Hallo, ik wil even checken bij mensen die er wel verstand van hebben dat ik op deze manier mijn Arduino met relais kaarten en inputs correct aansluit.
Vaste externe voeding 12vdc op Arduino en op kaarten en de inputs werken met een 5volt externe voeding.
Je bericht is verhuisd naar een geschiktere forum categorie @rdevlak.
Neem in de toekomst a.u.b. wat tijd om de meest geschikte (forum categorie) te kiezen voor je onderwerp. Er is een "About the _____ category" onderwerp aan de top van iedere categorie die het doel van die categorie aangeeft.
Dit is een belangrijk onderdeel van het verantwoordelijk gebruik van het forum zoals is uitgelegd in de Nederlandse gids "Hoe haal je het meeste uit het forum" en in de uitgebreidere Engelse gids "How to get the best out of this forum". Deze gidsen bevatten ook een weelde aan andere informatie, lees het a.u.b.
Bij voorbaat dank voor je medewerking.
Als 5Vdc+ en 5Vdc- een externe 5V voeding zijn hoef je de 12V niet op de Arduino aan te sluiten. Dan voed je de Arduino direct met 5V.
Of je gebruikt de 12V voor de Arduino en dan heb je de 5V daar niet voor nodig.
Waarschuwing:
Het is niet verstandig om een externe 5V voeding aan te sluiten op de 5V (en GND) pin van de Mega en op hetzelfde moment ook 5V van de USB te gebruiken; dit kan je je PC kosten.
Wat bedoel je daarmee? De push button? Daar heb je geen externe 5V voeding voor nodig. Tenzij je er een paar duizend hebt aangesloten.
Waarom het gebruik van pull-down weerstanden?
Hoi Sterretje, ik lees veel verschillende verhalen over het gebruik van welke spanning.
Ik gebruik een 5 volt externe voeding voor
de inputs die ik ga gebruiken, in totaal 20 stuks, van spanning te voorzien. Denk hierbij aan drukknoppen en eindschakelaars.
Ik heb in de besturing die ik aan het bouwen ben ook de beschikking over 12VDC. Als ik de Arduino hier beter mee kan voeden doe ik dat.
Dan de knoppen extern met 5volt en de arduino zelf alleen met 12volt ???
De inputs van de Arduino mag ik toch met 5volt extern voeden om deze te schakelen ?
Kan de 5 volt extern dan beter aan sluiten op de Vin en GND, ik dacht dat dat minimaal 7 tot 12vdc moest zijn.
"Pull downweerstand gebruik ik bij iedere input om een stabiel laag (LOW) signaal te garanderen wanneer de schakelaar open is, waardoor een zwevende staat wordt voorkomen. De weerstand verbindt de ingangspin met de ground (GND)."
overigens heb ik een keer een proef opstelling gehad waarbij ik meerdere relais wilde aansturen met de door de arduino gegenereerde 5volt en toen kreeg ik hele rare dingen. Na het gebruik maken van een externe voeding was dit voorbij.
Dat is 0.5 mA (5V / 10 k) per schakelaar dus 10 mA totaal. The Mega's 5V uitgang kan dat makkelijk leveren ongeacht de bron die de 5V levert (USB of Vin).
Ja
Nee; het moet inderdaad minimaal 7V zijn.
Relais trekken veel stroom. Als je Mega via USB gevoed wordt heb je ongeveer 300 - 350 mA tot je beschikking. Als de Mega met 12V op de Vin (of barrel) gevoed wordt zal de spanningsregelaar op de Mega het verschil in spanning (12V - 5V) vermenigvuldigt met de benodigde stroom omzetten in warmte. Aangezien die spanningsregelaar geen koellichaam heeft kan deze oververhit raken en uitschakelen.
Heb je een link naar het relais board dat je wilt gebruiken?
en voor de inputs, zou jij dan geen pull down weerstanden gebruiken ??
Blokcitaat[quote="rdevlak, post:6, topic:1404657"]
"Pull downweerstand gebruik ik bij iedere input om een stabiel laag (LOW) signaal te garanderen wanneer de schakelaar open is, waardoor een zwevende staat wordt voorkomen. De weerstand verbindt de ingangspin met de ground (GND)."
[/quote]
Dat is zeer onwaarschijnlijk.
Een negatieve voeding is niet nodig voor dit soort dingen, en het is ook niet wat daar aangeduid staat, al is de verwarring erg voorspelbaar.
Wat er wel zou kunnen staan (maar dan is dat nog steeds niet de juiste manier van noteren), is dat dat de min kant van je 5 volt voeding zou moeten zijn.
De min kant van een 5 volt voeding, is nul volt.
Want als je een plus 5 volt en een min 5 volt hebt, dan is het totaal dus 10 volt.
Verder staat daar het woord output bij, dat is dan een uitgang die je relaiskaart biedt en niet een ingang waar jij ook nog 5 volt op zou moeten zetten.
Het zwarte blokje rechts boven op de kaart, net naast de 3 ronde onderdelen, is een voedingsregelaar.
Die maakt de spanningen die je relaiskaart in werkelijkheid heeft, uit de 12 volt die je op het blauwe kroonsteentje aansluit.
De 16 kleine zwarte blokjes op die kaart zijn zeer waarschijnlijk optocouplers, en die bedien je met de 16 pinnen waar je je Arduino op kunt aansluiten.
Daarom moet je wel een verbinding maken tussen de "output DC5V-" en de GND, anders gaan die optocouplers niet werken.
De "output DC5V+" zou ik niet op je Arduino aansluiten.
Ik zie dat je er nog een tekening aan hebt toegevoegd, waar je dit relaiskaartje lijkt te gebruiken als voeding voor je gehele project, en waar je dus een 12 volt voeding op je Arduino wil aansluiten, plus een 5 volt voeding.
sterretje gaf al aan dat dat geen goed idee is, dus de + 5volt zou ik ook weer niet naar je Arduino brengen.
Je kunt er wel je schakelaars mee voeden en een externe pull down weerstand gebruiken, maar daarmee maak je je schakeling ingewikkelder en duurder dan nodig.
Ik zou die weerstanden dus weglaten en de interne PULL_UP weerstanden van je Arduino activeren.
Die heb je al betaald en ze nemen nul extra ruimte in beslag.
Wel moet je dat dus activeren en je moet in je sketch de logica omdraaien.
Maar dat is een kleinigheidje.
Die foto verraadt het merk van het boardje: Sainsmart.
Dan is het eenvoudig om uitgebreide informatie te vinden op de betreffende site (klik !).
Daar zijn downloads te vinden, waarin onder andere een (soort van) schema van het ding staat.
Om dit goed te begrijpen, moet je wel een schema correct kunnen lezen.
Uit dat schema wordt niet helemaal duidelijk of je inderdaad de 5 volt en de GND (== 0 volt) uit je Arduino moet aansluiten.
Dat zou je nodig hebben voor de optocouplers waarvan de ingangen via weerstanden aan 5 volt hangen.
De andere kant van die optocoupler ingang (dat is gewoon een LED) hangt dan aan de betreffende pin waar je 'm mee aanstuurt.
Dat aansturen doe je door met je Arduino een LOW te schrijven naar die uitgang, vandaar het bijschrift "low level input".
Ik heb geen idee hoe je dat kunt doen met je ladder, maar ga er van uit dat dat gewoon mogelijk is.
Een optocoupler zorgt er voor dat de ingang en Arduino kant, niet elektrisch gekoppeld zijn met de 12 volt of de relais schakel niveaus.
Daarmee voorkom je grote problemen door schakelpieken, en zo te zien heb je daar al ervaring mee:
.
Maar dat werkt alleen correct wanneer je er ook voor zorgt dat de 5 volt en de GND aan de 2 zijdes van de optocouplers ook niet aan elkaar gekoppeld zijn.
Wanneer dit niet gescheiden is, slaan de optocouplers helemaal nergens op.
En in het schema wordt geen verschil gemaakt tussen deze 2 GND's en 5V.
Daarmee moet je er van uitgaan dat deze ook niet gescheiden zijn, en is dit boardje leuk bedacht, maar net niet zo goed als het zou kunnen zijn.
Ik heb vergelijkbare boardjes gezien waar je deze koppeling kunt maken of verbreken met jumpers, en in de commentaren die bij het boardje staan wordt daar ook over gesproken, maar op de foto's en in het schema staan deze nergens.
Omdat ik nu toch commentaar op dat boardje aan het spuien ben: ik ben er niet van overtuigd dat het boardje veilig genoeg is om er 230 VAC mee te schakelen.
Helaas niet met deze kaart. Dat werkt alleen met kaarten tot 8 relays.
16-kanaal kaarten hebben een ontwerp fout (geen JD-VCC jumper).
Opto isolatie is niet mogelijk met deze kaart.
Leo..
Ik ga er vanmiddag gewoon een spanning op zetten en kijken hoe hij schakelt.
Zouden de pulldown weerstanden zoals ik ze getekend heb kwaad kunnen ?