Kan dit ook met een transistor en hoe bereken ik hoe "zwaar" die moet zijn

Hoi,

Even aan het spelen met blink zonder delay.
Dit heb ik voor zover : Wokwi - Online ESP32, STM32, Arduino Simulator

Nu vraag ik me 2 zaken af

1. Kan dit ook met een resistor draaien ?
    Ik vraag me dit af omdat ik straks met 8 leds wil gaan werken en ik dan ook 8 resistors en bedrading nodig heb.
  2. Als dit kan, hoe bereken ik dan hoe 'zwaar" de resistor moet worden.
    IK weet dat er gewerkt wordt met 5V .

Groetjes,

Roelof

Dat kan met de wet van Ohm

R = U / I

Een standaard led brand gemiddeld goed met 10 milliampere 0,01 Ampere dus.

De weerstand is dus 5 (volt) / 0,01 (Ampere) = 500 Ohm

In de praktijk krijg je dan iets minder dan 10 milliampere, omdat er over de led zelf een beetje van de spanning valt. Hoeveel dat is afhankelijk van de kleur led.

verder is het oog gevoeliger voor bepaalde kleuren licht. Als je de leds visueel een beetje gelijk wilt laten branden, koop dan wat 500 Ohm weerstenden en wat 100 en 50 Ohm. Je kunt dan een paar weerstanden in serie toevoegen, als je de helderheid nog te hoog vindt.

dank je

Als je nu 2 led op een transistor wil laten werken
Mag je dan zeggen 0,01 + 0,01 = 0.02
Dus 5 / 0,02 = 250 Ohm

Ik denk dat de leds van het starters pakket meer verbruiken omdat op de youtube cursus een resistor van 220Ohm wordt gebruikt.

Bedoel je nou resistor (=weerstand)? Je hebt het in de titel en nu over transistor, maar dat is een heel andere component.

Iedere led moet je zijn eigen serieweerstand geven. Meerder leds achter eenzelfde weerstand geeft helderheidsverschillen.

even zwaar gesimplificeerd:
Een led heeft zelf nauwelijks interne weerstand en tijdens de productie van de led onstaan er minieme verschillen tussen leds onderling. Nadat de stroom de weerstand is gepasseerd zal de led met de minste weerstand (hoe klein ook) meer stroom doorlaten en feller branden.

Dat zou best kunnen . Ze laten de led dan 20 milliAmpere gebruiken. Hij brandt dan nog wat feller en 20 mA is ook ongeveer het maximum wat een Arduino pin mag leveren.

Sorry, ik bedoelde een resistor zoals ik gebruik in de wiki.
Oke, in de MCWorthy cursus laat hij zien dat zelfs 8 leds op een weerstand laat werken maar dan een 1KOhm weerstand.

Maar als ik je goed begrijp , is het beter om elke led zijn eigen weerstand te geven ?
Zoals ik ook hier doe : Wokwi - Online ESP32, STM32, Arduino Simulator

Kun je een link geven?

BEn aan het zoeken maar kan het even niet vinden.
Twijfel nu of het de cursus is of ergens hier

Terwijl je probeert het terug te vinden.

Er even van uitgaande dat je een UNO hebt, er zijn wat limieten van de 328P processor waar je rekening mee moet houden als je LEDs direct (via weerstand) aansluit op een pin.

• Geadviseerde stroom per pin is 20 mA max.
  • Maximale stroom per poort (een groep van 8 pinnen) is 100 mA; op de Uno is de enige groep van 8 de pinnen 0 .. 7.
  • Maximale totale stroom door processor Vcc en processor GND is 200 mA.

De licht intensiteit vaan een LED wordt bepaald door de stroom die er doorheen gaat; jij bepaalt experimenteel welke stroom he wilt. Die stroom wordt bepaald door de weerstand en de Vf van de LED. Voor rode en groene LEDs is de Vf ongeveer 2V, voor blauwe LEDs ongeveer 3.5V.

De wet van Ohm (eerder genoemd) zegt

V = I * R
oftewel
I = V / R
oftewel
R = V / I

De spanning over de weerstand is V - Vf en dus bv 5V -2V = 3V.
Als je 10 mA door je LED wilt jagen wordt de weerstand dus 3V / 10mA = 300 Ohm.
Als je een 220 Ohm weerstand gebruikt wordt de stroom 5V / 220 = 13 mA.

Nu is er altijd variatie; als een LED bv een Vf van 2V heeft kan dit bij de éne LED bv 1.8V zijn en bij een andere LED 2.2V zijn.

In het linker deel van het onderstaande schema zal dat geen probleem zijn, in het rechter deel (R3, D11 en D12) wel omdat er twee verschillende spanning op hetzelfde punt (de onderkant van R3) staan en op een punt kan slechts één spanning staan; iets zal vroeger of later kapot gaan.

Ik zag in 1 van de eerdere antwoorden dat er een weerstand berekend werd aan de hand van 5 volt.
Maar dan krijg je niet het juiste resultaat.
Om dit zo goed mogelijk te kunnen doen, moet je ook weten welke spanning er over een LED valt.
Vaak is dat afhankelijk van de kleur; er is al een verschil tussen rode en groene LEDs en een witte of blauwe LED heeft een vrij grote spanningsval over de LED.
De fabrikant van een LED geeft op welke forward spanning die LED heeft en welke stroom dan de juiste is voor optimaal gebruik.
De LED gaat niet zoveel stroom verbruiken als 'ie nodig heeft, maar zal proberen alle stroom die je er in "pompt" er doorheen te jagen.
Dat gaat natuurlijk niet goed en dan is je LED een kort leven beschoren.
Nu kun je de stroom beperken door een weerstand toe te gaan passen.
Die weerstand moet de spanning verwerken die je LED niet gebruiken kan maar die jij wel aanbiedt.
Wanneer je nou een rode LED zou gebruiken, dan is dat meestal zo'n 1.8 volt.
Daarmee moet er een spanningsval van 5 - 1.8 = 3.2 volt over de weerstand vallen.
Maar wanneer jij met 1 pin 2 rode LEDs wil laten branden, dan kan dat dus ook door die 2 LEDs achter elkaar te zetten.
Het nadeel daarvan is, dat wanneer er 1 LED of de weerstand defect raakt, ze allemaal niet meer werken.
Maar het voordeel is dat je er niet meer stroom door gaat gebruiken.
Dan krijg je dus een weerstand waar 5 - 3.6 = 1.2 volt over moet vallen.
Wanneer deze LED een (meest gebruikte) stroom van 20 mA nodig heeft, dan is de bovengenoemde formule dus R = U / I; 1.2 / 0.02 = 60 Ohm
Hert zal een uitdaging zijn om een 60 Ohm LED te vinden.
De standaard waarden die je daar in de buurt hebt zijn 56 Ohm (dan gaat de stroom omhoog) en 68 Ohm (dan gaat de stroom dus omlaag).
Het is dan beter de dichtstbijzijnde hogere waarde te nemen.
Dus dan wordt het I = U / R; 1.2 / 68 = 0.018 A, en dat is dan een prima waarde om je 2 rode LEDs samen te laten oplichten met 1 pin van je Arduino.
Dit kun je dus niet doen met een blauwe of een witte LED.

Mocht je nou denken dat je dan een witte en een rode LED samen mooi de 5 volt verbruiken en je dat daarom zonder weerstand kunt doen, dan is dat toch niet verstandig.
Want dan wordt de stroom dus niet beperkt en kan een kleine afwijking tot grote problemen leiden zoals defecte LEDS en erger, een defecte Arduino controller (processor).

Het is dus het best om te weten te komen welke waardes voor jouw LEDs opgegeven worden.
Je leverancier zou je daarin moeten kunnen helpen.

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.