Welke transistor of MOSFET ter vervanging van TIP31C

Hoi,

Ik heb een tijdje geleden mbv 3 TIP31C transistors een UNO shield gemaakt voor het aansturen van een 3 meter RGB ledstrip (SMD 5050) die een zonsopkomst en -ondergang simuleert.
Dit werkte tot voor kort naar behoren, maar sinds kort viel mij op dat sommige kleuren soms uitvallen en ook dat de transistors, ondanks de koelblokjes, erg heet worden. (De simulatie duurt in totaal een uur, waarbij op het laatst de leds volledig branden. Daarna gaan ze uit.)

Nu zit ik er over te denken om de TIP31C transistors te vervangen door andere die minder heet worden. Ik ben alleen een leek op dit gebied, en nu ik mij er in probeer te verdiepen begin ik het overzicht een beetje te verliezen, omdat er wel erg veel keus is... Ook las ik dat ik misschien beter een MOSFET in plaats van een transistor kan gebruiken (ze zouden efficiënter zijn?)

Mijn keuze destijds voor de TIP31C kwam doordat ik op youtube een handleiding tegen kwam die deze gebruikte. Maar nu vraag ik me dus af welke ik het beste kan gebruiken.

Deze site kwam ik tegen, en ik ben benieuwd wat jullie van de keuze voor IRLB8721 vinden voor mijn project.
Heb ik hier dan ook nog weerstanden bij nodig? (Ik gebruik 1k weerstanden bij de TIP31C)
Of kan ik beter andere kiezen?

Ben heel benieuwd naar jullie tips of opmerkingen.

bij 3 meter loopt er wel 0.6 Amp, dat betekent dus dat je je er wel wat stroom door de basis in moet sturen om in verzadiging te komen, (dat geeft minder warmteverlies.
een MosFET is altijd in verzadiging.
verder moet je het aantal keren schakelen beperken want dat geeft ook warmte.
dus nog een trapje ertussen is wel beter (ULN2003) of een darlington.
je kunt ook een paar torren naast elkaar zetten en elke meter apart sturen.

Bedankt voor je reactie.

Dus als ik je goed begrijp is een MosFET een betere keuze omdat hij altijd in verzadiging is (en dus minder warmte verlies heeft)?