Ik heb al jaren een Arduino wel eens mee gespeeld maar nooit een toepassing voor gevonden.
Ik wil het nu gaan gebruiken om een probleem op te lossen.
Ik heb 4 zonepanelen op mijn boot geïnstalleerd alle panelen samen geven meer spanning dan verwacht. Een paneel geeft 42v in plaats van vermelde 35v.
De MPPT regelaar kan maximaal 150v aan en continu 145v.
Mijn gedachte ging uit naar de Adruino om deze te gaan gebruiken om de spanning te meten en een relais aan te sturen, die schakelt als spanning boven de 145v komt en het vierde paneel afgekoppeld.
Ik heb geen idee hoe ik dit elektronisch moet realiseren het is al meer 10 jaar geleden dat ik die Adruino heb gekocht en er mee heb gespeeld.
Dat is een beetje vreemd, wat meer achtergrond informatie betreffende wat je verwacht had volgens de specificaties van de panelen en de regelaar alsmede (een link naar) de specificaties van beide zou iedereen een wat duidelijker beeld kunnen geven over het waarom.
Over hoe het voltage te meten met een Arduino, kan ik een simpel antwoord geven. Je moet een voltage deler gebruiken om het voltage binnen een leesbaar bereik te brengen. delen door 48 zou ik doen.
Verbind een 47K weerstand met het hoge voltage, en een 1K weerstand met aarde. Verbind de andere kant van de weerstanden met elkaar en op dat punt kan je 1/48 van het ingangs voltage meten. Als je de aarde vd Arduino met de aarde van de panelen verbind kan je de analoge ingang van de Arduino gebruiken.
Als de aarde niet goed gedeeld wordt kan het voltage veel hoger worden op de Arduino, dus het kan het een goed idee zijn om deze wat meet te beschermen dmv zener diode.
Het aansturen van het relais zal niet veel problemen geven.
Ga je dit wel even in een plastic doos stoppen???
145V kan dodelijk zijn...
En afhankelijk van een eventuele aardaansluiting op je zonnepanelen kan ook je hele arduino op 145V komen...
Met aardaansluiting bedoel ik massa boot...
Of vaar je tupperware?
@ OP.
Vreemd waarom je een 150volt regelaar gekozen hebt.
24volt is normaal, zelfs op middelgrote boten.
Een lading inschakelen lijkt mij beter dan de panelen loskoppelen.
Dat verlaagt de spanning ook.
Een 240volt verwarmings element zou als lading kunnen dienen.
Sommige MPPT regelaars hebben een "load dump" uitgang voor dat.
Leo..
Ik heb besloten een Victron 250/100 MPPT regelaar te kopen. Deze regelaars zijn duur. Voorlopig maar even met 3 panelen maximaal deze zag ik al 119v bereiken.
Die Victron 150/85 regelaar had ik al op mijn vorige boot. Ik had toen 6 panelen die elk maximaal 60 volt gaven. Ik had toen 3 sets van 2 panelen 120v en dat ging prima.
Voordeel als je panelen in serie koppelt is meer opbrengst bij bewolkt weer.
Ik vermoed dat je de spanningen onbelast meet.
Dat is niet reëel.
Wanneer je een belasting gaat gebruiken, zal de spanning niet zo hoog oplopen (het woord dat Wawa naar alle waarschijnlijkheid bedoelt is belasting, niet lading, maar dat kan een vertaal fout zijn van een vertaalmachine (het Engelse load betekent dus in dit geval belasting)).
Je moet je ook realiseren dat er bij specificaties nominale en zowel minimale als maximale waardes zijn.
Jouw 24 volt accu's (nominaal) kunnen tussen 22 en 32 volt spanning voeren, afhankelijk van het type.
Bij (veel) lagere spanningen, bijvoorbeeld door te diepe ontlading, ontstaan er defecten en zul je accu's moeten gaan vervangen.
Ik denk dat je spanning met opbrengst (power) verward.
Het kan zelfs zijn dat een MPPT lader een lager rendement heeft als de spanning tussen paneel en battery groter wordt. Het grote (enige) voordeel van panelen in serie is lagere stroom (dunnere kabel) tussen paneel en controller. Het gevaar wordt echter hoger. Als er een brand is, laat het dan gewoon uitbranden.
Dat bedoelde ik inderdaad, maar geen vertaal machine. Als je al 35 jaar in een Engels talig land woont, dan verlies je de Nederlands talige nuances.
Leo..