Gefrituurde USB interface

Hoi allemaal,

Afgelopen zomervakantie was ik aan het werk aan een projectje om een LED strip te besturen aan de hand van de Arduino. Toen heb ik per ongeluk het een en ander verkeerd aangesloten, waardoor er iets teveel voltage (12V) over mijn USB interface ging. Er kwam ook wat rook vanaf, heel dramatisch allemaal.

Helaas heb ik niet genoeg ervaring met elektronica om te weten wat ik zou kunnen doen om mijn bordje te redden, of wat ik er nog vanaf zou kunnen halen.

Wanneer ik de Arduino Uno aansluit, wordt hij niet gedetecteerd (voorheen wel). Het programmaatje dat erop staat begint wel gelijk correct te kunnen. Hij krijgt dus wel voeding over USB.

Weten jullie of ik hier nog wat aan zou kunnen repareren en hoe zou ik dat kunnen doen? Of is dit niet echt mogelijk, maar zou ik nog wel wat componenten van het bordje af kunnen halen?

Bedankt,

matman

Hoe weet je zeker dat het programma correct runt?
Mogelijk zijn er pinnen kapot die je niet gebruikt..

Wat in elk geval kapot is is de chip die de communicatie tussen USB en de Atmel328 doet.
Dat is een heel kleine SMD meestal en niet makkelijkste om te vervangen

Stel dat dat het enige kapotte is dan zou je dit bordje kunnen gebruiken om SW die klaar is op te draaien.
Je moet dan wel de ATmel 328 iedere keer omzetten van een ander boardje.
Dit kan vrij gemakkelijk als je bv een ZIFF socket ertussen zet. (google ziff socket)

Wat je ook kunt doen is dit boardje via de SPI interface gaan programmeren met een andere Arduino.

Hoi Rob,

Bedankt voor je antwoord. Ik weet het inderdaad niet zeker, maar ik had het blink programma in mijn code verwerkt en elke keer dat ik mijn Arduino voedt, gaat dat LEDje knipperen. Ik heb dus een vaag vermoeden, maar wellicht wordt dat LEDje (LED 13 geloof ik) voor meerdere doeleinden gebruikt.

Bedankt voor je tips, ik zal eens kijken naar het programmeren van de Arduino via SPI!

matman

Ik heb in het verleden al eens een UNO als ee MEGA opgeblazen aan de USB kant. Oorzaak eveneens 12V die toevallig ff de USB raakte. Beide chips doen het wel, maar alleen via de ISP pinnen. Ik heb overigens niet naar de Seriele pinnen gekeken. Heb ze gewoon weggeknikkert. :slight_smile:

het kost meer om ernaar te kijken, dan om een nieuwe te kopen.
een mega rond 15 euro of zo, de losse chip is veel duurder, en dan moet je nog maar hopen dat je de oude er goed afkrijgt, vaste handen hebt, en alles weer netjes terugsoldeert.

De 328 is misschien nog bruikbaar als die in een IC voet zit.

Anders is het beter een Uno voor een paar euro nieuw te kopen.

shooter:
het kost meer om ernaar te kijken, dan om een nieuwe te kopen....

Das ongetwijfeld allemaal waar.
Dus moet je het van de positieve kant bekijken.
Inderdaad gewoon een nieuwe bestellen.
En terwijl die onderweg is, kun je mooi je soldeerkunsten oefenen en de defecte Arduino ontleden.
Altijd leerzaam, en kapot is ie toch al dus meer kwaad kan het niet.
Dus leef je uit en maak er nog steeds plezier mee.