Ik ga al tijdje mee met Arduino en electronica.
Toch zit ik nu met een probleempje.
Ik heb een dim stroom die ik wil gebruiken voor een relai.
Dim voltage is van 0 tot 12 volt.
Hij dimt met de min draait en niet met de plus.
Nu zit ik aardig te Googlen, maar tot nu toe geen resultaat.
Misschien dat ik hier verder kom.
Duidelijk ja, beetje meer informatie is inderdaad wel handig.
De relai gaat een stroom schakelen die niet kan dimmen.
Dus zeg maar, een aparte stroom.
Alleen zijn relais niet geschikt voor dim stroom.
Ik zoek een manier, om dat wel voor elkaar te krijgen.
Wanneer je duidelijker vertelt wat de bedoeling is, kan er mogelijk een passend antwoord gegeven worden.
Op dit moment kan er alleen maar gegokt worden wat je wil en daar dan een antwoord op bedacht, maar dat zal je waarschijnlijk geen meter verder helpen.
Dus: welk relais gebruik je (wat staat daar op geschreven ?)
Hoe moet de dimmer je relais gaan aansturen, vanaf een bepaald dim niveau of zo ?
Zit er aan dit dim signaal nog iets anders aangesloten dan het relais dat je wil bedienen ?
Dat er met de "min draad" gedimd wordt, is goed om te weten maar zal verder geen probleem zijn.
Als laatste de vraag of dit wat met Arduino te maken heeft, en dan hoe.
Niet omdat het anders niet beantwoord kan of zal worden, maar wel goed om rekening mee te houden.
Bedankt voor uw reactie MAS3.
Ik gebruik nog geen relai, omdat ik de juiste relai of schakelaar nog zoek.
Relai is wel de beste optie om een plus stroom te schakelen.
De bedoeling is, dat hij vanaf 1 volt en tot 1 volt schakeld.
Op de dim straat, zit een 12 volt lamp.
Die gaat van 100% naar 0% dimmen.
Dat hij dat doet met de min, word wel vaker gedaan.
Vanaf 1 volt en tot 1 volt leest voor mij zeer onwaarschijnlijk, want dan is er 0% waarin het relais geschakeld zou worden.
Dus ik vermoed dat je iets anders bedoelt dan wat ik hierboven lees.
Kun je precies vertellen wanneer het relais moet inschakelen, en wanneer weer uit ?
[edit]
Ik heb je berichtje nog een paar keer gelezen, en denk dat het de bedoeling is dat het relais ingeschakeld moet worden als de gemeten spanning boven de 1 volt komt, en weer uit moet gaan wanneer het lager dan die 1 volt wordt, klopt dat ?
[/edit]
Ja, dat klopt.
Hij moet mee schakelen met het licht wat aangaat.
Mijn excuses, het uitleggen is voor mij soms best lastig om zo goed mogelijk hier te plaatsen.
Excuses zijn niet nodig, daarom vragen we er nog een keer extra naar.
Natuurlijk komen er nog meer vragen.
Je vertelt dat er een lamp van 12 volt is die gedimd wordt.
Ben je beperkt in waar je iets kunt aansluiten om je meting te doen ?
En hoe wil je de meting uiteindelijk doen, is dat waar de Arduino dan komt kijken ?
Want dat kan, maar hoeft niet per se zo gedaan te worden.
Meten moet je altijd doen met 2 punten: 1 vast punt (meestal de GND of nul volt), en 1 variabel punt.
Zou je dat anders doen, dan gaan er fouten ontstaan die je niet wil hebben.
Om dit te maken, heb je zeker meer nodig dan een relais en de vraag wordt dan wat je wil.
Maar eerst even de eerste 2 vragen die hierboven staan beantwoorden aub.
Het hoeft niet zo nodig met een Arduino boardje ofzo.
Ik ben beperkt om iets aan te sluiten op de draait van het lampje ja.
Er staat één constante plus op, en de nul word gebruikt voor het dimmen.
Volgens mij is er wel een manier, om de relai wat langer van het stroompje te voorzien zo dat deze niet klappert door te weinig stroom.
Ik zal ook eens kijken, hoelang het precies duurt voor lamp uit is (0%).
Wil je weten of de lamp echt brandt, of wil je weten of de lamp aangestuurd wordt ?
In het eerste geval moet je iets anders doen dan in het tweede geval.
Ik ga er van uit dat je bij beide kanten (de plus en de min kant) van de lamp kunt om er iets mee te doen.
Maar ook als dat niet zo is, kun je hier nog steeds wat mee.
Als je hier een antwoord op geeft, kan ik een idee jouw kant op sturen.
Als je een aan/uit schakelend relais wilt sturen met een analoog signaal heb je een zekere afstand nodig tussen het punt waar het relais aan gaat en waar het weer uit gaat. Anders gaat je relais klapperen (en dat is slecht voor het relais).
Je zou kunnen kiezen voor aan bij 1V en uit bij 0.9V.
Dit zou je kunnen organiseren met een opamp met positieve feedback. Maar een transistorschakeling is wellicht ook een optie.
Dat neem ik zeker even mee.
Dat hij bij 1 volt aan gaat en 0.9 volt uit, is precies wat ik zoek.
Klinkt ook een beetje als de PC817 Optocoupler doet.
Alleen de signalen zijn dan tussen de 3 volt en 5 volt.
Alleen, zo werkt jouw dimmer niet.
Die dimmer regelt met zeer grote waarschijnlijkheid niet de spanning (die je wel zult meten), maar de stroom.
De gemeten spanning is een functie van de geregelde stroom, en waarschijnlijk pulserend.
Een opto coupler als de PC817, zal daarmee ook pulseren.
Het voordeel van deze oplossing is dat je aan de uitgang van de opto, niet aan de gemeten spanning meer zit, maar ik weet niet of dat een noodzaak is.
Wanneer je het signaal aan beide zijdes van de lamp oppikt, dan heb je dus 12 volt (nominaal) aan de ene kant, en een geregelde / gedimde nul volt aan de andere kant.
Zo kun je meten hoe de lamp(en) aangestuurd worden.
Door deze meting eerst door een diode te laten gaan, dan door een condensator en weerstand (deze laatste 2 in parallel), meet je wel weer een spanning.
Deze spanning kun je dan gebruiken om te bepalen of je je relais zal gaan aansturen.
Een "gewone" transistor heeft een spanning nodig van 0,7 volt, voor deze zal gaan geleiden (het is afhankelijk van de transistor en een begrenzingsweerstand hoe hard die zal gaan geleiden).
Die transistor kan daarmee jouw relais sturen, weer afhankelijk van het relais en de transistor zelf.
Door een extra weerstand (dit kan ook een potmetertje zijn) toe te voegen, kun je bepalen vanaf welk punt er dan geschakeld wordt, je zorgt daarmee dat de 0,7 volt aan de transistor gezien wordt als aan de uitgang van het bovengenoemde die waarde wordt bereikt.
Houd er rekening mee dat de diode ook 0,7 volt "verlies" oplevert, waardoor je nog maar ongeveer een extra 0,3 volt hoeft te meten.