fading en looplicht

Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje omtrent een project waar mee bezig ben. De bedoeling is om de 6 PWM uitgangen afwisselend te laten "faden". Los van dit "faden" worden er 3 uitgangen gebruikt om led's aan te sturen. Soort van looplicht (de bedoeling is dat er steeds afwisselend 1 led oplicht en de andere 2 niet).
Zowel het afwisselend "faden" als het mini looplicht moeten gelijktijdig werken zonder invloed te hebben op elkaar. Ik heb al heel wat sites bezocht en meerdere pogingen ondernomen, maar het wil niet lukken.
Ook het werken met 2 loops lukt me om één of andere reden niet :frowning:
1 led laten "faden" lukt wel, looplicht maken lukt ook nog. Maar beidde combineren en bij het "faden" ook nog eens van led wisselen wil niet lukken. Ik heb dan ook geen ervaring in het programmeren.
probleem is ook dat het projectje moet klaar zijn tegen eind volgende maand (en dan bedoel ik niet alleen het programmeren..) met andere woorden, nog veel werk in weinig tijd.
Misschien handig om te weten dat ik werk met een arduino UNO.

Alle hulp is dus welkom.

Alvast bedankt!!

Hallo Jodewo, welkom.

Is dit een projectje in het kader van je opleiding, dat er een tijdslimiet op zit ?

Het antwoord op je vraag staat hieronder in mijn handtekening, want vragen in deze richting komen "bijna nooit voor".

Hallo MAS3,

Dit is een project voor bij mijn zoontje op school. Ik zit mee in de ouderraad en er werd mij gevraagd of ik het zag zitten om iets in elkaar te knutselen tegen de feestdagen. En soort van uithangbord met de nodige ledjes... (sterren die zachtjes oplichten en weer doven en een looplicht in de kerstbomen).
De deadline heb ik me zelf opgelegd zodat er eventueel nog tijd over is om tot een alternatief over te gaan in geval ik niet zou slagen. Maar ondertussen heb ik een mogelijke oplossing gevonden. Ik test ze nog even uit en als ze goedgekeurd is plaats ik de code in dit forum.

Tot dan zijn alle tips nog steeds welkom.

Alvast bedankt!!

Ok.

Als je om delays heen gaat werken (blink without delay) dan kom je een heel eind.
Is iets meer werk, maar wel 'the way to go' en goede bagage voor toekomstige uitdagingen.

gebruik geen delays.
gebruik twee timers in de loop
die gaan telkens naar een ander programma (functie)
in die functie moet je dus onthouden waar je bent met je stappenplan en met de fader.

dus telkens als een tijd om is even naar een functie springen om iets te doen, en dan weer terug naar de loop.
de loop staat dan heel snel rondjes te draaien en af en toe even naar een functie toe.

Het is wel handig om je programma te tonen (met gebruik van code tags ([code] en [/code]); kunnen we zien waar je de mist in gaat :wink: En vervolgens op maat adviseren.

En als gemak zwaarder weegt dan alles zelf schrijven / iedere regel snappen (wat eigenlijk veel is bij Arduino, want de gemiddelde weet ook niet wat er gebeurd bij een digitalWrite) kan je gebruik maken van de library in mijn handtekening :slight_smile: Paar regels en al het faden is klaar (wat meer werk is dan het looplicht). Dan nog een paar voor het knipperen en tadaaa.

we zijn een week verder, lukt het een beetje Jo?
nee je kunt inderdaad geen 2 loop functies hebben, maar wel een aparte voor het faden(); en een andere looplicht();en die roep je dan telkens aan vanuit de loop met een timertje met millis(), en dat voorbeeld zie je als je blink without delay voorbeeld opvraagt inn de IDE (op je PC)

ik ben niet heel goed in mooie fancy library's maken maar deze kan je ook uit proberen.

Link