Gebruik IRremote.hpp

Bij toepassing IRremote.hpp en een 4 wiel robot car met een Adafruit Motorshield, draaien slechts 2 motoren M3 en M4 na invoering “ IrReceiver.begin(IR_RECEIVE_PIN,ENABLE__LED_FEEDBACK);
Zonder IR remote draaien alle wielen

Je bericht is verhuisd naar een geschiktere forum categorie @tankauto1.

Neem in de toekomst a.u.b. wat tijd om de meest geschikte (forum categorie) te kiezen voor je onderwerp. Er is een "About the _____ category" onderwerp aan de top van iedere categorie die het doel van die categorie aangeeft.

Dit is een belangrijk onderdeel van het verantwoordelijk gebruik van het forum zoals is uitgelegd in de Nederlandse gids "Hoe haal je het meeste uit het forum" en in de uitgebreidere Engelse gids "How to get the best out of this forum". Deze gidsen bevatten ook een weelde aan andere informatie, lees het a.u.b.

Bij voorbaat dank voor je medewerking.

Post aub je programma; gebruik code tags zoals beschreven in Hoe haal je het meeste uit het forum.

Heb je een link voor dat MotorShield (er zijn twee versies als ik het me goed herinner)?

Welke Arduino gebruik je?

Hallo Sterretje,

Ik gebruik de Arduino Uno met de L293D motor Driver Shield for Arduino

Het probleem is dat bij toepassing van de <IRremote.hpp> alleen motor 3 en 4 draaien. Ik heb geprobeert uit te vinden hoe en wanneer dit optreedt en een nieuwe “test”schets gemaakt . Het blijkt dat zodra de regel “IrReceiver.begin… “wordt ingeschakeld de motoren 1 en 2 niet meer draaien. Weet jij wat hieraan te doen is?

(Attachment include test 4 wiel aandrijving met remote control.docx is missing)

Ik weet niet wat er in je bijlage moet zitten maar die is in ieder geval niet beschikbaar.

Plaats aub je programma hier, niet als attachment maar met zogenaamde code tags.

RTFM GitHub - Arduino-IRremote/Arduino-IRremote: Infrared remote library for Arduino: send and receive infrared signals with multiple protocols

In plaats van een wijsneus die je scheldend verwijst naar Engelstalige documentatie, waar je dan zelf verder mag gaan uitzoeken wat je probleem zou kunnen veroorzaken, kan ik je aan de hand van die informatie ook gewoon vertellen wat de meest waarschijnlijke oorzaak is.
Dit vermoeden had ik al toen ik gisteren je vraag zag, maar dat wilde ik eerst bevestigd zien (en af en toe moet ik ook eens slapen).
De IR remote code gebruikt een timer functie van de Arduino, en nadat je de motoren gebruikt hebt, raakt dat in de war omdat jij die timer dan weer anders instelt om de snelheid van je motoren te regelen (of andersom tussen timer en snelheidsregeling).
Je kunt nog proberen om te zien of je dan met je shield andere pinnen kunt gebruiken die niet voor je IR functie gebruikt worden, maar dat zou betekenen dat je je shield moet gaan aanpassen.
Dit is een van de nadelen van veel verschillende soorten signalen ondersteunen met relatief weinig aansluitpinnen op een controller.
Daarom lijkt het mij beter om een andere regelaar te gaan zoeken, wellicht een set regelaars (elke motor een eigen regelaar) die je met I2C kunt aansturen.
Maar ook dat zal je code er niet eenvoudiger op maken.

[edit]Ik heb er inmiddels nog een nachtje over geslapen, en wanneer je dat wil is het wellicht een betere (goedkopere) optie om de shield die je nu al hebt te gebruiken, maar met een externe PWM module.
Dan heb je helemaal niets meer met de interne timers van je Arduino te maken.
Moet je dus wel zorgen dat de shield de pinnen op je Arduino niet meer gebruikt, en daarvoor in de plaats die van de nieuwe module.
Daarmee moet dan dus wel de hardware aangepast worden plus uiteraard je code. [/edit]

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.