Op dit moment ben ik op school bezig met een project dat te maken heeft met de natuur en technologie. Wij hebben als onderwerp het plastic soep in de zee en willen hier dan ook iets mee gaan doen.
Wij willen graag het plastic in het water kunnen detecteren met een sensor. Ik heb al aardig rond gekeken, maar ben helaas nog niet op een goede oplossing gekomen.
Het liefst willen wij natuurlijk dat alleen het plastic gedetecteerd wordt. Als dit niet mogelijk is willen wij misschien iets maken waarmee wij het plastic kunnen onderscheiden van andere materialen (metaal bijv.)
Op dit moment weten we niet zo goed waar we moeten beginnen en dit moeten aanpakken.
Heeft iemand misschien een idee of tips?
je bent wel heel algemeen bezig... "plastic" en "metaal" zijn beiden verzamelnamen van zeer vele stoffen... met allemaal andere eigenschappen.
probeer eens na te denken over een wat simpeler project. er is een reden dat je niet zomaar een plasticdetector vindt, want bij mijn weten bestaat dat ook niet echt...
Mss iets leuks om te proberen maken is wat filtersystemen demonstreren die dingen uit water kunnen filteren. Je kan een zandfilter maken, iets dat water verdampt zodat de overschot overblijft, een magneet die magnetische metalen uit water haalt, een centrifuge die zwaardere dingen naar buiten trekt en zo alles scheidbaar maakt :).
Het is inderdaad een hele klus op plastic te gaan scheiden. Ik denk dat we inderdaad op bezoek moeten gaan bij een bedrijf.
Ik twijfel erg of het plastic scheiden überhaupt mogelijk is. We zullen denk ik wat kleiner moeten gaan denken.
racemaniac, hele leuke ideeën. Ik ga dit zeker met mijn project groep overleggen. Er zitten zeker dingen tussen die mij heel erg aanspreken.
racemaniac:
probeer eens na te denken over een wat simpeler project.
...iets dat water verdampt zodat de overschot overblijft...
Dat is er al een tijdje, ook op oceaan nivo.
We noemen het "zon", en een van de neveneffecten heeft ook een naam: het weer.
Als je het lang genoeg volhoudt, kun je dat plastic zo van de opgedroogde zeebodem plukken.
mas3 beschrijft dus droge stof bepaling, maar ach.
omdat het een schoolproject is , hou het simpel, plastic is geen vloeistof dus met een zeef kun je het scheiden.
nadeel is dat je dan ook alle andere vaste stoffen krijgt, scheiding daarvan en/of detectie is erg moeilijk.
een andere manier is om de plastic te zien met een optische sensor en een led/lamp.
monteer ze op een 10 cm afstand waterdicht en sluit het allemaal aan op een UNO analoge ingang.
als je dan een stuk plastic tussen de sensor houdt zie je verschil en dus kun je vaste dingen zien en dus ook plastic.
dan even een slimmigheidje door de sensor 2 keer te maken en voor 1 sensor een fijne zeef te plaatsen kun je de kleur van het water elimineren.
wel even vertellen dat je dat van mij hebt he.
Niet vergeten dat het probleem niet alleen is dat er zoveel plastic is, maar ook dat het er in heel veel verschijningsvormen is.
Een tijdje terug was er een bericht dat hele kleine korreltjes een probleem zouden vormen (weet eigenlijk niet of dat bericht destijds ergens eind maart / begin april gebracht werd).
Die korrels ga je niet vangen met je zeef of optische sensor.
En dan heb je nog de grote verscheidenheid in kleuren.
Wat je wel kunt zien is dat je geen (helder) water hebt, maar je gaat niet zien of je naar een vis of een stuk zeewier zit te kijken, of naar plastic of ander afval.
Natuurlijk kun je wel gaan werken aan verschillende manieren van detectie voor de verschillende verschijningsvormen,
Maar daar word het dan ook weer niet bepaald eenvoudiger van.