Speedometer HELP

Hallo Arduino community,

ik ben een 2O jarige student uit Vlaanderen (Gent) en ga voor leerkracht secundair onderwijs.
Nu moet ik als opdracht een speedmeter maken met behulp van een Arduino en ik vind op internet een teveel aan informatie. Ik kan door de bomen het bos niet meer zien... Ik heb wel al reeds verschillende componenten gekregen van mijn docent maar weet echt niet hoe ik hiermee aan de slag moet.
Zou iemand mij aub kunnen helpen bij dit project ?

Met vriendelijke groeten, Jonas

Hoi Jonas, welkom.

Er zijn veel mensen hier die je zullen willen helpen.
Maar geen die het werk voor je zullen willen doen.
Dat wil je natuurlijk ook niet, gezien je aspiraties.

Je zult veel meer moeten vertellen om geholpen te kunnen worden.

Want dit is de informatie die ik uit jouw bovenstaande post kon halen:

Je moet met een Arduino een speedometer maken en je hebt wat spulletjes gekregen.

Meer kan ik er echt niet uit halen.

Mijn excuses, ik ben dan ook nieuw hier op dit forum.
Wel, ik heb een Arduino starterskit en zou willen werken met een reed-contact. Het zou namelijk voor een fiets zijn. Ik heb ook al reeds de software gedownload op mijn laptop waarmee ik mijn code kan uploaden naar de Arduiono. Nu heb ik wel al enkele van deze projecten gevonden op internet:

Hierop kan ik ook al code vinden en ik zou graag hiermee willen werken omdat ik echt een leek ben op dit gebied (lees 0% ervaring). Ik kan dus ook moeilijk "zien" wat ik moet aanpassen en waarom om mijn eigen versie te maken. Ook het aansluiten van het LCD scherm wil maar niet lukken.
Vandaar dat ik graag hier in het Nederlands wat hulp wou vragen.
Hopelijk geef ik hiermee genoeg uiteg ?

DYI-Arduino-Bicycle-Computer-600x311.png

Tja, we kunnen het wel voor je aanpassen maar daar leer je niet zo veel van. En dat lijkt me nu juist het hele idee hiervan. Dus ik zou zeggen, leer lopen voor je probeert te rennen en zoek een Arduino tutorial op :slight_smile:

Het klinkt misschien wat idioot voor meer gevorderde Arduino gebruikers hier, maar ik was al blij dat ik vandaag het LCD scherm aan de praat kon krijgen. Helaas krijg ik nog steeds een foutmelding als ik
"Hello World" tevoorschijn wil laten komen..

Ik heb hier nu al enkele keren gehoord dat niemand hier mijn opdracht voor mij gaat maken en dat verlang ik ook zeker niet. Dat zou nogal hypocriet zijn zeker vanwege mijn (hopelijk) toekomstig beroep. Maar ik denk dat iedereen moet leren en ik wil echt wel moeite doen om dit project te doen slagen, maar dit is helaas een deel van een STEM (Science, Technology, Engineering, Math) project dat enkel ik heb gekregen, en voor iemand die nog nooit heeft moeten coderen is dit heel erg moeilijk om zoiets op 2 weken in elkaar te steken zonder enige hulp/advies/raad/tips/voorbeelden/...
En dat is alles wat ik hier hoopte te krijgen.

dat zal inderdaad niet meevallen in twee weken. Misschien heb je hier wat aan, mij heeft het wel geholpen.
http://www.arduino.nu/download/Arduino%20manual%201_0%20NL.pdf
Zoals hier gezegd wat op het internet rondkijken. Ledje knipperen, schakelaartje detecteren enz.
Ik ben van de bouten en moeren en kijk gewoon op het internet, (staat ook wel onzin) maar ook veel goede dingen. Als je met een schema komt met aansluitingen en een programma wat niet loopt dan zit hier veel kennis.

Hoi jonas3230.

Die deadline is belachelijk.
14 dagen om vanuit nul kennis, hardware en software te moeten maken van een projectje dat simpeler lijkt dan het is.

Als je begint met Arduino en een starterspakketje, dan heb je ongetwijfeld de IDE er bij.
De IDE is de programmeer omgeving, een editor waarin je je code schrijft, en die die code vervolgens kan compileren (klaarmaken voor de hardware), en uploaden naar die hardware.
In de IDE vind je voorbeelden (examples).

Die kun je eens gaan bekijken, Blink (niet de hier gehighlighte BlinkWithoutDelay) is wat er standaard in je Arduino zit en dus het begin punt.
Maar als je maar 2 weken hebt om iets te maken, dan kun je onmogelijk hiermee beginnen en uitendelijk met een correct werkend projectje op de proppen komen.

Klinkt vreemd, maar als je display werkt, dan heb je al de helft van je werk klaar.
een reed schakelaar kun je naar gnd laten schakelen, en die lees je dan met een digitalRead(12) bijvoorbeeld
in de setup komt dan ook nog een pinMode(12,Inputpull_up);

dan zul je iets moeten doen met millis() om te kijken hoe lang het duurt voordat de reedswitch weer dicht gaat.
(dat kan ook met interupt of pulsein.
kijk oplearning reference en zoek met google naar een cheatsheet (dan leg je die erbij en kun je commandos opzoeken.
elke regel die ik intyp doe een compile om fouten te voorkomen.