Relay schakelt niet met externe voeding, wel met USB voeding

Ik heb een klein projectje gemaakt.

Ik schakel een relais type: SRD-05VDX-SL-C dmv een digital out.
https://www.aliexpress.com/item/Free-Shipping-1PCS-LOT-1-channel-5V-realy-module-for-arduino-LED-original/1969131471.html

Dit werkt prima in mijn testopstelling waar ik mijn arduino middels USB van de 5v voorzie.

Op het moment dat ik dit project aan een externe voeding hang type: HiLink HLK-PM01 schakelt het relais niet meer.
Het aansturen gaat nog steeds naar behoren, ik meet netjes spanning op de digital poort en zie de ledjes van het relais ook van sterkte veranderen.

Op de USB voeding meet ik een iets hogere spanning op de digital out als op de HiLink voeding.

Wie kan mij helpen?

Heb je de gnds doorverbonden?

Mijn nano heeft twee Gnd aansluitingen. Ik gebruik diegene bij de VIN aansluiting. Hier komen alle GND aansluitingen van mijn componenten samen.

Die voeding levert maximaal slechts 600 mA, das niet heel erg indrukwekkend.
Een standaard USB poort kan 500 mA leveren, USB3 kan veel meer aan.

Ik vermoed dat het inschakelen van het relais teveel van het goede is, maar dan zit ik wel te gokken.

Het woord "componenten" uit de vorige post vertelt mij dat er meer dan 1 component in je opstelling zit.
Maar niet hoeveel dat er dan zijn.
Dus wat heb je allemaal nog meer op die voeding aangesloten ?
Maak eens een foto of een schets van wat je hebt gebouwd, en laat dat hier zien.

je externe voeding als deze 5 Volt is dan aansluiten op de 5 Volt en ook op de Vcc op het relaisbordje
als deze meer (9Volt) is dan op Vin, maar het probleem blijft want de transistor voor de 5 V(op de rarduino) kan het relais er niet bijhebben. er loopt best veel stroom door de spoel.
en zontroleer of er een transistor op het relaisbordje zit, want de uitgang kan maar 40 mA leveren max.
en dat zou dus de poort kapot maken.

Dank allen voor jullie input!

Ik heb mijn arduino naar de eeuwige arduino velden geholpen en wacht op nieuwe spullen.

Ik heb het vermoeden dat de grootste fout zit in het aansluiten van de 5v op de VIN aansluiting ipv op de 5v aansluiting.

daar gaat de UNO niet kapot van, maar er komt wel te weinig spanning uit om relais nog te bedienen.
en maak eens een schema, dan kunnen we wel zien waar het niet correct is.

het schema

Wellicht dat jullie nog een programma weten waar ik dit wat duidelijker in kan weergeven, maar de meeste programma's die ik heb geprobeerd, staan mijn gebruikte componenten niet in....

Dat schema is prima.... tenzij die voeding niet helemaal lekker is

ok gevonden via het net maar eigenlijk hetzelfde probleem

als ik,de schakeling met een accu van 7 volt bedien werkt alles
bedien ik de schakeling via een adapter van 12 volt gaan wel de ledjes branden maar trekken de relais niet aan

er zit op deze geen arduino op maar gewoon schakelaars die naar de massa schakelen

dit is een proef opstelling omdat de arduino er later op aan gesloten word maar ik heb er maar 1 en die wil ik nog een tijdje houden

dus met accu werkt alles met voeding niet
er staat een 7805 tussen om van de voedings spanning 5 volt te maken

gr raf

Hoi rafjanssens.

Je probleem is precies hetzelfde als dat van iemand anders dik 2 jaar geleden, maar dan anders.
Je gebruikt geen USB poort, maar een accu van nominaal 7(,2) volt.
Je gebruikt geen Arduino, maar drukknoppen (maar wil in de toekomst wel een controller gaan gebruiken).
Je gebruikt een 7805 om de voeding te stabiliseren naar 5 volt.

Als je alleen naar de overeenkomsten kijkt, dan is er enige overlap met de oude thread.
Maar als je naar de verschillen kijkt, dan helemaal niet.

Een 780x in TO220 behuizing kan zonder extra maatregelen 1A leveren en een condensator aan zowel de ingang als aan de uitgang is noodzakelijk.
Is het een TO92 behuizing dan kan ie nog veel minder stroom aan.
Een 780x heeft een ingangsspanning nodig die ongeveer 3 volt hoger ligt dan de vaste uitgangsspanning, anders is ie niet stabiel.
Je bedient meerdere relais (volgens jouw tekst) via drukkoppen, maar hoeveel het er zijn is niet te zeggen.
Je gebruikt een 12 volt adapter, maar geen idee hoe stabiel de spanning daar uit komt, en al helemaal geen idee hoeveel stroom dat ding eigenlijk kan leveren.

Gebruik geen relais om die met een Arduino te laten schakelen, je blaast de Arduino daarmee geheid op.
Gebruik in plaats daarvan relais modules.
Het verschil zit 'm er in dat de modules als het goed is een transistor aan boord hebben, en vaak ook nog een 2e galvanische scheiding.
Zo blaas je dus niet je Arduino uitgang op.
Modules hebben een eigen aansluiting voor voeding.

Goedkope adapters doen maar zelden precies wat er op staat.
Daarom moet je voor een adapter kiezen die veel meer kan leveren dan jij van plan bent te gaan gebruiken.
Dan moet je dus weten wat je zult gaan gebruiken.