Ik ben nieuw met arduino en wil ook graag dit gaan leren.
Ik had laatst een idee gekregen wat ik wil gaan maken. Alleen loop ik tegen een aantal punten aan.
Mijn idee is:
Een grote bak waar ik melkpoeder in kan doen. Aan de onderkant zit dan een uitloop waar de melkpoeder uit komt. Dit wil ik laten doseren door een motor met een impeller.
Daarnaast moet er water toegevoegd worden. Hiervoor wil ik een slang aansluiten aan de kraan. Door een magneetventiel kan ik dan het water laten lopen. Een flowmeter meet dan hoeveel water ik heb toegevoegd en sluit het magneetventiel af als ik genoeg water heb. Een temperatuur sensor meet de temperatuur van de melk en geeft deze weer op een display.
Qua software zou ik ook wat dingen willen doen.
Hoeveelheid liter melk instellen dat ik wil maken. Meer poeder en water om meer melk te maken
Concentratie melkpoeder veranderen. Meer of minder poeder per liter water.
Een manier van ijken.
Nu komen mijn puntjes waar ik tegen aan loop.
Welke arduino kan ik hier het beste voor gebruiken. Heb namelijk geen idee of een Uno genoeg geheugen zal hebben en aansluitingen.
Het uitdoseren van de poeder. Is een impeller nauwkeurig genoeg. per liter water gaat er 120 tot 150 gram poeder in. Ik wil dus zeker weten dat het klopt wat er in komt.
Hoewel ik denk dat de UNO voldoende is, kun je gewoon alles eerst ontwikkelen en mocht het niet passen, later in de IDE omschakelen naar bijv. de MEGA. Kopen kan altijd nog.
Enne... wat is een impeller?
Hoi Nico,
Ik denk dat Maycowtje het volgende bedoeld.
Het is het makkelijkste om aan een gemaal te denken waarbij het water naar een hoger punt gemalen wordt.
Uiteraard als hier het horizontaal gebeuren. ( beamix silo op een bouwplaats).
Verder denk ik dat de aansturing van het display via I2C gedaan moet worden ( scheelt een hoop draden)
en om eea te mengen, het geheel gewogen moet worden.
zo is naar mijn idee alles goed en juist te mengen.