Welke transistor of MOSFET ter vervanging van TIP31C

Hoi,

Ik heb een tijdje geleden mbv 3 TIP31C transistors een UNO shield gemaakt voor het aansturen van een 3 meter RGB ledstrip (SMD 5050) die een zonsopkomst en -ondergang simuleert.
Dit werkte tot voor kort naar behoren, maar sinds kort viel mij op dat sommige kleuren soms uitvallen en ook dat de transistors, ondanks de koelblokjes, erg heet worden. (De simulatie duurt in totaal een uur, waarbij op het laatst de leds volledig branden. Daarna gaan ze uit.)

Nu zit ik er over te denken om de TIP31C transistors te vervangen door andere die minder heet worden. Ik ben alleen een leek op dit gebied, en nu ik mij er in probeer te verdiepen begin ik het overzicht een beetje te verliezen, omdat er wel erg veel keus is... Ook las ik dat ik misschien beter een MOSFET in plaats van een transistor kan gebruiken (ze zouden efficiënter zijn?)

Mijn keuze destijds voor de TIP31C kwam doordat ik op youtube een handleiding tegen kwam die deze gebruikte. Maar nu vraag ik me dus af welke ik het beste kan gebruiken.

Deze site kwam ik tegen, en ik ben benieuwd wat jullie van de keuze voor IRLB8721 vinden voor mijn project.
Heb ik hier dan ook nog weerstanden bij nodig? (Ik gebruik 1k weerstanden bij de TIP31C)
Of kan ik beter andere kiezen?

Ben heel benieuwd naar jullie tips of opmerkingen.

bij 3 meter loopt er wel 0.6 Amp, dat betekent dus dat je je er wel wat stroom door de basis in moet sturen om in verzadiging te komen, (dat geeft minder warmteverlies.
een MosFET is altijd in verzadiging.
verder moet je het aantal keren schakelen beperken want dat geeft ook warmte.
dus nog een trapje ertussen is wel beter (ULN2003) of een darlington.
je kunt ook een paar torren naast elkaar zetten en elke meter apart sturen.

Bedankt voor je reactie.

Dus als ik je goed begrijp is een MosFET een betere keuze omdat hij altijd in verzadiging is (en dus minder warmte verlies heeft)?
Dan ga ik het daar eerst mee proberen, voor ik in de ULN2003 duik...

Klopt het dat ik bij de MosFET's zoals de IRLB8721 geen weerstand nodig heb (in tegenstelling tot de TIP31C die ik gebruikte?)

Zoals je begrijpt heb ik hier niet echt kaas van gegeven, maar mocht je (of iemand anders) in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen wat verzadiging is, waarom ik mijn transistors verzadigd wil hebben, en waarom een extra trap (is extra schakeling?) juist het aantal keren schakelen verminderd, dan houd ik me aanbevolen! :wink:

Hi Coos.
Ik weet niet of je goed Engels kan lezen. Deze pagina 'explains everything about mosfets'.
Jij hebt alleerste sectie nodig (3x). Minus the diode, die alleen voor inductieve belastingen nodig is.

Een gewone power transistor heeft een basis stroom van ongeveer 1/10 van de collector stroom nodig om volledig in verzadiging te komen.
Hfe (DC stroom versterking) heeft niet veel te maken met verzadiging.
Verzadiging is wanneer collector/emitter spanning het laagst is, zelfs lager is dan de basis.
De laagst mogelijke spanning over de 'transistor schakelaar' veroorzaakt de minste warmte in de transistor.

Als de LED strip stroom 600mA is, dan zou de basis 60mA moeten krijgen. De Arduino pin kan dit niet leveren.
Vandaar het advies van shooter voor een stroom versterkings trapje tussen de Arduino en TIP31.
Dit is een pleister op de wond. Een mosfet is veel beter, en de koelplaat kan dan ook vervallen.
Leo.. (NZ)

Oftewel een echte mosFet driver voor je mosfet plaatsen (b.v.een tc4427)
Op die manier stuur je de mosfet op een degelijke manier aan,minder warmte opstoken.

Nou je kan gerust een mosfet aansturen met een gewoon opto koppelaartje hoor. Ik stuur een pnp mosfet aan via een opto koppelaar en wat diodes en dat draait tussen de 12-24V. En daar loopt gewoon ruim 10A doorheen via pwms

Dank voor de reacties. Ik ben weer ietsje wijzer, ook al snap ik nog steeds lang niet alles van wat jullie aangeven.
Ik ga i.i.g. met mosfets aan de gang, kijken hoe dat gaat.