Net nog even gemeten wat de stroom doet met motor twee?
Als ik aanneem dat de grijze nul is dan meet ik 170V met een van de twee rode. Draait hij de andere kant op dan 180v. Voltage wisselt als je aan de potmeter draait. Lijkt me logisch want het toerental wijzicht zich. Wat ik niet snap is dat je hetzelfde meet over de twee rode draden?
Dat met de twee rode draden had ik al verteld: wanneer je een wisselspanning op de ene draad zet, komt er op de andere rode draad, door de condensator heen ook die wisselspanning.
Alleen is die spanning in de fase vertraagd, en dat is iets wat de multimeter niet kan meten.
Jouw metingen kloppen dus, het apparaat zet altijd maar op 1 van de rode draden een spanning, maar via de condensator komt er dan ook spanning op de andere rode draad, tot aan het contact van de andere schakelaar/microswitch/relais.
Dat kan verder geen kwaad, dus mag je dat vergeten.
Alleen moet je er voor zorgen dat er altijd maar 1 schakelaar aan kan staan, anders gaat het fout (maar ik weet ook niet hoe).
Dit betekent dus dat je inderdaad met 2 relais een motor linksom of rechtsom kunt laten draaien.
Het relais krijgt de fase aan de NO, en het COM signaal krijgt dan 1 van de rode draden.
Dit doe je ook met het 2e relais, maar dan dus met de andere rode draad.
Je schakelt de motor dan dus in met dat relais of met het andere relais, en je hoeft dan dus ook niet 1 relais voor het inschakelen van de motor en het andere om de richting te bepalen.
Je moet natuurlijk ook het gehele apparaat inschakelen en de andere motor ook nog.
De relaisboardjes die je hebt gevonden zijn OK en die hebben common GND dus worden actief als je er dan 5 volt op zet.
de twee richtingen komen door de condensator die dus de stroom een beetje vertraagd aan een kant van de winding en als je de andere draad gebruikt draait de motor de andere kant op, om te zorgen dat je de relais goed schakelt zet je de NC contact op de C van het andere relais.
Gewoon 1 relais met NC en NO contact. Net zoals de switch het doet. De com is dan de ene fase van het net. De andere fase gaat naar de weerstand. Dan kan er nooit een probleem zijn in de richting. Een ander relais heeft alleen een NO contact nodig maar die 2 relais kom je niet onderuit.
@ringomic : je gaat een DIN rail monteren, denk er dan eens aan om een MeanWell DIN rail voeding te plaatsen. Bijvoorbeeld MDR-10-5.
Volgens mij is dat ook de veilige manier om L en R te schakelen. Kan nooit fout gaan en in de huidige setting gebeurt het ook zo.
Had al een dinrail voeding in gedachte.
@buckfast_beekeeper: wat is jou voorkeur spanning? 12 of 5 volt?
De voeding in de link is 5v. Had zelf een HDR-15 gezien maar dat is lood om oud ijzer.
De diepte van de MDR is met 10cm te groot.
Kan max 70mm kwijt incl din rail. Hoogte is 100mm kan net.
Deze microswitch:
Ik zou 5V gebruiken. Dan heb je ook geen omzetting naar 5V meer nodig. Je kan de arduino dan ook aansluiten via de USB aansluiting met dit soort kabeltjes. Wel kijken dat er de juiste stekker aan staat voor het door je gebruikte bordje.
HDR15 is een bruikbaar alternatief. Mocht die nog te groot zijn kan je op de normale voedingen overstappen.
Ok, mooi. Ga ik die ook bestellen. Wordt wel een MDR, zie dat de kap aan de achterzijde uitsteekt:) moet precies passen.
De 5 volt kan rechtstreeks op de Din shell welke ik heb voor de Arduino.
Weerstanden in veel waardes heb ik wel. Die zal ik bij de schakelaars nodig hebben verwacht ik.
Dan ga ik de microswitches en voeding ook bestellen.
Voor de schakelaars heb je geen weerstanden nodig. Je kan de interne pull-up weerstanden gebruiken. Je schakelaars, indien nodig, schakelen dan naar GND en dan werkt het met een minimaal aantal onderdelen.
Denk je dat het handig is om je een opsomming van de onderdelen te geven?
Om te voorkomen dat we langs elkaar heen werken?
Ondertussen heb ik op de micro schakelaars de spullen in huis. Schakelaars staan in nalevering bij Conrad maar zullen er eerdaags zijn.
Mag ik vragen naar jou vorderingen?
Nog wel zoekende naar iemand die hier het programma voor wilt schrijven. Hoeft niet gratis:)
This topic was automatically closed 180 days after the last reply. New replies are no longer allowed.