Beste forummers,
Kan ik met behulp van arduino een compleet systeem maken dat:
Met behulp van de codepad een slot kan openen (ja, dat kan)
Via een server GUI over eigen netwerk (geen internet) mij kan vertellen welke codes ingevoerd worden en of het slot geopend is (moet blijkbaar kunnen met een Ethernetshield (maar die is discontinued?))
Een aftelklok op een display weer kan geven, en op dat zelfde scherm door mij ingevoerde tekst weer kan geven zodra ik dat wil (geen idee, pcduino?)
Via de serverpagina mee kan laten kijken met een aanwezige camera
Via de serverpagina mee kan laten luisteren met een aanwezige microfoon
Audio aansturen in de ruimte (zijn wel shields voor)
Eigenlijk dus een soort compleet "escape-room" systeem. Is arduino hiervoor geschikt? Ik hoop het...
(zie hieronder mijn orginele openingspost, die wat minder concreet was)
Beste forummers,
Sinds ongeveer een jaar ben ik bezig met Arduino en het daarmee creƫren van leuke puzzels, zoals kistjes met codesloten of klop-sensor en een legpuzzel die aangeeft welke stukken goed en verkeerd liggen. Nu ben ik bezig met een wat groter project, waar iets meer bij komt kijken dan dat. Ik hoop dat arduino hiervoor geschikt is, dat is dan ook mijn vraag.
Het project:
Iemand wordt in een cel geplaatst, met een elektrisch deurslot op de traliedeur. Om deze open te krijgen moeten zij een code invoeren op een codepad. Deze code kunnen ze vinden door een puzzel op te lossen. Echter hebben ze hier beperkt te tijd voor. Op een schermpje moet ik de tijd weer kunnen geven, evenals een tekst die ik zelf in kan voeren. Daarnaast wil ik via een GUI (dus server) kunnen zien wat men invoert en of de deur wel of niet open is. Ook wil ik daarmee eventueel zelf de deur kunnen openen als alles vastloopt. (in geval van nood/stroomuitval gebeurd dit sowieso). Nog een stapje verder, ik wil alles kunnen bekijken via een camera.
Wat ik denk nodig te hebben:
Arduino
Ethernet shield (met een vraagteken, want deze wordt niet meer gemaakt maar lijkt me de enige mogelijke oplossing binnen het eigen netwerk te blijven)
Iets dat de tijd en ingevoerde tekst kan verwerken en naar een beeldscherm kan sturen (pcduino? geen idee)
De componenten (slot, codepad, beeldscherm etc en natuurlijk bekabeling)
Hoe de camera aan te sluiten en te bekijken is me nog een raadsel
Zou iemand met mij mee willen denken in dit geheel? Ik vraag niet om een complete oplossing, maar vraag me al enkele weken af hoe ik dit mini-escape spel aan zou kunnen sturen. Ik wil alles binnen dezelfde omgeving houden, en arduino lijkt mij zeer geschikt wanneer deze met de juiste componenten dit complete plaatje waar zou kunnen maken.
Zit ik juist te denken? Iemand tips, tricks, handige links? Super thanks, folks!
alles kan in de arduino, behalve de camera, dat is goedkoop te doen met een usb of netwerk camera, en hoeft dus helemaal niet via arduino etc. een arduino met een relais en een klein display lijkt mij al voldoende.
je kunt een arduino ook direct via usb commandos geven, maar ook een ethernet verbinding is zeker mogelijk. en de shields zijn zeker niet discontinued hoor.
Ik denk dat dit niet zomaar op 1 arduino kan maar er eerder meedere (hardware componenten) zullen zijn.
Ik zou voor deze eens met een professioneel gaan klappen want dit is wel een groot project dat als het niet goed begeleid/gestart wordt veel doorzettingsvermogen zal vragen om tot een goed einde te komen.
Tja, dit soort projecten vereisen een goede voorbereiding. waarbij de volgende vragen beantwoord moeten worden:
WAT wil ik ( het eisen of "requirements" pakket)
HOE wil ik het laten doen (dus opdelen in subsystemen)(Technisch ontwerp)
WAT heb ik allemaal nodig (hardware/software/kennis)
WELKE koppelingen of raakvlakken zijn er (hardware interfaces en protocollen[wat praat hoe met elkaar])
Als je dit soort info niet goed voorbereid (90% van de hobbyisten hier) ga je stuk lopen tijdens het traject en krijg je "on-the-fly" oplossingen (ook wel "prut" genoemd bij ons Noord Hollanders ).
Jij zit nu al in de oplossingensfeer terwijl je nog niet eens helder hebt uitgewerkt wat je wilt
nicoverduin:
Tja, dit soort projecten vereisen een goede voorbereiding. waarbij de volgende vragen beantwoord moeten worden:
WAT wil ik ( het eisen of "requirements" pakket)
HOE wil ik het laten doen (dus opdelen in subsystemen)(Technisch ontwerp)
WAT heb ik allemaal nodig (hardware/software/kennis)
WELKE koppelingen of raakvlakken zijn er (hardware interfaces en protocollen[wat praat hoe met elkaar])
Als je dit soort info niet goed voorbereid (90% van de hobbyisten hier) ga je stuk lopen tijdens het traject en krijg je "on-the-fly" oplossingen (ook wel "prut" genoemd bij ons Noord Hollanders ).
Jij zit nu al in de oplossingensfeer terwijl je nog niet eens helder hebt uitgewerkt wat je wilt
Deze vragen stellen is exact wat ik hier doe, dacht dat het dan ook aardig helder is wat ik wil.
Maar thanks voor de replies. Zoals ik aangaf ben ik inmiddels bekend met simpelere puzzels die via arduino werken. Dus het sensor en actuator gedeelte heb ik aardig onder de knie gekregen. Ik ben nu aan het klappen met de server om 1 en ander vanaf een afstandje zelf aan te kunnen sturen, en ook dat gaat de goede kant op. Echter zou het mooi zijn als ik ook vanaf arduino een volledig beeldscherm aan kan sturen. Dat dat lastig is, dat is me duidelijk. Daar zijn alternatieven voor, zoals een tweede beeldscherm vanaf de PC hiervoor gebruiken. Maar dat zou dan, net als de camera's, een standalone systeem worden dat niets communiceerd met arduino.
Ik kom met deze vraag omdat arduino mijn vriend is, en ik weinig verdere kennis heb van andere aanstuurmogelijkheden. RaspberriPi bijvoorbeeld, die zou weer handiger zijn in het audiovisuele plaatje, maar weer minder handig in de sensor/actuator geheel (los van het feit dat ik mijn weg in en rond RaspberryPi niet ken).
Ik had gehoopt dat iemand mij in de juiste richting kon schoppen, zodat ik goed voorbereid met een schaalmodel aan de slag kan. Alle antwoorden worden daarom zeer gewaardeerd!
maar je kunt de arduino wel degelijk opdrachten geven voor een pc en andersom.
In dezelfde lijn word processing gebruikt, ziet er hetzelfde uit als de arduino interface, maar werkt op een PC en stuurt beeldschermen aan . je kunt ook via een serail kanaal boodschappen heen en weer sturen.
Omdat het geheugen van arduino vrij klein is, zul je grafisch vooral naar een ander systeem moeten gaan.
Thornberg:
Deze vragen stellen is exact wat ik hier doe, dacht dat het dan ook aardig helder is wat ik wil.
Had je ook door dat de strekking van Nico's verhaal is dat je jezelf die vragen moet stellen, en niet zozeer aan anderen (bijvoorbeeld hier op het forum) ?
Niet alleen de hardware, maar ook het programmeren / coden kun je doen door jezelf de genoemde vraagstukken voor te schotelen.
Die vraagstukken beantwoorden levert soms een directe oplossing op, en soms een of meerdere vervolg vragen.
Dat gaat dan een paar keer zo, en aan het eind zul je alleen nog vragen overhouden die je direct kunt beantwoorden.
Op dat punt is je code al bijna geschreven.
Je moet dan alleen de vragen nog 'even' vertalen naar C++.
Ik ben al een half jaar met dit euvel bezig, en merk dat arduino niet tot nauwelijks gebruikt wordt voor dit soort complete toepassingen. Ik loop vast op het grafische en audiovisuele gedeelte, en ben kennis aan het opdoen mbt communicatieprotocollen. Alleen kan ik nog niet vinden hoe ik alles met elkaar kan laten communiceren, en wat dan eventueel de beste oplossing is om het wel tot een overzichtelijk geheel te laten slagen. Tot nu toe werk ik met een losstaand camerasysteem + losstaande pc voor communicatie + arduino voor de sensoren/actuators. Dat zie ik graag als geheel, tbh een completere automatisering.
Ik waardeer de input, maar vind het een nogal laconieke opmerking om te zeggen dat ik pas na ga denken als ik bezig ben met bouwen. Ik zoek juist de goede richting voordat ik met vanalles ga beginnen.
Maar ik begrijp al dat het te veel gevraagd is op dit forum. Elders word ik inmiddels verwezen naar een aantal nuttige sites om 1 en ander te leren begrijpen wat betreft communicatieprotocollen, dus ik ga voorlopig aan de studie. Tnx so far
Thornberg:
Ik ben al een half jaar met dit euvel bezig, en merk dat arduino niet tot nauwelijks gebruikt wordt voor dit soort complete toepassingen. Ik loop vast op het grafische en audiovisuele gedeelte, en ben kennis aan het opdoen mbt communicatieprotocollen. Alleen kan ik nog niet vinden hoe ik alles met elkaar kan laten communiceren, en wat dan eventueel de beste oplossing is om het wel tot een overzichtelijk geheel te laten slagen. Tot nu toe werk ik met een losstaand camerasysteem + losstaande pc voor communicatie + arduino voor de sensoren/actuators. Dat zie ik graag als geheel, tbh een completere automatisering.
Ik waardeer de input, maar vind het een nogal laconieke opmerking om te zeggen dat ik pas na ga denken als ik bezig ben met bouwen. Ik zoek juist de goede richting voordat ik met vanalles ga beginnen.
Maar ik begrijp al dat het te veel gevraagd is op dit forum. Elders word ik inmiddels verwezen naar een aantal nuttige sites om 1 en ander te leren begrijpen wat betreft communicatieprotocollen, dus ik ga voorlopig aan de studie. Tnx so far
Zodra het uitgebreider wordt zullen de meesten overgaan op een Linux bak. Een Raspberry of andere ARM processor. Varierend van Hoge klasse SD kaart (Raspberry 40 euri) tot Cubietruck achtige (100 euri en daar gaat een harde schijf in). Linux variant erop en je kan draaien. Die apparaten ondersteunen DMA op de peripheral bus waardoor je veeeeeeeel meer tegelijkertijd kan doen. En voor de prijs hoef je het niet te laten. Er is zelfs een beginnende variant van Wiring (wiringPI) waardoor je op arduino stijl je raspberry kan ontwikkelen.
Verder mbt jouw opmerking over "eerst bouwen dan nadenken".. Als je de posts van de afgelopen jaren naloopt kan je niet anders tot de conclusie komen. Telkenmale blijkt dat de tutorials geladen en uitgevoerd zijn en er verder niet bekeken zijn gezien het soort vragen. En als het wel zo was dan dan begrijpen ze het niet en hadden ze hier er vragen over kunnen stellen. Echter ook daar zul je weinig tot geen enkele vraag over vinden. Dat daar "enkelingen" zijn die wel gedegen iets uitgezocht hebben past helaas niet in het verwachtingspatroon.
Jouw vraagstelling in je eerste post is nog veel te vaag. Dus geef ik je wat tips over hoe je het kan oplossen. Mas doet het nog eens dunnetjes over. Jouw reactie was voldoende voor mij om aan te geven dat je het beter weet. Ook prima. Dat recht heb je. En als je op een ander forum beter tot zaken kan komen moet je dat vooral doen. Er zijn hier tenslotte meerderen die zelfs binnen dit forum op verschillende locaties dezelfde vraag stellen om hem ook nog eens op het NL arduino forum te plaatsen. So be it.
En communicatie protocollen bestuderen kan nooit geen kwaad. UML ook niet.... Als was het alleen maar om je te helpen om wat grotere systemen goed te ontwikkelen en zelf ook te begrijpen.
Een UNO en dergelijke hebben gewoon te weinig geheugen om audiovisueel te doen, en je oplossing met losse systemen ishelemaal nog niet zo gek hoor, je krijgt anders toch dat de uno op zijn tenen moet lopen.
Vooral grafisch vraagt om speciale dingen, dat blijkt ook wel omdat een grafische kaart vaak duurder is dan het moederbord.