik nog bezig met mijn "hoe bedien ik een druk knopje" en "hoe laat ik een ledje fade" lessen. dus genoeg tijd om alles wat op internet staat te lezen en goed na te denken. en na te denken over dingen die ik niet ga toepassen, maar me wel afvraag of het kan.

en ik weet nu al, voorlopig gaat deze arduino nergens in, structureel aan vast en nergens heen. het spelen en ontdekken is veel te leuk.

sorry voor mijn korte respons, maar mijn arduino is binnen en de verslaving slaat toe. en nogmaals bedank. ik leer en leer en leer.....

Helemaal goed, ik weet dat je de komende tijd veel plezier en weinig slaap zult krijgen.

Sluit het LEDje wel via een weerstandje (270 Ohm bij 5 volt logica) aan om zo te voorkomen dat je stukken maakt.
Maar dat ben je vast al tegen gekomen.
De controller op jouw Uno is 3 maal zo snel als die op mijn Unos, maar heeft ook een eigen 12 x 8 LED matrix waarmee je kunt spelen.
De 96 LEDs worden gemultiplext in die matrix, dus dat is even wennen.
Maar dat is ook hoe doorgaans de 7 segments displays worden aangestuurd.
Je kunt je externe LEDs gewoon gebruiken om mee te spelen.

Veel plezier !

precies dat, 2.20 uur en nog even een codelijst voor beginners doornemen.

bedankt voor de waarschuwing. ik had een nog iets hogere weerstand, er zaten maar 3 verschillende bij de set en ik heb uitgerekend wat ik nodig had en de weerstand daar boven genomen. ook een setje weerstanden voor mijn verjaardag vragen.

ik had buiten de lessen door al iets op de 12 x 8 LED matrix gekopieerd, maar wil eigelijk nog niet van mijn lessen afwijken, dus even naar de leds gekeken en naar de code, even wat uitgeprobeerd en toen besloten dat ik de volgende les zou pakken.

ik vroeg me overigens wel af of je via een cameraatje/lensje de opdracht zou kunnen geven kopieer die afbeelding in leds. dus laat wat je ziet in de ledjes branden. het is natuurlijk wel complex om uitteleggen wat het lensje waarneemt. je kunt natuurlijk al je afbeeldingen in dots maken., maar misschien kun je ook zwart wit tekeningen gebruiken en het zwarte met een marge van... dus als het zwart zoveel groter is als de buitenste led dan aan zetten en anders uit.
zou de arduino hier hersencapaciteit genoeg voor hebben? misschien een uitprobeerseltje voor over 5 jaar ofzo. of zou dit al bestaan. misschien morgen even op google kijken.

uiteraard wist ik helemaal het bestaan van multiplext niet af. maar het is logisch om zo meerdere opdrachten te versturen, dat scheelt gewoon ruimte.
ik ben al meteen aan het denken hoe. als dit, dan dat? of als reeks 1 is afgewerkt verstuur dan reeks 2, tenzij in reeks 1 dit staat doe dan eerst reeks 3. of... als A gelijk of kleiner is.. ik ben nog een te beginner, maar ik ga me zeker komende
u̶r̶e̶n̶ dagen me ergens inlezen. morgen vroeg op misschien toch maar even slapen. 5

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.