Ik heb een vraagje: Na verschillende inscrutables te hebben gelezen over het uploaden van een nieuwe bootloader, blijf ik met een vraag / probleem zitten, namelijk:
Is het mogelijk om de nieuwe bootloader te plaatsen op een arduino welke de "Old version" geïnstalleerd heeft?
Ik heb namelijk een arduino nano clone met de "old bootloader" ,maar wil deze graag voorzien van de nieuwe bootloader.
Als ik probeer om de nieuwe bootloader te uploaden krijg ik steeds de melding: avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0x49
Dit moet goed te doen zijn hoor.
Ik heb geen idee wat je bedoelt met "Old version", maar dat mag niet zo veel uitmaken.
Instructables is een zeer slechte bron van informatie, om verschillende redenen.
Het feit dat je nu hier moet komen vragen is de bevestiging daarvan.
Ik zal nooit die site aanraden en alleen raadplegen als er hier vragen komen met links naar die site (om te zien wat daar allemaal weer mis gaat).
Zelf heb ik al 2 keer een Arduino kunnen reanimeren waar door een of andere fout tijdens het uploaden van de sketch de bootloader beschadigd was.
Dat heb ik gedaan middels de Arduino as ISP, die je kunt kiezen als programmer in de Arduino IDE.
Dit onderwerp is op dit forum al vaak besproken, dus zal het best regelmatig problemen opleveren.
Maar daardoor is er dus ook veel informatie beschikbaar.
Om jou wat gerichter te kunnen helpen, is het wel zaak dat je ons vertelt wat je allemaal al gedaan hebt.
Zo precies mogelijk graag.
Geef daarbij ook aan welke Arduino variant(en) je gebruikt, en of dat originele Arduinos zijn, of clones.
Dit niet omdat clones niet ondersteund zouden worden, maar wel omdat er dan gekeken kan worden waarin die boards verschillen met de originele.
Verder dient de bootloader wel passend te zijn voor de chip op je Arduino.
Verschillende chips hebben ook verschillende bootloaders.
Maar eerst maar eens vertellen wat je hebt (boards en chips), en wat je precies wil programmeren (dus welke bootloader).