7 segments display op MAX7219 ..

Ik wil een 4 digits 7segment display

de led datasheet: http://dlnmh9ip6v2uc.cloudfront.net/datasheets/Components/LED/1LEDREDCC.pdf

aansluiten op de de maxim leddriver chip

MAX7219 datasheet http://www.adafruit.com/datasheets/MAX7219.pdf

Ik moet nu achterhalen hoeveel volt de ledunit nodig heeft en hoeveel ma , nou begrijp ik de datasheet helaas niet erg goed..

ik begrijp eruit 1,9 volt 10 ma..(is dat dan per segmentje ? dus als alles aanstaat 4x7 leds = 28 x 10ma = 280 ma?)

zou iemand dat voor mij kunnen verifieren? kan ik deze stoom uit de 5 volts uitgang trekken van de arduino?

Groetjes Ruud

Hoi Ruud.

Ja, de cijfers die je gevonden hebt gelden per segment.
De 10 mA is niet helemaal correct.
Dat is de waarde waarbij zij de spanning gemeten hebben, die zou iets kunnen veranderen als de stroom verandert, er zijn meer oorzaken waardoor dit kan veranderen.
Maar je mag de 1.9 volt aanhouden.
Typical continuous current 20 mA, dus die 20 mA mag je er continu op hebben.
Je kunt ook heel kort 60 mA toelaten, maar dus zeker niet continu.

Je rekensom is gebaseerd op een misverstand.
De LEDs branden in deze opzet namelijk nooit allemaal, maar slechts hooguit 8 tegelijk.
De MAX7219 stuurt telkens van 1 cijfer de common aan, en dan dus per cijfer het aantal segmenten dat moet oplichten.
De dp (punt) is wat mij betreft ook gewoon een segment, en daarom bestaat een 7 segments LED dus uit 8 segmenten.
Dus als je de maximale stroom gaat berekenen dan kom je uit op 8 x 20 = 160 mA.

Het is geen goed idee om de ruim 160 mA (de rest van de schakeling verbruikt ook stroom) uit de Arduino te trekken.
Beter is het om te proberen een voeding te nemen, en die voor de Arduino te splitsen, 1 keer naar Arduino, en een keer naar externe zaken.

bedankt Mas, hier heb ik wel wat aan..hoe voed ik overigens de arduino met 5 volt.. ik wil natuurlijk met een batterij gaan werken,, ik dacht zelf dus aan een 9 volts battery op de arduino voedings plug, ik zou deze dus moeten aftakken en daar 5 volt van maken..Kan ik daar een soort (spanning omzet ic ) voor gebruiken..ik dacht dat soort dingen bestaan..maar weet het niet echt zeker..(sorry als dit domme vragen zijn) maar ik ben een absolute beginner op electronica gebied :slight_smile:

voor het maxim ic moet je de set weerstand berekenen moet ik daar dan de spanning voor 8 leds (160ma) gebruiken of voor 1 (20ma) zie dit artikel

http://playground.arduino.cc/Main/MAX72XXHardware

Domme vragen zijn degene die nooit gesteld werden.

Een 9 volt batterij type 6F22 is bijzonder ongeschikt voor voeding van een Arduino met een partij LEDs.
Die geeft namelijk wel een fijne spanning af, maar heeft maar heel weinig vermogen om dat lang vol te houden.
Daarmee ben je met een paar uurtjes echt wel klaar met spelen.

Wil je die toch gebruiken, dan sluit je die aan op de "barrel plug", dat zwarte blokje naast de USB connector, waar weer een holle ronde plug ingaat.
Dat kun je dan dus met dit ding doen:

Op je Arduino zit een chipje (spanningsregelaar of "voltage regulator") dat uit die 9 volt weer 5 volt maakt.
Dat ding is genoeg voor je Arduino en wat ander spul.
Maar heel veel is er niet over om ook andere zaken te voeden.

Daarom is het beter om een 5 volt ergens anders vandaan te halen,
Wanneer je daarvoor de meest eenvoudige spanningsregelaar gebruikt, dan "verbrandt" die vrij letterlijk 4 van de 9 volt, zodat er 5 volt overblijft.
Dat is niet erg efficiënt.
Daar zijn ook andere oplossingen voor te vinden.
Dit is er een (klik !) zoals ik die zelf al een aantal malen heb toegepast.
Binnenkort beschik ik over een oscilloscoop waarmee ik kan zien hoe goed die dingen het echt doen, maar met de multimeter zien de resultaten er heel goed uit (voor die prijs)
De uitgang hiervan sluit je niet aan op de eerder genoemde plaats, maar op de 5 volt aansluiting van je Arduino.

aha dit ding ben ik al eerder tegen gekomen, ik begrijp wel dat de ingangs spanning hoger moet zijn dan de uitgaande. enfin 4x 1,5 volt cellen zouden dat wel kunnen.

dus ik sluit de uitgang aan op de arduino en tak deze af naar de externe electronica?

Overigens als de arduino aan de usb poort van de computer hangt heb ik dan genoeg power op mijn 5 volts uitgang van de arduino?

USB kan niet meer dan 500 mA leveren volgens de USB norm.
Er zijn wel USB aansluitingen die een hoger vermogen aankunnen maar daar mag je niet van uitgaan.
Of dat voldoende is weet ik niet, en in geval van twijfel vind ik het aan te raden aan te nemen dat het niet kan.

De uitgang van zo'n regelaartje sluit je dus aan op de 5 volt van de Arduino, en op de voeding van je andere elektronica.

houd dit overigens in dat als ik een 4 digits display en een music shield aan sluit (meer heb ik voor dit project niet nodig) ik eindig met een loodzwaar apparaatje :frowning:

Och, voor een of twee tientjes koop je al een leuk steekwagentje.

Dat krijg je als je niet vertelt wat je van plan bent.
Je bespaart al een hoop energie als je een LCD display gebruikt.

rudiman:
houd dit overigens in dat als ik een 4 digits display en een music shield aan sluit (meer heb ik voor dit project niet nodig) ik eindig met een loodzwaar apparaatje :frowning:

Het loodzware in het project zijn de batterijen... Het grote verbruik in het apparaat zijn de 7-segmenten. als die dingen inderdaad op 20mA zitten per segment wordt het een duur grapje. Om de energie te sparen wordt dan ook vaak gebruik gemaakt van een loop concept waarbij er altijd maar een cijfer gedisplayed wordt. Echter dat gaat zo snel dat je het niet ziet. Maar energie verbruik is wel een stuk lager.
Alternatieven zijn o.a. zelf een display maken met 2mA/segment displays. Wel duurder maar veel zuiniger.

nicoverduin:
Het loodzware in het project zijn de batterijen… Het grote verbruik …

En daarom werkt bijna alle “consumer electronics” op netstroom. Licht (geen batterij) goedkoop (goedkope eds en andere componenten die stroom zuipen dus ook maar een ventilatortje erbij) en heel duur in gebruik (stroom dus).
Ondertussen moeten de kerncentrales dicht wegens “milieu vervuilend”.
We zijn echt toe aan een andere aanpak van onze industrie.

Met vriendelijke groet
Jantje

iedereen bedankt voor de antwoorden, ik kan weer een stukje verder. LCD gebruiken is niet echt een optie, de digits moet duidelijk te zien zijn van 1 meter afstand en in een oog opslag. Het betreft hier 'maar' een test prototype van een metronoom anex beatcounter die ik als drummer nodig heb.. een adapter er aan is niet echt handig maar wel overkomelijk. Als alles goed werkt kan ik ook nog naar duurdere 2ma 7segments overstappen.
Ik zal ongetwijfeld nog veel meer vragen krijgen..dus alvast bedankt voor de antwoorden :slight_smile:

een beatcounter hoeft maar af en toe een waarde aan te geven dus elke seconde even aan is genoeg.
als je een metronoom wilt is een led van het display 0.1 sec aan ook genowg, een andere balk voor een 3/4 maat bijv.
met een lcd en een led dan gaat het prima met een 9V blokje

@shooter, nee mijn beat counter moet constant de waarde tonen :slight_smile:

Koop b.v. deze powerbank of iets dergelijks bij een andere web/telefoon winkel.
Perfect voor bijna elk Arduino-project zoals b.v. een beatcounter.

Een powerbank is een combinatie van een of meerdere 3.7V Li-ion oplaadbare accu(s) type 18650 met een precisie laadcircuit die de accu niet kan overladen en een DC/DC converter die de interne 3.7V omzet in 5V aan de USB uitgang.
Alles ingebouwd in een degelijke en mooie behuizing.

Opladen vanuit usb van een PC of met een simpel USB adaptertje.
Kan makkelijk meer dan 0,5 ampere leveren. Is in enkele uren op te laden.
Ook te koop met 2 USB-5V uitgangen, een voor de arduino en de tweede voor de overige hardware.
Hebben een rendement van ca. 85%.

cartoonist:
Koop b.v. deze powerbank of iets dergelijks bij een andere web/telefoon winkel.
Perfect voor bijna elk Arduino-project zoals b.v. een beatcounter.

Daar had ik nog niet aan gedacht maar dat lijkt mij inderdaad een heel goed idee als alles op 5V werkt.
Met vriendelijke groet
Jantje