Advies bewegingssensor (ultra low power)

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een bezoekersteller welke ik op batterijen wil laten werken.
Op dit moment maak ik gebruik van een bare bones arduino i.c.m. een vl53l0x ToF sensor en een nrf24l01 module om data te verzenden.

Om zoveel mogelijk de stroom te besparen maak ik gebruik van de deepsleep modus van de arduino en staat de nrf module in zendmodus waardoor deze zeer weinig stroom verbruikt.
De combinatie verbruikt minder dan 1 mAh in deepsleep mode.

Om de arduino uit de deepsleep te halen en een bezoeker te detecteren blijft de ToF sensor continu aan staan en maakt de sensor d.m.v. een interrupt de arduino wakker. Omdat de ToF sensor continu aanstaat verbruikt deze setup in totaal 12 mAh. Door het hoge stroomverbruik van de ToF sensor moet ik elke 8 á 9 dagen de batterij van 3000 mAh vervangen wat te vaak is. Ik ben opzoek gegaan naar een alternatief en kwam uit op de Grove PIR bewegingssensor met een verbruik van 100uA. Wat betreft stroomverbruik is dit goed alternatief alleen hebben alle PIR sensoren één nadeel en dat is dat deze sensoren een aantal seconden aan blijven staan (ontime) na het detecteren van een persoon. Hierdoor is het gebruik van deze sensor in drukkere ruimtes niet haalbaar.

Mijn vraag aan jullie is of er een betere alternatieven zijn voor de ToF en PIR sensoren. Of dat er een mogelijkheid is om de ontime van een PIR sensor onder een seconde te krijgen.

Alvast bedankt.

Groeten Duuk

Ja een lidar moet aanstaan om iets te zien, een PIR niet echt die kun je af en toe aanspreken en als
er een verandering is in de ontvangen straling dan ga je net zolang door tot het weer kalm is. Dus elke seconde even kijken is een mogelijkheid, maar je kunt ook bij een verandering van de sensor de hele zaak uit de deepsleep halen met een opamp ervoor die de spanning aanzet.
groetjes paul,

Hoi Paul,

Dank voor je reactie.

Uiteindelijk is het de bedoeling d.m.v. een opamp de arduino uit deep sleep te halen. Wat nu alleen het geval is dat de opamp van de PIR relatief lang aan blijft staan. Rond de 2 seconden terwijl die niets detecteert. Dit is behoorlijk lang. Denk je dat er een mogelijkheid is om de "aan tijd" verder te beperken? De pir sensor heeft een potmeter waarmee ik de aan tijd kan instellen. De kortste aan tijd is rond de 2 seconden.

Groeten Duuk

afhankelijk van de sensor zit er een condensator om de tijd te doen, als er een potmeter zit zit er ook nog vaan een weerstand die de minimum tijd regelt.

This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.