Hoe storing op te lossen veroorzaakt door relais

Hallo,

Ik hoop dat iemand me kan helpen aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik heb in arduino een brouwinstallatie geschreven om bier te brouwen. Tot zover geen problemen met de software, maar wel een enkele problemen met de hardware. In deze installatie kan ik handmatig en met de arduino een biertje brouwen. Ik gebruik hiervoor een mega met een 8 voudige relaiskaart low active. Op 7 van deze relais zit een electronische afsluitklep 12 volt= en op 2 zit een 24v= pomp. Indien er een klep geschakeld wordt zijn er geen problemen. Op het moment de 2 pompen geschakeld worden of ergens in de installatie een relais gaan alle uitgangen gekke dingen doen. Op het moment ik de 24v= van de pompen afhaal zodat er geen vonk in het relais is geen problemen. Op alle relais op de kaart zitten blusdiodes.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat eventuele vonkoverslag in relais geen invloed heeft op de sturing van de arduino?

Ben je zeker dat het de vonk is? Zo een pomp trekt heel wat stroom dus het zou kunnen dat je een spanningsval krijgt. Zo een spanningval kan een reset van de arduino veroorzaken. Hebben de relais ook pulldown/pull ups op hun stuurkring? Heb je een scoop zodat je de eventuele spanningsval kan zien? Gezien je met 12V 24V en 5V zit is het ook een goed idee om een spanningschema te delen met het forum. Ik heb die spanningen ook op mijn robot en ik weet dus uit ervaring dat dat het niet makkelijk maakt. Met vriendelijke groet Jantje

er bestaat zo iets als een weerstand die je parallel aan je motor zet die koud veel weestand heeft en warm minder. Zo kan je makkelijk je aanloopstroom (en dus ook de vonk en bijhorende slijtage van je relais) beperken

Jantje: Ben je zeker dat het de vonk is? Zo een pomp trekt heel wat stroom dus het zou kunnen dat je een spanningsval krijgt. Zo een spanningval kan een reset van de arduino veroorzaken. Hebben de relais ook pulldown/pull ups op hun stuurkring? Heb je een scoop zodat je de eventuele spanningsval kan zien? Gezien je met 12V 24V en 5V zit is het ook een goed idee om een spanningschema te delen met het forum. Ik heb die spanningen ook op mijn robot en ik weet dus uit ervaring dat dat het niet makkelijk maakt. Met vriendelijke groet Jantje

er bestaat zo iets als een weerstand die je parallel aan je motor zet die koud veel weestand heeft en warm minder. Zo kan je makkelijk je aanloopstroom (en dus ook de vonk en bijhorende slijtage van je relais) beperken

Hallo Jantje,

dank je voor je antwoord. Het kan geen spanningsval zijn. De pompen hebben namelijk een compleet losse voeding welke door de 2 relais op de relaiskaart worden geschakeld. De arduino is op dit moment (al voor test ) door een adapter gevoed welke ook los staat van de besturingskast. De 12 volt en de 5 volt komen van een print in de besturingskast. De 12 volt voor de elektronische afsluiters en de 5 volt voor de bekrachtiging van de relais.

De kast is geaard en heb ook wat getest om de - van de voedingen aan de aarde te leggen.

edit: ik vergeet te melden dat de relais aangestuurd worden door een shiftout 74hc595

Je zou die zware stroom indirect kunnen aansturen. Ik sluit niet uit dat een electromagnetische puls het circuit verstoord. JE zou dus met die elcheapo Chinese relais een zwaardere kunnen schakelen en zodoende de zware stroom naar elders te verplaatsen.

Hallo Nico,

Dank voor je antwoord.

Klopt, hier heb ik over gedacht en dat zou ik kunnen proberen. Enigste wat me dan dwars zit is dat het relais wat compleet in de 220 sturing zit (dus helemaal los van de arduino) ook storing veroorzaakt. Deze heeft overigens wel de 12v stuurspanning van dezelfde voeding als vanwaar de kleppen gevoed worden.

Zou het kunnen dat de condensator van 0.1 f op de latchpin enige verbetering geven? Ik zie dat deze er niet tussen hangt.

Hallo Nico,

Zojuist het relais gescheiden aangesloten door een smit relais te laten schakelen maar ook dit lost het probleem niet op.

Indien er geen 24 volt geschakeld wordt is er geen storing. Ook niet als de voeding van 24 volt aangezet wordt nadat het relais geschakeld is.

geef het type van je relaisbordje, en maak een schema in fritzing.

De relaiskaart die ik heb is deze

http://www.tinytronics.nl/shop/5V-relay-8-channel?search=relais

Schema in fritzing heb ik op dit moment niet. De outputs van de shifter zitten op 1 tm 8. Indien je heel de brouwerij op schema wilt hebben is er nog wel geduld nodig aangezien deze nog niet half in proteus staat. Ik vraag me af of een active high kaart het probleem ook kan verminderen?

Beetje jammer die site. Ik zou er niet gaan bestellen, want ze plaatsen er een foto bij, met daarbij de opmerking dat ze wel eens wat anders zouden kunnen opsturen dan wat er op die foto staat. Hoe moet je nou weten wat je krijgt ? Zet er dan geen foto bij.

Maar goed. Op die foto staat, net zichtbaar, helemaal rechts een jumpertje. En das wat ik wilde zien. Maar ik kan niet zien wat de functie ervan is. Dus wat staat daar bij geschreven, en hoe staat die nu ingesteld ?

Die jumper is om externe spanning te krijgen om de relais te schakelen. Deze krijgen 5v van de externe voeding. Indien ik de jumper zet krijgt deze spanning van de arduino.

Een schema mag van mij wel op een velletje papier hoor :slight_smile: Alleen jammer dat je geen schema hebt. Het lijkt toch echt op een dikke puls op de voeding. En zonder scope wordt dat wel erg onzichtbaar.

En dan bedoel je echt de voeding op de arduino?

zoals je ziet zitten er allemaal optocouplers tussen die op hun beurt de spoelen schakelen. als je dus 5 Volt op een ingang zet dan gaat de optocoupler aan. die zet een transistor aan die dus de spoel aan zet, en die drukt de contacten om.

de voeding voor de spoelen MOET uit een extra voeding komen, en nooit van de arduino gehaald worden. (leuk bedacht maar de arduino kan onmogelijk de stroom leveren.) wat is de spanning van de spoelen (5 of 12 Volt), dat is dan ook gelijk de voedingsspanning op het relaisbordje. in 5 volt gaan er echt veel stroom doorheen hoor.

op de contactzijde mag je natuurlijk van alles aansluiten. beetje uitkijken met 230 want dat prikt nogal.

begin met meten maar eens op de simpele multimeter en test de 5 Volt van je arduino en de voeding van de relais. meet de stroom maar eens per relaisspoel (je zult behoorlijk schrikken.

De relais hebben een stuurspanning van 5vdc komende van een externe voedingsbron in de regelkast. De relais van de relaiskaart schakelen allemaal netjes zonder problemen behalve de relais welke 24v schakelen. Die opto`s zorgen voor scheiding tussen stuur en regelspanning (als alles goed is) dus daar zou het niet aan kunnen liggen in theory. Ik zal vanavond eens proberen om de spanning welke relais 1 en 2 schakeld ook om te bouwen naar 12 volt en het relais wat geschakeld is door deze relais 24vdcte schakelen dan zijn alle geschakelde spanningen op het bordje 12vdc

mijn ervaring:

Volgens wat ik zie kan het niet wat er gebeurd.... oplossing: Ik zie het verkeerd.

Wat ik bedoel is: Je meld op het forum je assumpties en je begrip van de schakeling. Je geeft niet de schakelingen of de schema's. Daardoor kunnen wij enkel maar op jouw begrip van de situatie voortgaan. Waarschijnlijk is 1 van je assumpties verkeerd en door niet de echte schakeling of schema's te delen kunnen we je niet echt helpen.

Been there, done that, not going to do it again

Met vriendelijke groet Jantje

Hallo Jantje,

Klopt je hebt gelijk. Ik zal vanavond als ik tijd heb (zit in storingsdienst) eens kijken of ik een schema kan tekenen en hier kan plaatsen.

Hierbij de relais voedingen.

Hoi.

Ik meen dat deze vraag al eerder is gesteld: Hoe ver staan de pompen van het relais array af ?

En

sunlighting: Op alle relais op de kaart zitten blusdiodes.

Bedoel je dat de blusdiodes aan de uitgang zitten, of aan de ingang (de spoel). Je kent het begrip blusdiode, weet je ook waarom en hoe die worden toegepast ?

Alle door jou beschreven belastingen zijn inductieve belastingen. Ik verwacht dat de pompen een stuk "zwaarder" zullen zijn dan de kleppen/ventielen, alhoewel je het ook over relais "ergens in de installatie", en dat is meestal vergelijkbaar met een klep. Als je motoren maar 1 kant op kunnen draaien, dan kun je die ook voorzien van blusdiodes. Blusdiodes zet je bij voorkeur direct aan de bron van de stoorpuls, en das dus aan de motor.

sunlighting: Op het moment de 2 pompen geschakeld worden of ergens in de installatie een relais gaan alle uitgangen gekke dingen doen. Op het moment ik de 24v= van de pompen afhaal zodat er geen vonk in het relais is geen problemen.

Gaat het fout bij inschakelen, bij uitschakelen, of in beide gevallen tijdens het schakelen ? (Vonken in relais ken ik alleen bij uitschakelen) Hoe lopen de kabelverbindingen tussen de door jou genoemde belastingen ?

Ik zie op je tekening dat zowel de 5V als de 12V uit je brouwvoeding komt maar je 24V uit een losse voeding.
Los van wat een brouw of losse voeding is wil dat wel zeggen dat die 24V wel echt meer dan enkel klep versus motor is.
Ik zou toch eens een scope pakken en kijken voor spanningspieken bij aan en uitgaan van le “losse voeding”
Met vriendelijke groet.
Jantje

er zitten optocouplers tussen en die moeten een aparte voeding heebben. dus tekening eeven uitbreiden.