Intro en vraag

Hoi, ik ben nieuw hier. Mijn naam is Cornelis, heb een motorbedrijfje maar heb ooit (1985) HTS Meet en Regel gedaan.

Kwam de Arduino heel toevallig tegen, hij trok mij als een magneet.

Dus: ik heb de oplossing gevonden, nu het probleem zoeken..... :slight_smile:

Ik wil een projectje starten met de Arduino op een motor met contactpunten. I/O genoeg, maar ik wil graag ook de ontsteking sturen met dezelfde unit.

Kan dat?

Achtergrond: Een motorfiets draait maximaal 10000 rpm, dat komt neer op 166 omwentelingen per seconde. Omgerekend is dat 6 mS per omwenteling. Als ik uitga van een contacthoek van 180 graden, zou ik een puls moeten geven van 3 mS.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Welkom Cornelis,

Je zult wel een (steile) leercurve doorgaan maar dat gaat lukken :slight_smile:

De Arduino is al meerdere malen ingezet om de ontsteking van motoren te regelen (vooral auto's) dus het rpm zal een factor 2-3 lager zijn.

met zijn 16Mhz kan een Arduino ~50000 instructies uitvoeren in 3mS, moet voldoende zijn .

Tip, neem de tijd om door de tutorials te gaan om de Arduino taal een beetje te leren kennen.

gr. Rob

Hoi Rob,

Dank voor je snelle respons. 50000 instructies in 3mS. OK, helder.

Ik volg al allerlei Youtube filmpjes, heb iets ervaring met programmeren maar waar een wil is is een weg...

Steil: Ja, maar gelukkig hebben we daar goede FETs voor.

Er bestaat aan een e-ontsteking voor het soort motorfietsen waar ik mee werk, daar kan ik gewoon de eindtrappen van gebruiken.

Ik zal eerst een spelen met een breadboard, om te kijken of ik alle IO er in kan krijgen, en of het werkt.

Feedback volgt zeker.

Overigens, wat is de kwaliteit van de I/O bordjes aangeboden op AliExpress?

Hoi en ook namens mij welkom.

Een steile leercurve los je niet zomaar op met FETs, ook niet met hele goeie.
Ik raad je aan de (wat lange) introductie thread hier in het Nederlandse forum te lezen.
Daarin staan wel wat tips en leuke wetenswaardigheden van, voor en over beginners, want iedereen is ooit een beginner geweest.

Over het aanbod op AliExpress: daar is werkelijk geen pijl op te trekken.
AlieExpress is niet echt een webshop.
Het is een marktplaats.
Het biedt een verkoper een rechtstreeks kanaal naar allerlei afnemers en vice versa.
Je zul er ook regelmatig zien dat er alleen partijen aangeboden worden, en er staat bij vrijwel elke leverancier vermeld welke aantallen er per maand geleverd kunnen worden.
Op de zwarte markt die je op de verschillende plaatsen in Nederland aantreft, kun je ook niet zeggen dat wat er daar aangeboden word altijd van een bepaalde kwaliteit is en dit mag je 1 op 1 vergelijken.
Je zou kunnen vragen of iemand een bepaald product van een bepaalde leverancier daar kan aan of afraden, maar de kans dat er iemand is die hier meeleest en daar toevallig voor dat product heeft gekozen is nogal klein.

Persoonlijk is AliExpress voor mij een deceptie gebleken, en de kans dat ik er nog eens iets ga bestellen is uitermate klein.
Ik heb er al vaak knoppen besteld die werden aangeboden als geschikt voor een D-as (om op een encoder te zetten), maar heb er nog niet 1 ontvangen die daar ook geschikt voor was.
Heel erg is dat niet omdat ik wel altijd het geld terug gekregen heb (en de producten behouden), maar jammer is het wel.

1 graad is 16 microseconden en je wilt je timing natuurlijk wel een beetje goed hebben.
dus met gewone instructies gaat je dat niet goed lukken.
een simpele oplossing is om een 555 een variabele tijdbasis (met een pwmspanning te bieden en die 555 dan de FET te laten ontsteken.

zoek maar eens op arduino motorbike of zo, kun je ook nog de knipperlichten aan zetten als je de bocht omgaat.

welkom en kijk vooral rond.

Shooter, dank voor je respons. Ik ga gewoon wat prikken op een breadboard, als het niet lukt met directe aansturing dan is misschien de 555 een oplossing.

Allen: Waar kopen jullie je I/O als je het niet in China haalt?

Waar kopen jullie je I/O?

IO?

ik ben begonnen op marktplaats, via miniinthebox nu op ebay in china belandt. maar ook ali heeft mooi spul.

kijk eens op arduinoforum.nl daar staan ook adverteerders.

Bedankt voor de link naar dit forum, zo ver was ik nog niet.

I/O - Input Output. Ik doel op de kleine modules.

Is Aliexpress niet gewoon een ander verkoop kanaal als ebay? Met gewoon identieke producten?

Aliexpress is net als ebay. Waarbij ik af en toe de indruk krijg dat er ebayers zijn die doorverkopen via aliexpress en daar een paar centen op pakken.
Het enige wat ik zelf nooit heb begrepen hoe ze die gesubsidieerde porto regelen :). Probeer maar eens een klein envelopje naar China te sturen....
Overigens heb ik tot op heden (2-3 envelopjes per week) nog altijd uitstekende ervaringen met die Aziatische landen.

Ook ik haal verreweg de meeste (vrijwel alles) uit China, maar dus niet meer bij Ali.
Ik shop vooral bij DealExtreme.
Qua wachttijd zit er geen verschil in, want de vertraging ontstaat bij de Nederlandse douane.
Dus anderhalve tot 4 weken wachten na verzending is normaal.
Wel lijkt het iets langer te duren eer de Ali zending de deur uit gaat, maar dat kan per leverancier verschillen.
Bij DX lijkt dat iets anders te gaan, daar lijken de zendingen eerst naar DX te gaan, en van daar uit te worden verzonden.
Maar toch gaat dat vaker (bij de spullen die ik besteld heb) sneller de deur uit.
Ik heb dus vooral knopjes besteld bij Ali, en een displaytje welke ik tot nog toe niet heb kunnen gebruiken wegens tijdgebrek.
Ook bij DX gaat er wel eens wat fout hoor.
Dingen die niet helemaal blijken te werken en waar meer nodig is dan gewoon aansluiten en spelen maar.
Of die defect blijken bij levering (soms door slechte verpakking / ruwe behandeling tijdens het transport, soms gewoon door een niet functioneel product).
Dat is allemaal naar volle tevredenheid opgelost, door vervanging of teruggave van het betaalde geld.

Ik vind het tot nog toe gewoon wat fijner shoppen bij DX.
Ik kijk wat ik er allemaal voorbij zie komen en of ik daar eens mee wil gaan spelen.
Het is telkens maar een paar euro (maar ondertussen toch al stevig opgelopen).
Als ik iets specifieks nodig heb, dan is de kans heel klein dat ik het daar vanaf zal laten hangen.
Dan zou ik het bestellen bij een bedrijf hier meer in de buurt, en hopen dat ik het binnen een paar dagen zou ontvangen.
En met een hopelijk kleinere kans dat je een nep product of iets heel anders dan dat je denkt te bestellen.
Niet dat ik die ervaring heb, in tegendeel, maar als dat zou gebeuren dan is het niet geheel onverwacht.

Onder de streep ben ik tevreden met de Chinese pakketjes die hier zo 2 a 3 keer per maand arriveren.