voor school moet ik een project maken. hierbij is het de bedoeling dat ik 6 poten in hoogte moet kunnen verstellen dit word gedaan door het gebruik van 12 volt DC motoren.
deze moet ik gaan aansturen met behulp van een arduino
de bedoeling van het systeem is dat deze poten onder een meubel worden geplaatst. met de werking dat er gebruik wordt gemaakt van een drukknop (hoog/laag) waarmee de poten worden aangestuurd.
het is de bedoeling dat de poten tegelijkertijd in hoogte veranderen.
in deze poten zit de volgende motor
DC2874WD-BKH29.pdf (als je dit invoert in google krijg je een PDF bestand) deze voeg ik toe als bijlage.
in de toekomst wordt er misschien overgestapt naar een andere poot. maar als ik weet wat ik nodig heb voor deze poot. zal ik dat ook kunnen toepassen bij de nieuwe poten.
Grootste probleem is de aansturing van de motoren. Je schrijft dat deze motoren een encoder hebben. Een slimme motordriver zal de motor net zo lang sturen tot dat de positie overeenkomt met de waarde die aangeboden wordt. Je hebt hier dus een Servo-driver voor nodig. Die stuur je dan aan met Pulse en Direction (en eventueel Enable)
Een arduino is een beetje beperkt om die Servo-taken voor alle 6 motoren te regelen. Je zou, met de nodige extra electronica (vermogens drivers/H-bruggen) een of twee motoren kunnen regelen met bijv een Nano, die je op hun beurt weer aanstuurt vanuit een centrale Arduino.
De eindposities zou je kunnen sensen met een microswitch of zelfs een proximitysensor.
Bij het aanzetten van de tafel zouden alle poten eerst gelijkertijd naar de Home-positie gestuurd moeten worden, Het kan namelijk zijn dat een van de poten in de tussentijd versteld is (iemand die op de tafel geleund heeft terwijl hij uit stond, bijvoorbeeld)
Eerlijk gezegd denk ik dat de meest eenvoudige oplossing zou zijn om alle poten mechanisch met elkaar te koppelen (assen, tandriemen etc) Dan kun je volstaan met 1 motor.
In principe ben je een 6assige CNC aan het ontwerpen. Aangesloten op een computer zou je de tafel zelfs kunnen laten dansen..
Kees
Wel een leuk project, heb je al wat nagedacht van het weekend, en wat info verzameld?
Hier kun je het simpelste een MEGA gebruiken, dan kun je alles direct aansluiten behalve dan de motoren dat zal via een zogenoemde driver moeten die de grote stroom kan schakelen.
Verder heb je nog een flinke voeding nodig.
Heb je bijvoorbeeld de fabrikant al een mail geschreven, die kunnen je heel goed daarmee helpen, en wellicht een tafel ter beschikking stellen.
op circuitonline wordt je ook heel goed geholpen.
Die pololu drivers zijn prima geschikt.
je hebt er dan 6 nodig .
verder heb je dus eindschakelaars nodig die weten wanneer de poten helemaal ingetrokken zijn.
2 schakelaars voor bediening
heb je al een schema gemaakt hoe je het allemaal wilt aansluiten?
op een UNO zitten net wat te weinig pinnen om het simpel aan te sluiten, maar een MEGA heeft er weer zat.
In de software moet je 1 routine schrijven die al die encoders bijhoudt (dat hoeft helemaal niet met interupts, daar ben je nog niet aan toe).
dan een routine die kijkt naar de genwenste stand.
en een routine om die motoren dus pwm te sturen.