Hi! Juist ontdekt dat er een nederlandstalig gedeelte is SUPER!!!
ok, to the point?
heb 2 lineaire actuatoren (12V) besteld en om het simpel te zeggen wil ik ze aansturen met mijn arduino.
Ik dacht dat het motor shield voor arduino wel voldoende moest zijn, maar nu lees ik dat dit 2A per motor/actuator aankan.
Geen idee maar ik denk dat dit toch wel veel is?
Nu geeft de verkoper van de actuatoren op (slechte kwaliteit afbeelding in bijlage, waarvoor excuses!) dat ik onder de zwaarste lading bijna 8A nodig heb.
ik heb al veel gevonden omtrent SPDT relays, maar het motorshield lijkt me de gemakkelijkere oplossing? Moest de motor te veel amperes vragen zou dit het motorshield dan beschadigen?
Gaat dit met het motorshield? Of zal ik toch moeten kijken naar de relays? Is de relay van sparkfun een goede relay of ga ik beter langs in de kleinhandel?
Dag niels welkom op het nederlandse gedeelte van het forum.
Ik weet niet waarvoor je je actuatoren nodig hebt maar voor zover ik weet zijn actuatoren gewoon "aan"/"uit".
Een motorschield laat je toe om een "beetje aan" of "veel aan" te doen om snelheid te kunnen regelen.
Dat is dus een functie die je niet nodig hebt.
In het kort ik denk dat een motorschield niet echt is wat je nodig hebt.
Ook is een actuator dikwijls" aan" als er spanning op zit en "uit" als er geen spanning opzit (ik bedoel er zit een veer in om terug te keren naar de "normale positie)
Als de jouwe ook zo is kan een gewone transistor of fed jou al helpen. (scheelt veel ping ping $) )
De grafiek is echt heel onduidelijk. Maar ik meen 24 volt te zien en niet 12Volt. Ook is de maximum ampere ongeveer 6A en niet de 8 die je zegt.
Een actuator is meestal een spoel. Als je de spanning halveert over een spoel zal de stroom (en de kracht) ook halveren.
Dus met 12 volt wordt het maximaal 3A.
De krachten die die actuatoren kunnen geven is ook niet min. 600N is voldoende om 60 KG omhoog te duwen. Heb je dat wel nodig?
Dag Jan,
je bent echt heel actief op het forum heb ik al meermaals gemerkt!
Goed punt ivm het shield!
In de RECHTSE grafiek zie je links 12V cijfers en rechts is het voor 24V, de kwaliteit stond zo op ebay.
en inderdaad dus met de maximum van 60 kg vraagt hij bijna 7A (foutje :D).
Ivm de keuze van actuator: deze was goedkoop tov andere dat ik vond, en niet alleen goedkoop maar ik heb ook de snelste gepakt (27mm per seconde). Het doel is om een paneel te verschuiven (op en neer) in een meubel, met daarop een laptop of dergelijke.
De reden tot de keuze van een zwaarder model is omdat de actuator ook het enige is dat alle kracht op het paneel ondersteunt. (Moest ik er even op leunen zou het terug inzakken..)
Maar heb ik met een gewone transistor geen beveiliging nodig tov de arduino?
aangezien het 12 volt is en maximaal 7A?
De door jou gevonden officiĂŤle motorshield voldoet bij lange na niet voor deze motoren.
(lineaire motoren worden ook actuator genoemd, het is dan een motor die een spindel aandrijft, welke een arm laat uitschuiven en die beter bij de genoemde kracht past)
Dat komt omdat je met maximum 2 Ampère niet in de buurt komt van wat er nodig is.
Maar er zijn ook motorshields van andere fabrikanten.
Nou zijn sommige van die fabrikanten wel een beetje optimistisch over wat die shield dan zou kunnen, maar ze zijn er wel in een uitvoering die veel meer stroom kan leveren.
Dat neemt niet weg dat je daar ff naar moet zoeken.
Ik ben zoiets al eens tegengekomen (klik !), daarom dat ik je er naar verwijs.
Dit is wel zo'n beetje mijn hofleverancier.
Rechtstreeks uit China dus verwacht niet absolute topkwaliteit.
En tussen verzenden en ontvangen in Nederland zit vaak 3 tot 8 weken (waarbij tracking steevast aangeeft dat de producten vanaf de laatste buitenlandse hub zijn vertrokken, maar nog niet in Nederland zijn binnen gekomen en dus bij de douane blijven hangen).
Maar wel erg goedkoop en ik moet zeggen dat ze me daar nog niet teleurgesteld hebben.
De problemen die ik wel heb gehad, zijn beide prima opgelost.
Maar goed.
Over wat voor actuator heb je het, heb je een link naar het product ?
Heb je, zoals jantje je terecht vroeg snelheidsregeling nodig ?
Als je dat niet nodig hebt, en alleen de richting wil bepalen en aan/uit, dan ben je al prima geholpen met 2 relais.
Edit:
Je beschrijving bevestigt me dat je het over zo'n lineaire motor hebt, en ook dat je met een setje relais prima kunt doen wat je wil.
Dan dus ook geen ingewikkelde motorsturing nodig, gewoon omhoog of omlaag met dat ding en alleen positie A of B zijn van belang.
Mag ik vragen naar welke problemen je al hebt gehad met deze leverancier? De dingen dat ik heb besteld komen ook uit china /D Ik moet nog zeker 3 weken wachten vooraleer het hier aankomt. komt hoogstwaarschijnlijk ook vast te zitten bij douane
Ik denk niet dat ik snelheidsregeling nodig heb, zoals jullie allebei aanduidden..
Met de relays, denk je dat ik geholpen ben met deze?
ik weet dat ik dit moet doen: http://teaching.ericforman.com/5v-spdt-relay/
(ik denk omdat een digitale PIN van arduino maar ongeveer 20mA kan geven en de gewone 5V uitgang veeeel meer, heb ik het juist? was nog een vraag van me maar niet echt de moeite om een topic te starten :D)
Stel nu dat ik ooit toch die snelheidsregeling nodig heb om het paneel trager te laten beginnen en eindigen(zodat het niet met een stoot stopt of start), zou ik dan dit motorshield van uw chinese website kunnen bestellen en voorlopig de hoeveelheid mogelijkheden aan de kant laten. Gewoon als aan/uit gebruiken? of is dit tĂŠ simpel om dit motorshield te gebruiken?
Denken jullie dat voor Belgie/Nederland de sparkfun website goed is? Ik heb al veel gezocht maar zo'n groot aanbod vind ik niet snel in belgie/nederland?? Hebben jullie een goede website voor kleine dingen?
Hoi Niels, dat is precies het soort actuator waar ik het over had.
Dat relais kun je NIET gebruiken, om 2 redenen.
De eerste is dat dat relais niet sterk genoeg is.
Er staat op het ding dat ie 5 Ampère wisselspanning kan schakelen, en je actuator zal meer stroom trekken.
Dan is er nog een verschil tussen wisselspanning en de gelijkspanning die jij wil gebruiken, bij gelijkspanning kun je minder stroom schakelen (heeft met vonken tijdens in en uitschakelen te maken).
De tweede is dat dit een SPDT (Single Pole - Double Throw) is, een enkelpolige wissel schakelaar.
Je wil hier liever een DPDT gebruiken, Double Pole - Double Throw, een dubbelpolige wisselschakelaar.
Daarmee kun je zowel de plus als de min schakelen, en met 2 relais kun je dan linksom of rechtsom (in of uit) draaien.
Inderdaad, de weerstand, transistor en diode heb je met zekerheid nodig.
Ik zou voor het begin de monster moto shield niet gebruiken, maar dat ding is nou niet erg kostbaar met 18,55 inclusief verzenden.
Zo'n shield is toch wel lastiger aan te sturen (en ik zie zo geen gebruiksaanwijzing daar).
De problemen die ik heb gehad waren met een product dat niet werkte (je kunt hier in het internationale deel wat terugvinden over mijn escapades met een CRIUS OLED schermpje), door een productiefout.
Dat is opgelost door een nieuw exemplaar op te sturen die ik bovendien al wel snel had, maar waarin dezelfde fout zat.
Nu heb ik dus 2 wel werkende displays.
En ik had een LCD op een LCD KeyShield dat niet werkte, dat heb ik opgelost door er een nieuw display voor te bestellen voor 4 euro wat goedkoper was dan het ding heen en weer te laten gaan.
Voor de prijzen die daar gelden, vind ik het geen probleem om af en toe eens wat heel geringe kosten op me te nemen om een kleinigheid op te lossen.
Ha het is dus gewoon een motor die je aan en uit moet zetten in 2 richtingen.
Ik zou gewoon een DPDT relais gebruiken zoals MAS zegt en daar in serie een fed of transistor. Das 2 pinnen en klaar is kees
In zo een opzet moet je de relais schakelen als de spanning uit staat. Dan moet de relais ook niet zo sterk zijn. Dit komt omdat er tijdens het schakelen vonken getroken worden door de stroom die de schakelaar stuk maken.
Het enige waar je op moet letten is dat je de relais NOOOOOOOIT schakeld als er stroom op zit. Want dan gaat de motor in de andere richting draaien en krijg je enorme stroomstoten.
Waarom werk je eigenlijk niet met 24 volt? Dan halveer je de stroom voor dezelfde belasting.
Een transistor schakelen met 5V om 12/24 volt te schakelen kan makkel?k omdat je aan de grond (negatief) schakelt.
Kan je de switch waarvan sprake is uitlezen? Want je moet toch weten dat je aan het einde bent.
Ik koos voor 12V omdat ik zo'n batterijen heb liggen. Ik dacht het met batterijen te testen en dan als de testfase voorbij is, het definitief te installeren met een dc adapter.
Kan je wat meer uitleg geven over NOOOIT schakelen met stroom op de relays? Dat snap ik niet zo goed. Als je schakelt komt er stroom op de relay en als je nog eens schakelt valt de stroom weg? Of heb ik het verkeerd voor?
Ik hoop dat de motor een automatische stop heeft, zoals denk ik de meeste modellen hebben. Moet ik eens navragen aan de verkoper, zal ik meteen doen! EDIT: Preset limit switches (automatische stop dus? :D)
Uitlezen gaat niet, maar daar kan ik iets op vinden zoals een sensor plaatsen..
nielsva:
Kan je wat meer uitleg geven over NOOOIT schakelen met stroom op de relays? Dat snap ik niet zo goed. Als je schakelt komt er stroom op de relay en als je nog eens schakelt valt de stroom weg? Of heb ik het verkeerd voor?
Er zijn veel manieren om motoren te schakelen. De methode die ik heb omschrijven is niet vaak omschreven. Het is me een raadsel waarom want het werkt prima en laat vooruit en achteruit draaien met regelbare snelheid toe met relatief weinig kosten.
Hoe werkt het
Op de pin van de arduino (via een weerstand) een pnp transistor of een fed. Dit laat je toe om snelheid te regelen maar niet om de draairichting om te keren.
Als je na de transistor een DPDT zet kan je ook de polen naar de motor omdraaien. Dan heb je dus regelbare snelheid en 2 draairichtingen.
als de pnp uit staat dan is er geen spanning om de relais. Je kan/moet de relais dus in de juiste positie zetten (de schakeltijd van de relais wachten) en dan pas de transistor schakelen.
Als de motor aan het einde is ook eerst de transistor uit en dan pas de spanning lossen op het relais.
Waarom is dit belangrijk. Een motor die draait en waar geen spanning opzit geeft spanning. De spanning is de omgekeerde richting zin van de spanning die je gebruikt hebt om de motor te doen draaien. Dus als je het relais schakeld als de motor draait staat over het relais de spanning die de motor geeft en de spanning van je voeding. Dit is meer dan voldoende om je relais en je transistor stuk te maken.
Je laat eerst de stroom weg om de stroomloze relays te schakelen om dan de relay van stroom te voorzien! Goeie tip!!!!!!
En idd de relay tijd geven om te schakelen (50ms?).
EDIT: dus heb ik 1 arduino pin nodig voor de pnp of fed, en 1 voor de relay?
Perfect. Kan ik deze relay halen in een detailhandel electronica denk je? Schakelbaar met 5V of is deze relay eigenlijk alleen maar toepasbaar met microcontrollers ed?
2 pinnen inderdaad
als je 12 volt nodig hebt voor je motor kan je toch ook een 12 volt relais gebruiken? Weer met een pnp en een weerstand.
Als je wilt dat het zaakje lang meegaat kan je altijd beter materiaal dan nodig kopen.
Dus ik zou een goed relais kopen die toch een paar amp kan schakelen en die komen meestal op 12 volt of 24.
Bij goed materiaal wordt de schakeltijd vermeld.
Met vriendelijke groet
Jantje
Jan, er is nog een reden om twee relays te gebruiken denk ik:
If the two relays are in the same state, that is both on or both off, then the motor is off. If the two relays are at a different state the motor is on. This has the added advantage that is when the motor is turned off the two connections to the motor are connected together. This makes the motor stop very quickly due to the effect known as âfly wheel breakingâ. The free running motor acts as a generator and the voltage produced is such that it causes the motor to try and rotate in the opposite direction, so this slows it down to a stop. This is the effect used to break electric underground trains and the spare electricity is actually pumped back into the supply grid. It is also used by some electric busses to charge up the battery when going down hill, very popular in Switzerland. This flywheel breaking can be implemented electronically as well as by relays, but thatâs another web page.
ELK relais moet voorzien worden van een blusdiode.
Sommige FET's (Field Effect Transistor) hebben een ingebouwde (blus)diode, als je niet weet of die aanwezig is, moet je er van uitgaan dat je die zelf moet toevoegen.
Als je dat niet doet, zal het uitschakelen van de relaisspoel heel kort een relatief grote spanning veroorzaken die tegengesteld is aan het laatste spanning.
En dat richt vroeg of laat schade aan aan je schakeling.
Daarom dien je zo'n diode toe te passen die je met de kathode naar plus (vermoedelijk je transistor) en met anode naar GND van het relais zet.
Dus in jantje's plaatje hierboven staat het ding op de plaats van het woord 'direction', en met de streep en de pijl naar boven.
Ik ben het niet helemaal eens met jantje's relaas over defecten terwijl je schakelt met spanning op een relais.
Maar zijn idee heeft zeker het voordeel dat je er de snelheid mee kunt regelen zonder dat je iets anders als je code moet aanpassen.
Als je dat doet, dan gebruik je PWM.
En das niets anders dan redelijk snel achter elkaar schakelen.
Ook dan heb je dus een spoel (van een motor), die een "tegenspanning" maakt, en dus dien je er ook daar voor te zorgen dat je FET beveiligd is met een snelle diode.
Zoals gezegd een FET heeft die diode mogelijk al ingebouwd.
Als je kiest voor een FET, zoek er dan eentje uit die in ieder geval "logic level" is.
Die kan namelijk overweg met slechts 5 volt stuurspanning, een standaard FET lang niet altijd.
MAS3:
Ik ben het niet helemaal eens met jantje's relaas over defecten terwijl je schakelt met spanning op een relais.
Wat ik bedoel is dat de schakelstroom van een relais altijd veel kleiner is dan de "doorvoerstroom".
Als je het relais dus "onbelast schakelt" gaat het veel langer mee.
Ik spreek uit ervaring dat het ompolen van een relais tijdens het draaien van de motor (zelfs met beveiligings dioden over het relais) nesvast was voor de door mij gebruikte relais die wel een nominaal schakelvermogen had die groter was dan de maximale stroom van de motor.
En dat na 1 keer schakelen tijdens draaien.
Terwijl hij toch al heel lang vlotjes blijft schakelen maar dan onbelast geschakelt.
Omschakelen van een draaiende motor moet je sowieso nooit doen, want dan gaan er enorme stromen lopen en mechanisch is dat ook niet okee.
Inderdaad moet je 'm eerst stoppen en dus de voeding onderbreken.
Maar dat dat dan met een FET moet daar ben ik het niet zo mee eens, al snap ik heel goed dat je daarmee heel gemakkelijk alsnog de snelheid kan regelen.
Afgezien van de snelheid regelen, kan dit ook met een relais.
Dit was dus ook wat ik eerder in het hoofd had toen ik het over een setje relais had.
Dus het eerste relais om de spanning in en uit te schakelen, en een tweede om de richting te bepalen.
Dan moet je dus inderdaad eerst relais 2 aansturen en daarna relais 1.
Het voordeel daarvan is dat vrijwel iedereen begrijpt hoe dat werkt, het legt de drempel net iets lager dan werken met transistoren of FETs.
Als je wil dat een gelijkstroom motor van het type dat hier word toegepast onmiddellijk stopt, moet je de motor kortsluiten (waarvoor je dan weer een extra relais zou gebruiken).
Maar het is onwaarschijnlijk dat met zo'n actuator de motor lang zou nalopen dus dat zal hier niet aan de orde zijn.