Sketch arduino pro micro/Sparkfun pro micro

Goedemiddag iedereen.

Heeft iemand een sketch om een schakelaar/button en een podentiometer met een arduino pro micro
te "connecten".

Hopelijk kan ik dan voor het eerst een schakelaar gebruiken op mijn arduino pro micro of wel de sparkfun
pro micro.

Vast bedankt.

Groeten,

Tom.

Hoi.

Een schakelaar of een potentiometer aansluiten en gebruiken is op je Pro Micro net zo moeilijk als op elke andere Arduino variant (helemaal niet dus).
Hiervoor hoef je alleen maar te weten welke pinnen een analoge ingang kunnen zijn.
SparkFun heeft dat gewoon op de site staan:

Het plaatje is ook een link naar de betreffende pagina waar je meer informatie kunt krijgen.
De IDE heeft voorbeelden (examples) die je dan kunt aanpassen zodat dat overeen komt met wat je gebouwd hebt aan de hand van het plaatje, daar kun je mee spelen en zo leren om te gaan met drukknoppen en potentiometers.
Omdat je nu inmiddels het juiste board hebt geselecteerd, kun je in je sketch een pin bijvoorbeeld A1 noemen, en dan weet de IDE welke pin je bedoelt.

Door met die voorbeelden te spelen, leer je hoe een en ander werkt.
Pas dus vooral ook dingen aan en bekijk dan hoe, of en waarom dat wel of niet werkt.
Veel speelplezier !

Goedenavond,

Ik had het al geprobeerd met een exampel voor een podmeter aan de hand van dit filmpje:

En dat was niet gelukt

Ik begrijp dus dat ik de bijbehorende sketch die ik uit de Arduinosoftware heb genomen moet gaan bewerken?

Vriendelijke groeten,

Tom.

Hoe moeten wij weten welke sketch je uit de Arduino software hebt genomen?

Hieronder een voorbeeld; aangezien je met een buttonbox bezig bent, heb ik besloten om een paar toetsen op een toestenboard te simuleren als je de schakelaar activeert.

#include <Keyboard.h>

#define ISPRESSED LOW

const byte inputPin = 4;

void setup()
{
  // schakelaar tussen pin en GND
  pinMode(inputPin, INPUT_PULLUP);
}

void loop()
{
  if (digitalRead(inputPin) == ISPRESSED)
  {
    Keyboard.print("Hallo");
    delay(100);
  }
}

Na het uploaden, open een editor (bv. notepad). Als je de schakelaar activeert wordt het woord “Hallo” herhaaldelijk naar je editor gestuurd; als je de schakelaar de-activeert stopt het weer.

Wees heel voorzichtig als je een toetsenbord of muis simuleert; je zou niet de eerste zijn die de grootste moeite zal hebben om een HID die constant toetsenbord of muis data naar de PC stuurt weer normaal te laten werken.

Bouw een veiligheid in zodat je het spammen van je PC kunt stoppen.

#include <Keyboard.h>

#define ISPRESSED LOW

const byte failsafePin = 5;
const byte inputPin = 4;

void setup()
{
  // schakelaar tussen pin en GND
  pinMode(inputPin, INPUT_PULLUP);
  // failsafe draadje van pin naar GND
  pinMode(failsafePin, INPUT_PULLUP);
}

void loop()
{
  // als de failsafePin niet verbonden is met GND
  if (digitalRead(failsafePin) != ISPRESSED)
  {
    // doen we niets
    return;
  }

if (digitalRead(inputPin) == ISPRESSED)
  {
    Keyboard.print("Hallo");
    delay(100);
  }
}

Er is nu een voorwaarde dat je de failsafePin met GND moet verbinding voordat er uberhaupt maar iets kan gebeuren als je de knop activeert. Ik gebruik een Leonardo en een draadje for de failsafe; geen draadje, geen data naar de PC.

Bestudeer het, als je het niet snapt moet je het niet gebruiken !!

PS
Als je gaat werken met Keyboard.press() moet je niet vergeten ook Keyboard.release() of Keyboard.releaseAll() te gebruiken. De PC onthoudt de toets die je hebt ingedrukt totdat je hem vrijgeeft.

een potmeter sluit je aan op Vcc en Gnd dus beide uiteinden en de middelste (wiper) sluit je aan op een Analoge ingang bijv A0.
dan doe je Serial.print (analogRead(a0));
dan even een delay (1000);// om het wat rust te geven.
dat schrijf je in de loop
in de setup schrijf je Serial.begin(9600); om de snelheid te zetten.
Opdracht is als de waarde lager is dan 250 ledje (13) uit anders aan.