relais laten schakelen wanneer een potentiometer een waarde bereikt heeft.

Beste forumgebruikers,

ik ben op school bezig met een project over koplampverstelling van een tractor en de verstelling is helemaal geregeld maar nu wil ik als de trekker stuurt dat er dan een extra lamp aan gaat de stuurhoeksensor is gewoon een potentiometer dus daar kan er wat mee gedaan worden in de afbeelding zie je hoe het aangesloten zit. (1 van de potentiometers en 1 servomotor zijn niet belangrijk voor die verlichting want daar zit een ander deel op aangesloten.)

het is dus de bedoeling dat er vanaf een bepaalde hoek (die moet instelbaar zijn) dat er dan een relais geschakeld word, is dat mogelijk?

kan het in deze sketch verwerkt worden?

#include <Servo.h>

Servo myservo;
Servo myservo2;

int potpin = 0; // analoge pin (A0) word gebruikt om de potmeter te verbinden (voorasveering)
int val;
int potpin2 = 1; // analoge pin (A1) word gebruikt om de potmeter te verbinden (stuurhoeksensor)
int val2;

void setup()
{
myservo.attach(9); // bevestig de servo (oranje) aan pin 9 (voorasveering)
myservo2.attach(10); // bevestig de servo (oranje) aan pin 10 (stuurhoeksensor)
}

void loop()
{
val = analogRead(potpin);
val = map(val, 0, 1023, 20, 160); //1e en 2e cijfers = gelezen positie potmeter (waarde tussen 1 en 1022) 3e en 4e cijfers = graden servomotor (waarde tussen 0 en 180)
myservo.write(val); // sets the servo position according to the scaled value
delay(15);

val2 = analogRead(potpin2);
val2 = map(val2, 0, 1023, 20, 160);
myservo2.write(val2);
delay(15);
}

alvast bedankt voor de info!

In het kort, ja dit is mogelijk, en ja, dit is vrij makkelijk in je code te verwerken.
Kijk eens naar if-then

Wolf91:
In het kort, ja dit is mogelijk, en ja, dit is vrij makkelijk in je code te verwerken.
Kijk eens naar if-then

Heb je voor mij een voorbeeld waar ik het mee kan gaan proberen.
Ik ben nog een beginner hierin dus ik weet niet of ik er zelf zo uit kom

Hoi gert-jan1998, welkom !

Leuk he, dat spelen met de Arduino.
Maar het kan wel snel uit de hand gaan lopen (blijft het nog steeds leuk, als je van een uitdaging houd).

Wat wel heel belangrijk is, is dat als je dit soort dingen communiceert, dat dan wat je communiceert ook klopt.
In dit geval is dat niet zo.
Jouw potmeters zijn in de code anders aangesloten als in jouw Frtizing! kunstwerkje, en de inhoud van de code is de juiste manier om het te doen.

Verder raad ik je aan om even de gebruiksaanwijzing van dit forum (klik !) te lezen.
Dat kost je wat tijd, maar dat heb je zo weer terugverdiend want als je de links volgt word je uitgelegd hoe zo'n forum werkt en waarom en vooral ook hoe jij ons kunt helpen jou te helpen (wel in het Engels).

Omdat dit een onderdeel is van jouw opleiding, wil je natuurlijk niet dat wij jouw werk gaan maken.
Want daar leer je erg weinig van en heb je over een paar maanden een veel groter probleem bij je volgende opdrachten.
Daarom helpen we je graag door je een bepaalde kant op te sturen, maar gaan we geen code voor je maken.
Natuurlijk is het wel lastig als je er net mee begint.
Maar bij de Arduino IDE zitten ook voorbeelden.
Met die voorbeelden (examples) kun je al wat leren, als je niet te grote stappen wil nemen en dus geen dingen overslaan.
Begin daarom maar van boven naar beneden bij die voorbeelden (ze staan er niet voor niets in die volgorde).
Ik kan me niet voorstellen dat je als je dat gedaan hebt, je nog steeds dezelfde vraag hebt.
Maar als dat wel zo zou zijn, dan zien we je graag met je vragen terug om te kijken of we je verder kunnen helpen.

Wanneer je alleen in de klas met de IDE kunt werken, en daarom die voorbeelden niet kan doorlopen, kun je de IDE van deze site downloaden naar je eigen PC en er daar zelf op werken.
Je kunt de voorbeelden ook doorwerken zonder zelf een Arduino variant te hebben, maar dan word het wel wat lastiger om te zien wat er gebeurt.

Is misschien een beetje doorbijten, maar ik beloof je dat het leuk blijft als je ziet dat je steeds meer kunt maken met deze gadgets, zelf je eigen gadgets.

MAS3:
Omdat dit een onderdeel is van jouw opleiding, wil je natuurlijk niet dat wij jouw werk gaan maken.

Dit is zeker geen onderdeel van onze opleiding wij hebben dit er zelf bij gehaald!

Is er iemand die kan helpen want ik heb er niet al te veel tijd voor om dit helemaal uit te zoeken.

Als je er zelf geen tijd in wil steken heeft het voor ons ook geen zin om te helpen, jij wilt het liefst dat iemand je een kant en klare code aanlevert waar je niks voor hoeft te doen. Maar wij hebben ook wel wat beters te doen.
We willen best helpen, maar dan zal er ook actie vanuit jou verwacht worden.

Bekijk eerst eens de voorbeelden in de IDE, en probeer deze te begrijpen, dat zal het een stuk makkelijker maken.

Zoals ik al zei, een van de makkelijkere oplossingen hiervoor is een if-then te gebruiken. Deze kom je in de voorbeelden ook tegen.

if (val > 200){digitalWrite(13,HIGH);}
if (val <200 ){digitalWrite(13,LOW);}
en dan kun je kijken naar het ledje op de arduino.
extern kun je ook van alles sturen.