Help, Schoonmaak machine automatiseren

Ik heb een oude schoonmaakmachine welke ik zou willen laten werken met een Arduino.
Korte uitleg, ik druk op een knop en motor 1 draait en een korf gaan in een pot met vloeistof. Op het onderste punt wordt een schakelaar bedient die motor 1 uitschakelt. Motor 2 die de korf laat ronddraaien gaat aan. Er loopt een uurwerk die na 7 minuten een schakelaar bedient die motor 1 weer laat lopen. De korf gaat omhoog, boven wordt de motor weer gestopt door een schakelaar. Motor twee blijft hierbij nog lopen. Na twee minuten gaat motor 2 uit en motor 1 aan. De korf gaat naar de tweede vloeistof, onderaan stopt motor 1 en start motor 2 weer. Dit gebeurt vier keer. Bij de 3e keer wordt er nog een verwarmings element aangezet. Deze gaat uit als de 4e cyclus is beëindigt.
Nu ben ik niet bedreven met een Arduino en het maken van een sketch.
Ik heb al wel begrepen dat het schakelen van de motoren door relais moet gebeuren en deze zijn door een optocoupler gescheiden van de arduino.

Allemaal geen onoverkomelijke zaken. Toch graag wat verduidelijking.

Type motoren en type schakelaars. Een schema zou al veel betekenen.

Verwarming? Type en vermogen? Altijd aan of bepaalde temperatuur eisen?

Hoe kom je met motor 1 in vloeistof 2? Een afbeelding van de opstelling kan ook wat duidelijk maken. Waarom blijft motor 2 nog 2 minuten lopen nadat motor 1 al is gestopt?

2 motoren, 2 eindschakelaars en een verwarming zijn gemakkelijk aan te sturen. De rest is wat timers laten lopen.

Weet jij of ik ook een filmpje kan uploaden?

maak eens een stroomschema van alles wat er moet gebeuren en lekker maken beginnen en nee filmpje gaat niet maar wel een link naar youtube.

Er zitten twee ac motoren in.
De schakelaars zijn micro switches.
Verwarming is 230 V en iets van 50W maar hoeft alleen aan en als de tijd verstreken is uit.
De schoonmaak machine is voor gedemonteerde uurwerken en kent 4 posities. 1 De reinigings vloeistof, 20 min draaien, daarna naar boven en 2 min centrifugeren. Er zit een grote draadgewonden potmeter 100W voor de 2e motor die de korf laat draaien. Als deze in de vloeistof zit (weerstand) draait hij langzaam en middels een schakelaar L en R om. Uit de vloeistof draait hij snel (ca1300 toeren) in een richting.
Hierna draait de hoofdmotor de carrousel een positie verder, korf zakt en volgt het zelfde proces van draaien alleen nu in spoel vloeistof. 3 min en dan weer centrifugeren.
Idem voor pot 3. In deze positie wordt het verwarmings element van pos 4 ingeschakeld. Voorverwarmen.
Positie 4 is gelijk aan 3 maar is alleen een rechte buis met een verwarmings element er in. Hier draait de pot 5 min.
Hierna draait de carousel naar zijn begin positie en schakelt uit met de korf boven om deze uit te nemen.
Ik heb in het stroom schema ook ultrasoon staan. Zit er aan te denken om in de eerste pot met schoonmaakvloeistof een ultrasoon element op te nemen.

Ik heb al eens met een Logo van Siemens lopen stoeien, en heb ik nieuw liggen, maar kreeg het toen niet voor elkaar om bij de neergaande beweging om de schakelaar 4 heen te werken (centrifugeren) deze moet bij de neergaande beweging genegeerd worden en naar boven op 2/3 stoppen om te centrifugeren.

Foto bovenzijde:
1= twee schakelaars die de korf motor inschakelt en Links en rechtsom laat draaien
2= Deze laat de hoofd motor bovenaan stoppen.
3= Laagste punt van de korf in de vloeistof
4= 2/3 hoogte waar de korf centrifugeert .
5= mechanische timer
6= draad weerstand

Foto met 1 start en stop positie
Foto met 2 Centrifugeren
Foto met 3 spoelen
Foto met stroom schema
Foto met machinekamer:)






Sorry voor de bijkomende vragen ik probeer mij een zo goed mogelijk beeld te vormen.

De eindschakelaars, zijn die nu op 230V AC aangesloten? De motor schakelaars zijn die enkelpolig of dubbelpolig uitgevoerd?

Wat is het vermogen van de motoren?

Hoe wordt er tussen traag en snel draaien geschakeld?

Hoe wordt links/rechts gekozen? Automatisch of via schakelaar. Automatisch kan dan nog x tijd links + x tijd rechts.

Je hebt 2 motoren op/af en links/rechts. Hoe wordt de verplaatsing naar het volgende potje gedaan?

Eerst het hardware matige deel.
Zorg voor een goede 5V voeding. Bijvoorbeeld 1 van MeanWell. Betaalbaar en goede kwaliteit.
1 schakelaar voor inschakelen, 1 voor uitschakelen. Eventueel noodstop.

De eindschakelaars zou ik ombouwen naar 5V.

Naar mijn gevoel 4 relais voor beweging. 1 voor neer, 1 voor omhoog, 1 voor linksom en 1 voor rechtsom. Liefst dubbelpolig wissel (DPDT) 5V. Zo kan je ook elektrisch voorkomen dat links en rechts of omhoog en omlaag gelijktijdig worden ingeschakeld. Een programmeerfout hoeft dan geen probleem te zijn. Dit op voorwaarde dat de huidige schakelaars enkelpolig zijn.
1 relais voor schakelen tussen traag (met weerstand) of snel (zonder weerstand).
1 relais voor verwarming.

Software in flow:
Bij start controleren of het toestel in zijn start positie staat. Indien niet naar startpositie brengen.
Motor starten omlaag tot schakelaar wordt bereikt.
Motor uit.
Korf traag laten draaien (standaard dus snelheidsrelais uit).
Na x tijd korf uit.
Omhoog tot midden sensor.
Korf laten draaien snel (relais aangetrokken weerstand overbrugt).
Korf stoppen.
Omhoog tot eindcontact.
Volgende stappen op gelijkaardige wijze.

Hallo,

De eindschakelaars zijn allemaal 230. Er zit geen transformator in.
Vermogen van de motoren weet ik zo niet, schatting 250 voor degene die boven op ligt. Degene waar de korf aan zit schat ik op 150w.
Het schakelen tussen snel en langzaam is geregeld door een 100w draadgewonden potmeter. Door deze extra weerstand wordt de motor minder sterk. In de vloeistof heeft hij weerstand en draait langzaam. In lucht (centrifugeren) dus snel.
Het L en R wordt gedaan door een microswitch die op de as van de timer zit. Volgens mij is deze enkelpolig maa4 zie dan even niet hoe hij dan om gaat. Zou dubbelpolig verwachten.
Bijgaand foto met rode pijl dit rad wordt per cyclus een maal rond gedraaid. Je ziet een kruis, deze valt in een uitsparing en daarmee wordt de carousel 90 graden gedraaid. Op hetzelfde tandwiel zit ook een trekstang, blauwe pijl, deze trekt de 2e motor met korf naar boven.
Er zit nu een hoofdschakelaar op en een start schakelaar.
Ik heb ook een uno en een print met 4 relais. Deze zijn voorzien van optocouplers.
Volgens mij is het schema zelfs nog simpeler dan je nu schetst doordat motor 1 alle verplaatsingen doet.


Nog even voor jou beeldvorming waarom ik deze ombouw wil doen. Deze machine is best al wel oud. In die periode werden er schoonmaakmiddelen gebruikt die met een paar minuten een uurwerk schoon maken. Ook waren deze erg vluchtig en met de tijden die je kunt gebruiken op de schoonmaak machine werkte dit goed. Tegenwoordig kun je de vloeistoffen bijna drinken en moet je langer wassen en drogen. Doe dat nu met een kookwekker. Na 7 minuten even opstaan en de timer weer op 9 min zetten en dat drie keer. Ook voor het centrifugeren heb ik een beugeltje welke de timer stopt om langer te draaien. Na twee min opstaan en de machine een stap verder zetten.

Op je eerste foto zijn aan de linkerkant 2 elco's te zien.
Het zijn aluminium bekers afgedekt met kunststof en 2 aansluitingen, met elk 2 witte draden er aan.
Deze elco's worden gebruikt om de motor te laten starten, voor elke motor 1 elco.
Jouw motoren hebben elk 3 aansluitdraden (maar die kan ik niet zien).
De laatste draad is de nul draad.
De eerste draad is de fase draad, en de tweede is de vertraagde fase draad.
De elco vertraagt de fase wanneer je de fase die naar de motor gaat, ook naar de elco laat gaan en de dan uitgaande draad naar de 2e aansluiting van de motor te brengen.
Door die vertraagde fase kan de motor gaan draaien, zou die er niet in zitten moest je de motor op een andere manier aan het draaien zien te krijgen (met de hand alvast gaan draaien of zo).
Wanneer je nu de fase en de vertraagde fase omdraait, dan gaat de motor de andere kant op lopen.
Dit is dus iets dat je met een dubbelpolig relais kunt realiseren, en daarmee ook kunt automatiseren met je Arduino.

De draadgewonden potmeter is een heel inefficiënte manier om de snelheid te regelen (het niet te gebruiken vermogen wordt omgezet in warmte en is daarmee niet meer beschikbaar voor de motor), dit kan een stuk beter.
Je zou eens kunnen opzoeken hoe een dimmer die een inductieve belasting aan kan werkt.
Voor mij is het nu even te laat op de dag om dat voor jou te gaan uitzoeken.

Het is heel belangrijk dat je alles opschrijft wat er moet gebeuren, ik denk dat buckfast_beekeeper er daarom ook naar vraagt.
Wat ik zou doen is op "papier" zetten wat jouw machine allemaal doet.
Daar ben je inmiddels ook al mee begonnen.
Je krijgt dan een soort van stappenplan.
Wanneer je dat stappenplan steeds verder gaat raffineren door elke stap weer in kleinere stapjes op te breken, krijg je uiteindelijk al bijna de code die je voor je Arduino moet gaan schrijven.
Je zult zien dat je je stappen nog heel veel verder kunt raffineren dan je tot nog toe gedaan hebt.
Doordat je dat opbreken in kleinere stappen een paar keer moet herhalen ga je er ook steeds verder en dieper over nadenken en kom je vanzelf achter dingen die iets ingewikkelder liggen dan je tot nog toe dacht, en dingen die misschien wel veel eenvoudiger blijken.

Voor de duidelijkheid: je hebt meer en andere relais nodig dan het printje dat je nu al hebt.

Ik zou daar niet te veel problemen rond maken. Het heeft jaren goed gewerkt. Kosten baten zal er ook geen gigantische winst te scoren zijn. Het draaien duurt geen uren. De motoren zijn niet gigantisch. Zo weinig mogelijk ingrijpen in een goed werkend iets.

Daar zou het typenummer van de schakelaars behulpzaam kunnen zijn. Waarschijnlijk dienen die schakelaars ook verwijderd als ze conflicteren met de aangebrachte relais.

Deze potmeter zou ik ook laten zitten. Werkt uitstekend en de energie besparing zal miniem zijn. Motor 2 is wel met drie draden aangesloten.
Motor 1 heeft 4 draden waarvan er twee samen komen. Deze laatste draait maar een kant op.
Beide motoren zijn dan inductie motoren. Er is verder geen typeplaatje aanwezig. Op eentje staal 220v 50hz
Ik denk dat ik gezien de leeftijd van de micro switches deze vervang voor nieuwe. Er zitten er 5 in en volgens mij kunnen de twee bij de timer komen te vervallen.
De andere drie zijn nodig als, 1 start en stop positie, onderste dode punt en zeg halverwege om te centrifugeren.
Ik verwacht dat de motoren 1 en 2 met ieder een relais geschakeld gaan worden. Het L en R schakelen van motor 2 zal ook met een relais gebeuren, denk ik? 3 in totaal dus.
Volgens mij 3 ingangen voor de microswitches om de positie te bepalen. En ik denk eentje voor het start signaal als drukknop?
Het verwarmingselement wordt beneden in de carousel ingeschakeld door het draaien hiervan. Zitten sleepcontacten in. Hier hoeft dan geen relais voor gebruikt te worden.

Vraagje aan mas3, wat voor relais stel je voor?

Foto 1met de paars, groen en gele draad voor motor 2
Foto 2met aansluiting motor 1
Foto3 met de 3 schakelaars welke boven, half en onder aangeven van motor 2
Foto 4 aansluiting welke ik in een later stadium wil gebruiken om een ultrasoon mee aan te sluiten voor de eerste pot.



Foto 1: bedrading motor 2 zoals ik het begrijp. Je hebt 5 draden.

Links van boven naar onder.

  1. Grijs 1 fase 230V AC voeding.
  2. Wit 2de fase 230V AC voeding.
  3. Mauve + wit condensator 1 fase van de motor.
  4. Groen + wit condensator 2de fase van de motor.
  5. Geel 3de fase van de motor.

Rechts van boven naar onder.

  1. Wit bestemming? Zie ik het goed dat die naar de ene aansluiting van de weerstand gaat?
  2. Geel bestemming? Volgens mij gaat die naar de switch die links/rechts bepaald. Microswitch met wisselcontact?
  3. Rood? Volgens mij een eerste retour van de richting schakelaar. Naargelang de spanning op 3 of 4 komt zal de richting wijzigen. Kan dit geverifieerd worden?
  4. Rood? Analoog aan 3 maar dan voor de andere richting.
  5. Wit afkomstig van de snelheidsbepalende weerstand.

Je uitleg van foto 1 klopt.
De twee bovenste is de spanning die naar het verwarmingselement onder in de carousel gaat. De grijze en witte.

Over welke foto gaat het tweede blok?

Zelfde foto alleen opgedeeld naar linkse draden en rechtse draden.

De witte gaat van de gele naar de potmeter.
De rest zal ik morgen uitzoeken.

Maar mag ik vragen wat je hier mee wilt?
Mijn idee bij de ombouw is om alle electra straks te verwijderen. Waar nu de zwarte kroonstrip zit wil ik een din rail monteren met hierop de arduino en relais. Waar nu de timer zit de voeding. Aan deze kant komt ook de stroom binnen en zit de zekering. Vanuit de din strip nieuwe bedrading leggen naar de motoren, en schakelaars. Ook de schakelaars wil ik vernieuwen, controle lampjes etc.

Dat lijkt me makkelijker dan de oude bedrading naar de nieuwe situatie aanpassen.

Ik wil vooral zicht hebben op de manier waarop de motor van richting verandert. Uiteindelijk ga je dat ook moeten doen via de sturing, tenzij je dit handmatig wil uitvoeren.

Ik zou ook geen gebruik meer maken van verouderde kroonsteentjes. Er zijn mooie oplossingen voor DIN rail. Bijvoorbeeld voor de verdeling van de 230V AC gebruik ik vaak PTFIX blokjes van Phoenix. Deugdelijk, veilig en geschikt voor stijve draad en soepel.

In de meest recente post met foto's, is in foto 1 de gele draad niet de 3e fase, maar de nul (het is een 220 volt motor).
Deze draad gaat via de witte draad aan de andere kant van de kroonsteen naar de potmeter en dan naar nul.
De relais van het merk "Songle" op de print die je nu hebt, zijn enkelpolige wissel relais.
Die hebben dus 1 schakelaar er in waarvan een (COM) contact schakelt tussen NC en NO.
Wanneer je dubbelpolige wissel (DPDT) relais gebruikt, dan kun je 1 relais gebruiken om linksom te draaien, en een tweede relais gebruiken om rechtsom te draaien.
Het probleem is dan wel dat je die niet zo snel zult tegenkomen in Arduino shields of modules.
Je sluit dan dus de rode en de groene draad naar de motor toe bij het ene relais andersom als bij het andere relais aan.
In de foto zie ik trouwens nu dat dit wel met een enkel wisselcontact gedaan wordt.
Daar wordt óf op de ene rode draad de 230 volt gezet, óf op de andere rode draad.
Daar bereik je hetzelfde resultaat mee, en dan kun je het dus toch met je huidige print doen al kom je dan een relais te kort voor het verwarmingselement.
Je moet er dan wel rekening mee houden dat de andere rode draad ook onder spanning staat, maar dat is nu dus ook al die jaren al het geval.

Voor wat betreft de snelheid, ik heb ook geen problemen met de potmeter/kachel.
Maar ik dacht dat het ook de bedoeling was de snelheid te automatiseren.
Je zou dan kunnen overwegen om de potmeterknop via een servo te bedienen.
Die servo kun je mooi aansturen met de Arduino.

Heb naar de omzetting van de draairichting van motor twee gekeken. De grijze is rechtstreeks verbonden met de nul (of fase als de stekker gedraaid is)Hier zit dan nog wel de potmeter tussen. De twee rode draden gaan naar de microswitch links achteraan welke door de timer steeds omgezet wordt. Als de machine gaat centrifugeren zit de rol op de microswitch op een vlak gedeelte en schakelt dan niet meer om. Het is ook niet wenselijk dat bij het centrifugeren de korf twee kanten op draait.
De zekering van de machine is 2Ah traag. Heb ik nog nooit hoeven wisselen.
De stroomvoorziening voor het verwarmings element: eentje rechtstreeks op de nul de andere zit op de microswitch die het bovenste punt aangeeft (start/stop) als deze schakelaar wordt bedient schakelt ook de stroom naar de carousel uit. De sleep contacten begint bij pot 3 en dan 4 en dan bij 1 geen contact. Wordt dan dubbel uitgeschakeld zeg maar.

Ik denk dat ik voor NC - NO relais ga daar de microswitches ook allemaal om en om schakelen. Blijft dat gelijk. Zie nu even niet de meerwaarde om alles dubbel polig uit te voeren.
Met de snelheid van motor twee hoeft niks te gebeuren. Het systeem werkt. Wordt in de nieuwe situatie door twee relais gedaan. Eentje om hem aan te zetten en eentje om hem om en om te zetten.

Wat vindt je van dit bord?
Mag van mij ook in 12 V in plaats van 5V
Schiet er maar op! Of af.