Sterk motortje

Beste ....

Ik zoek voor mijn pelletkachel en stek motortje wat ik kan aansturen met mijn arduino...
Ik dacht aan een soort van:
https://arduino-info.wikispaces.com/Servos
Wat moet ik me bij dit soort motortjes voorstellen?
Ik zie tandwielen, dus zo sterk als een??
Kan ik ze ook alleen even aan en uit zetten... [ spanning erop en eraf ] of moet er perse een besturing van arduino achter zitten?

Ik wil eigenlijk een soort van pelletverdeler van gaan maken.

Hoi.

Een servo is een motortje met een beperkt draaibereik, en met eigen stuurelektronica.
Het ding moet worden aangestuurd met een pulsduur modulatie signaal, net ff ietsje anders als een PWM signaal.
Je kunt het ding gebruiken om een bakje om te laten kiepen en weer terug bijvoorbeeld.
Om het wormwiel wat je laat zien te kunnen gebruiken met zo'n servo, zul je 'm moeten aanpassen en er een continu rotation servo van maken.
Dat kan dus met de meeste servo's.
Servo's moet je aansturen, en dus heb je daarvoor een Arduino of iets vergelijkbaars voor nodig.

In een servo zit inderdaad een aantal tandwielen, maar je moet wel even kijken hoe sterk die zijn.
Kunststof tandwielen zijn niet zo sterk als metalen tandwielen, maar wel een stuk goedkoper.
Bij een servo kun je opzoeken hoe sterk ie is, en als je dat negeert kan het zijn dat de motor zijn eigen tandwielen kapot trekt.
Ook andersom kan: een mechanische belasting waardoor de as gaat draaien maar niet word aangestuurd, kan de tandwielen ook kapot maken.
Dat heeft natuurlijk niet zo heel veel met servo's te maken, want het geldt ook voor alle andere overbrengingen.

De vraag is of je de snelheid van je wormwiel moet kunnen sturen, of dat je met een vaste snelheid ook goed uit de voeten zal kunnen.
Als je de snelheid niet hoeft te kunnen sturen, kun je je motor gewoon met een relais voor een bepaalde tijd laten draaien.
Dat kun je weer sturen met je Arduino, maar het kan ook anders.
Ik zou wel iets kiezen met een overbrenging er aan.

je hebt nogal wat kracht nodig, als er een pellet klem zit, bijvoorbeeld een barbecue motor, of een ruitenwissermotor die ronddraait, of een liermotor, of een garagdeuropener, dat soort zou ik zoeken.
ze zijn allemaal te bedienen met een relaisbordje en een arduino.

Ik ga voor de ruitenwisser motor. Ooit in een klus een Mercedes Ruitenwisser motor gebruikt. Trok met gemak een gewicht van 20 kilo op. Met een 12V 6A voeding.

Na mijn uitgebreide ervaring met motoren met marvin zou ik voor dit werkje ook voor een ruitenwisser motor gaan. Die dingen zijn stevig en gebouwd om langdurig te gebruiken.
Ze zijn ook makkelijk te krijgen. Een gewone auto ruitenwisser werkt op 12Volt. Heb je wat meer vermogen nodige (of kleinere stroom) kan je voor een vrachtwagen ruitenwisser motor gaan. Die werken op 24 volt.
Steek er een k-koppeling tussen en je uitlijnings problemen zijn ook van de baan.

Met vriendelijke groet
Jantje

PS de link naar de koppeling is gewoon de eerste die ik vond op google end dus geen referentie.

je zult wel wat stevige lagers nodig hebben om de krachten op te vangen, dat zal niet gaan met de motorlagers, en dus is een flexibele koppeling zoals jantje voorstelt prima.
Het draait wel erg langzaam, dus je kunt het ook met een meenemer oplossen.
bij >100 rpm is het wel nodig om maatregelen te nemen, (nou ja een scheepsas heeft ook wel wat aandacht nodig)

Wou je dat wormwiel (of hoe je het ook moge noemen) met 100 toeren laten draaien en de pellets de kachel inschieten ofzo ?
Ik heb het vermoeden dat dat ding prima lekker op z'n gemakkie kan draaien.

Ik zou voor zo'n oplossing eens serieus kijken naar een steppermotor, eenvoudig aan te sturen met een arduino, redelijk sterk, en exact te doseren (zelfs een halve slag achteruit om net niet geladen pellets te verwijderen oid.
Voor stepperaansturing zijn in de diverse fora genoeg "te lenen" ideetjes te vinden zag ik.
Sukses!

Zolang je geen power op die stepper nodig hebt blijft het betaalbaar. Sterke steppers met bijbehorende drivers zijn zeer kostbaar. Een ruitenwisser motor die kan gewoon voor/achteruit en kost relatief geen drol. En als het perse zou moeten kom je weg met een PWM driver van een paar ampere. Die mercedes motor die ik toen gebruikte trok max iets van 2A

nicoverduin:
Zolang je geen power op die stepper nodig hebt blijft het betaalbaar. Sterke steppers met bijbehorende drivers zijn zeer kostbaar. Een ruitenwisser motor die kan gewoon voor/achteruit en kost relatief geen drol. En als het perse zou moeten kom je weg met een PWM driver van een paar ampere. Die mercedes motor die ik toen gebruikte trok max iets van 2A

Volledig mee eens. behalve met die 2A want dat is heel sterk afhankelijk van de belasting.
Ik wou bldc (das eigenlijk een stapper) motoren als aandrijving voor men robot. Na veel miezerie en geld ben ik op een ruitenwisser motor uitgekomen. Sindsdien geen enkel probleem meer gehad.

Ik heb de 2 ruitenwisser motoren op 2 megamoto shields die kunnen 13 amp continue aan en die gaan soms in veiligheid. OK het is de 24 volt variant maar toch.
Ik ben ten andere heel tevreden van die shields. Als je niet zo goed weet waar je mee bezig bent (en zo ben ik dus ook begonnen) kunnen de veiligheden je voor veel verbrande motoren behoeden. Het motorvermogen moet dan natuurlijk wel boven de 13A liggen.

Een stapper (eventueel met overbrengingen om het koppel op te voeren) kan veel preciezer; maar hoe precies moet een pellet voeder zijn? Af en toe 1 toer lijkt me al meer dan goed genoeg.

Alle ruitenwisser motoren hebben een detectie om ze te doen stoppen als de ruitenwissers beneden staan. Dat werkt met een soort overneem contact dat verbroken is in de onderste stand. Je kan dus makkelijk een lange puls geven en dan draait hij een toer (probeer maar eens in je wagen).
Dat lijkt me voor een pellet kachel al meer dan precies genoeg.
Hier is een schema en een link naar meer uitleg
http://www.mgato.eu/pages/ruitenwissermotor.html

Voor alle duidelijkheid: De aanslagschakelaar op de tekening zit in de motor.

Ook hebben bijna alle ruitenwisser motoren 2 snelheden. De kans dat 1 van de 2 goed genoeg is, is vrij groot.

Mijn conclusie.
Met wat electriciteitskabels en 1 (zware) mosfet en de koppeling die ik hierboven gaf heb je een prima oplossing.

Met virendelijke groet.
Jantje

En als je een beetje power nodig hebt :grin: 24V - 140A en hij bleef heel :slight_smile: