Ik ben nieuw met arduino en wil ook graag dit gaan leren.
Ik had laatst een idee gekregen wat ik wil gaan maken. Alleen loop ik tegen een aantal punten aan.
Mijn idee is:
Een grote bak waar ik melkpoeder in kan doen. Aan de onderkant zit dan een uitloop waar de melkpoeder uit komt. Dit wil ik laten doseren door een motor met een impeller.
Daarnaast moet er water toegevoegd worden. Hiervoor wil ik een slang aansluiten aan de kraan. Door een magneetventiel kan ik dan het water laten lopen. Een flowmeter meet dan hoeveel water ik heb toegevoegd en sluit het magneetventiel af als ik genoeg water heb. Een temperatuur sensor meet de temperatuur van de melk en geeft deze weer op een display.
Qua software zou ik ook wat dingen willen doen.
Hoeveelheid liter melk instellen dat ik wil maken. Meer poeder en water om meer melk te maken
Concentratie melkpoeder veranderen. Meer of minder poeder per liter water.
Een manier van ijken.
Nu komen mijn puntjes waar ik tegen aan loop.
Welke arduino kan ik hier het beste voor gebruiken. Heb namelijk geen idee of een Uno genoeg geheugen zal hebben en aansluitingen.
Het uitdoseren van de poeder. Is een impeller nauwkeurig genoeg. per liter water gaat er 120 tot 150 gram poeder in. Ik wil dus zeker weten dat het klopt wat er in komt.
Hoewel ik denk dat de UNO voldoende is, kun je gewoon alles eerst ontwikkelen en mocht het niet passen, later in de IDE omschakelen naar bijv. de MEGA. Kopen kan altijd nog.
Enne... wat is een impeller?
Hoi Nico,
Ik denk dat Maycowtje het volgende bedoeld.
Het is het makkelijkste om aan een gemaal te denken waarbij het water naar een hoger punt gemalen wordt.
Uiteraard als hier het horizontaal gebeuren. ( beamix silo op een bouwplaats).
Verder denk ik dat de aansturing van het display via I2C gedaan moet worden ( scheelt een hoop draden)
en om eea te mengen, het geheel gewogen moet worden.
zo is naar mijn idee alles goed en juist te mengen.
De poeder komt in een trechtervormige bak. Waar onder een rechte koker zit. hier zit dan een impeller/schoepenrad die dan het poeder moet uitdoseren.
Hieronder staat dan een emmer waar het poeder inkomt. Aan de bak zit dan ook een slang die het water in de emmer laat stromen. Maar dat heb ik zo snel niet getekend.
Ik weet dus niet hoe ik het beste het uitdoseren kan regelen, zodat de arduino weet hoeveel hij gedoseerd heeft.
In de toekomst als ik dit gemaakt heb wil ik namelijk met een karretje met een tankje er onder kunnen rijden om zo de melk naar de kalveren te rijden, zodat ik niet met een emmer aan het slepen ben. Dus een weegschaal waar ik de emmer heeft dan niet mijn voorkeur.
Tja als ik zo ff de IO lijst bekijk krijg je dit:
a) aansturing impeller (3 draden bij een stappenmotor)
b) display 2 draden bij I2C of Seriele TFT (incl. touchscreen) display
c) water klep 1 IO
d) flow meter 1 IO
e) temperatuur sensor 1 IO
Om te ijken moet je iets van een parameter in kunnen voeren die de correctie uitvoert. Dan moet je al gauw naar een schermpje. Ik heb laatst wat ge-experimenteerd met Nextion schermen.
zie : Nextion schermen
Het leuke van die schermen is dat je op de PC (Windows alleen dacht ik) het scherm invult met velden ed. Dit scherm wordt gecompileerd en er komt een .tft bestand uit. Dit doe je op een SD kaartje dat op het scherm wordt ingelezen bij power-up en wat het scherm betreft ben je helemaal klaar.
Via 2 draden serieel praat je met het scherm (na een kleine aanpassing op 115200 baud).
De Arduino hoeft dus in feite niets te doen. Als er een knop op het scherm wordt ingedrukt, wordt er een voor die knop gemaakte functie (dat noemen ze event driven processing) aangeroepen.
De prijzen van die schermen zijn iets duurder dan een standaard TFT maar het scheelt je zo 10K flash code en je hoeft je ook verder niet meer druk te maken over de scherm aansturing (wat zeer gecompliceerd kan zijn).
Of dit allemaal wat veel is voor de TS? Ik denk het wel, maar de investering in dit project is best aardig. En als je net begint, moet je jezelf afvragen of je jezelf niet eerst de tijd moet gunnen om de basis te leren.
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ze van een amerikaanse site komen.. want dit is allemaal China :).
Ik koop zeer regelmatig gewoon op Itead, Aliexpress, beetje ebay. Bij Aliexpress kun je tegenwoordig gewoon betalen met IDEAL.
Tot op heden heb ik geen negatieve ervaringen. Als er iets is dan wordt het gewoon vervangen als de klacht terecht is. Terugsturen is meestal zinloos. De kosten verzenden zijn veel te hoog. Wel heb ik een x 100 stuks 3x AAA batterijhouders ontvangen omdat ze 3xAA haden opgestuurd. Werd geen enkel probleem over gemaakt.
Douane ... Tja formeel kunnen ze jouw pakketje eruit halen. Ik hoor daar weinig over dat dat daadwerkelijk gebeurt. De laatste keer dat ik BTW + invoer moest betalen was toen ik voor een paar duizend euro Buizen audio onderdelen bestelde in de USA. Dat ging via UPS en die geven het gewoon aan. Hong Kong mail of China mail is gewoon enveloppenwerk. En daar komen er per dag tienduizenden binnen op Schiphol. Dus met gewone kleine bestellingen niets aan de hand.
HEt is meestal toch free shipping dus kun je rustig 10 verschillende dingen bestellen van een paar euri
Douane ... Tja formeel kunnen ze jouw pakketje eruit halen. Ik hoor daar weinig over dat dat daadwerkelijk gebeurt. De laatste keer dat ik BTW + invoer moest betalen was toen ik voor een paar duizend euro Buizen audio onderdelen bestelde in de USA. Dat ging via UPS en die geven het gewoon aan. Hong Kong mail of China mail is gewoon enveloppenwerk. En daar komen er per dag tienduizenden binnen op Schiphol. Dus met gewone kleine bestellingen niets aan de hand.
HEt is meestal toch free shipping dus kun je rustig 10 verschillende dingen bestellen van een paar euri :)
Das wel effe anders in Belgie.
UPS = betalen
Als het een enveloppe is heb je veel kans dat het zonder douane is.
Als het een pakketje is heb je veel kans dat het betalen wordt.
nicoverduin: @jantje: UPS geeft het aan betekent dat zij het aangeven... bij de douane... is dus ook betalen
Das wat ik bedoel met UPS=betalen
Voor zover ik weet doet UPS zelf het douane werk om sneller aan de klant te kunnen leveren. Als in België je pakje op de douane komt kan het daar wel een tijdje blijven liggen (meerdere weken zelf)
Jantje
persoonlijk zou ik het wegen, dus een weegtoestel maken met daarboven jouw vleugelrad en de waterslang.
start met de melkpoeder en als je genoeg (voor 1 liter) hebt, stop de motor en open kogelklep onderin trechter.
nu weeg je het water af in porties van bijv. 200 gram.
daarmee spoel je ook gelijk de poeder naar beneden.
en ja dat kan zeker met een uno hoor.
je hebt verder nog een 2 relais nodig en een motorsturing bijv.
en natuurlijk een weegcel oid.
Waar zijn weegsensoren te vinden die tot 20 kg gaan. Ik krijg ze niet gevonden, of ze kosten paar honderd euro of ze gaan tot 5 kg.
Daar naast zat ik te denken of het uitdoseren niet beter zou gaan doormiddel van een vijzel, alleen kleine vijzels zijn ook al onvindbaar, een slangenboor lijkt een alternatief maar zijn in groot formaat ook aardig aan prijs. Dit lijkt me nauwkeuriger doseerbaar.
Hoe klein is klein ?
Een vijzel is het eerste waar ik aan dacht toen ik hier las.
Een wormwiel is ook een vijzel, en wellicht vind je die wel in het juiste formaat ?
ja een vijzel is zeker betrouwbaarder, maar schoonhouden is een probleem. In veel koffiemachines zit zo een ding, dus kijk bij een onderhoudsbedrijf of je er een oude kunt krijgen.
en schoonhouden is natuurlijk ook een probleem.
kijk eens naar een speciemaker van beamix, dat is een groot voorbeeld van wat je wilt maken.