zomaar een berichtje

Voortgang.
Na het bestuderen/testen van de Arduino I/O en software heb ik twee shields gemaakt.
Gebruikgemaakt van experimenteer printen en onderdelen die ik nog had liggen.
Een aantal ic’s en de headers heb ik gekocht.

Shield 1 Analoog
Vier analoge ingangen op A0…A3 via spanningsvolgers(1x MCP6044).
Twee analoge uitgangen, digitale potmeters met spanningsvolgers (2x MCP41010, 2x MCP601).
Twee galvanisch gescheiden PWM analoge uitgangen, pin 5 en 6 (2x 4N33)

Shield 2 Digitaal
Acht galvanisch gescheiden digitale ingangen voor 12 tot 24V (4x HP2730) via I2C (PCF8574N).
Acht galvanisch gescheiden analoge uitgangen voor 12 tot 24V (8x 4N33) via I2C (PCF8574N).
Interne 5V via Vin (1x 7805)

Shields voorzien van klemmenstrookjes.
Aangesloten op een testkastje voor de ingangen.

Software een standaard programma met #define voor (toepassingsafhankelijke) symbolische benamingen voor de I/O en twee subroutines voor de afhandeling hiervan.
Subroutine input(), inclusief omzetting analogRead values naar engineeringsunits voor de analoge ingangen.
Subroutine output(), inclusief omzetting engineersunits naar analogWrite values.
Tussen beide subroutines het toepassingsprogramma.

Zomaar even een berichtje.

Shields.jpg

Hoi Dirk3.
Je bent al aardig aan de slag geweest.

Zoals je hieronder ziet, kun je als je een foto uploadt, na dat uploaden je originele post aanpassen, en dan de link naar die foto toevoegen als een plaatjes link (zet de link tussen img tags).
Door dat te doen, kun je jezelf een abonnement op een online fotoboek besparen.
Dat doe je zo:

[img]http://forum.arduino.cc/index.php?action=dlattach;topic=419175.0;attach=177721[/img]

Dit is het resultaat:
cf9ab5bc766ea89578c9f0640122e938cc10636f.jpg

Zo te zien een aardige dichtheid op die gaatjesprint.
Denk dat ik niet wil zien hoe dat er aan de achterkant uitziet :wink:
Die interne voeding via vin, wat bedoel je daar precies mee ?
Gaat dat goed met een 7805 ?
Die is nogal inefficiënt (maar wel lekker eenvoudig om toe te passen).
Daardoor kan (moet vanwege de werkingswijze) ie nogal wat warmte genereren.

Ik zie wel dat je meer tijd voor de hobby ter beschikking hebt als ik…

Ik zie trouwens ook dat je er al iets op hebt aangesloten.
Ben je stiekem toch al met een project bezig ?
Slim om die klemmen van de 2 shields op een andere x-y as te zetten.
Kun je er altijd bij om iets aan te sluiten, ook als ze al op elkaar geprikt zitten.

Hoi Mas3,

Bedankt voor de foto tip!

De bedrading aan de onderzijde valt toch wel mee, dun massief blank koperdraad met doorzichtig teflon isolatiekous. Zowel aan de boven en onderzijde. Teflonkous had ik nog liggen, ergens overgehouden uit de 70er jaren.

Ik heb een testkastje met schakelaartjes, vier potmeters en meetbussen (voor de ingangen) erop aangesloten. Zit te denken om alles in een kastje te monteren, als een universeel testaparaatje, met de schakelaartjes, leds en meetbussen voor in- en uitgangen.

Om het stroomverbruik van de Arduino te ontlasten wordt de 5V op het digitale shield geleverd door de 7805, deze wordt weer gevoed door pin Vin (9V). Gaat uitstekend.

Eerste toepassing was voor het aansturen van mijn ontsteekspoel/condensator testapparaatje. Deze bestaat uit kolommen (op de bovenzijde) waarop een ontsteekspoel en een condensator vastgeschroefd kunnen worden (voor de Solex of Puch) een bougie is in het kastje zodanig gemonteerd dat deze er net iets uitsteekt om de vonken te kunnen zien. Een snel schakelend relais is de onderbreker. Deze wordt aangestuurd door de Arduino met de juiste timing voor 1000, 2000, 3000 en 4000 rpm. Door de spoel een stroom van 2A.

Tja, als je met pensioen bent heb je toch wel iets meer tijd voor zoiets! Maar ook dan ben ik er maar zo nu en dan mee bezig, heb ook nog andere hobby's.