(deleted)
2 probleempjes in het schema
geen voorschakelweerstand gebruikt voor de transistor
geen gemeenschappelijke ground tuseen de batterij en de Arduino, kan niet werken.
De transistor die je voorstelt is op zich OK maar beter om een MOSFET te gebruiken.
De stroomberekening die je maakt is OK maar onvoldoende om te beoordelen of de transistor die stroom aankan, hangt er van af hoe groot Vce is, transistor mag niet te warm worden door intern verlies.
Bij een MOSFET minder (geen) probleem.
een 2n2222 is voor alle fans tegelijk een beetje klein want maar 0.8 Ampere, maar je kunt wel of 4 uitgangen en elk een eigen transistor en dus ook een aparte fan doen, als je dan 2 fans op een PWM output zet en 2 niet dan kun je dus een mooie regeling maken die de fans stapsgewijs aan zet dan kun je dus een echte PID regeling ervan maken. Ik zou de transistoren wel voorzien van een koelsterretje zeker de pwm gestuurde.
voel straks maar eens het verschil tussen een PWM transistor en een geschakelede. Leuk om te leren toch.
Dan snap je ook waarom de frequentie van een trein steeds verandert.
en heel mooi de 12 Volt kun je op Vin aansluiten en heb je verdfer helemaal niks nodig.
(deleted)
lesleyvandenhoogenband:
het klopt wat ik zeg dat ik met een PWM poort de fan kan besturen toch? harder of zachter kan laten draaien?
Ja dat klopt.
Wel de (Field Effect) Transistor gebruiken want een pin van je Arduino kan zulke belastingen om meerdere redenen niet aan.
Ik heb die schrijfwijze van Arduino altijd erg dom gevonden. Correcter is:
Digital I/O Pins | 20 (of which 6 support PWM output and 6 support analog input) |
---|---|
PWM Digital I/O Pins | 6 |
Analog Input Pins | 6 |
(deleted)
De potmeter is niet goed aangesloten.
Die hoort niet verbonden te zijn met de 5 volt, ook niet wanneer je dat zo gevonden hebt op het internet.
Dit is 1 van de meest voorkomende en hardnekkige fouten, mede omdat je er niets mee kapot maakt.
Maar het zorgt er wel voor dat de functie van die potmeter (het instellen van het contrast van je display) niet werkt zoals het hoort.
Ik kan niet precies zien welke MOSFETs je getekend hebt, dus ook niet of die correct zijn aangesloten maar ik kan wel aardig gokken dat dat een eind in de goede richting zit.
Verder ga je de fans aansturen via een nogal onvriendelijke soort aansturing, waardoor je stoorpulsen zou kunnen genereren.
Die wil je niet via je Arduino board laten lopen.
Ik zag dat iemand je heeft aangeraden de voeding zo te maken via VIN, maar ik weet niet of dat wel de beste manier is.
Je tekening ziet er leuk uit, totdat je gaat proberen de lijntjes te volgen.
Dan zie je lijntjes over elkaar lopen (ook van dezelfde kleur), en vreemde onnodige sprongen maken.
Dit is 1 van de redenen waarom dergelijke fritzing tekeningen over het algemeen niet erg gewaardeerd worden, terwijl jij er nog zo je best op hebt gedaan er een mooi plaatje van te maken.
Wanneer je je weerstanden dwars plaatst, kun je jezelf een blauw, geel, oranje, turquoise en een rood draadje uitsparen.
En wat zwarte draadjes rechttrekken.
Overigens had je al getest of dat met die fans wel werkt toch ?
Want lang niet alle fans kun je ongestraft voeden met een PWM signaal.
Sommigen hebben een aparte PWM ingang, en anderen hebben wat andere elektronica aan boord.
Die kun je niet voeden met PWM signalen.
(deleted)
en ik mis diodes om de spanningspulsen niet door de fet te laten gaan.
This topic was automatically closed 120 days after the last reply. New replies are no longer allowed.